Skip to main content

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt.

Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker.

Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner.

Språkkurset jeg gikk på var arrangert av ActiLingua. Læringskurven ble bratt, og ettersom jeg ikke kunne noe særlig tysk fra før, var det bare å henge i. Jeg syklet rundt på min nye bruktsykkel, ble kjent, gikk meg vill og jeg fant frem igjen. Jeg fant også et kurs i samtidsdans, med en fantastisk dansepedagog fra Ungarn, som jeg fortsatte hos resten av semesteret.

2. distrikt ble kalt det jødiske distrikt, etter som en stor del av befolkningen der er ortodokse jøder. Dette var et nytt, men ganske fascinerende fenomen for meg. De bar sorte side frakker, mennene gikk med gigantiske hatter, ofte av pels, kvinnene med parykk eller skaut og de yngre guttene med barberte hoder og lange hårlokker ved ørene. Den jødiske kanalen slo inn på radioen vår i 2. distrikt, noe som ble en del av morgenritualet. Historiene fra gamletestamentet har vært vanskelig for meg å unngå som sørlending, men de kom nå til nytte. De velkjente fortellingene gjorde det lettere å forstå konteksten på tysk, og jeg fant ut av at dette var en effektiv måte å utvide vokabularet mitt på.

Leiligheten var midlertidig, og jeg brukte mye tid på å sykle rundt på visninger da det nærmet seg slutten av leieavtalen. Jeg fant meg til slutt et sted å bo, ikke så langt fra Universitetet i 19. distrikt. Leilighetsjakten var nervepirrende, og jeg var lettet da jeg fant et sted å bo da oktober måned kom.

Semesteret startet i oktober og solen stekte fremdeles. Dette var noe jeg ikke hadde tenkt på før jeg dro ned. Sommersesongen er mye lengre i Wien. Det yrte av folk fra tidlig mai og ut oktober, ved Donaukanalen og på Donauinsel (en øy/naturreservat som ligger mellom Donau-elven og den parallelle utgravde kanalen Neue Donau).

De første ukene på BOKU var et maraton av å få timeplanen til å gå opp, og få nok fag. Fagene hadde få studiepoeng, og tidspunktene for oppmelding var forskjellige fra fag til fag. Timeplanen ble full, og det gjaldt å være til stede på første forelesning i hvert fag for å få plass. Om man ikke fikk plass i et kurs, var det bare løpe videre til neste i kalenderen, og om du fikk plass, måtte du kanskje løpe videre likevel til en annen "overlap". Ja, for "overlap" var et begrep vi Erasmusstudenter ble godt kjent med. I forsøk på å ta 30 studiepoeng ble timeplanen ganske full, og de lokale studentene syns det var helt galskap. For vi møtte ikke mange lokale studenter som tok mer enn 15 studiepoeng per semester.

Dette var vel også en av mine kulturelle erfaringer. De østerrikske studentene får ikke studiestøtte slik vi nordmenn gjør, og må dermed finansiere seg selv eller få støtte fra foreldre. Dette gjør at de ofte jobber en del ved siden av studiet.  Lånekassa gir dem heller ikke noe press på å fullføre studiet på normert tid, og folk studerer gjerne 8 år for en mastergrad.

Etter hvert som timeplanen kom på plass, roet ting seg litt. Jeg fikk plass på masse spennende fag, møtte flotte medstudenter og inspirerende lærere. Fagene var mange, og det var mye å holde oversikt over. Prosjektfagene var spennende og lærerike, og noen ble sendt av gårde til hagekonkurranser, noe som var både motiverende og morsomt.

En ting jeg vil nevne for studenter som skal til Wien, er at man må være bevisst på at studiet i landskapsarkitektur på BOKU er en del av en bredere studieretning som også inkluderer byplanlegging og naturforvaltning. Det er derfor viktig å velge fag som er landskapsarkitekturrettede, om det er det man ønsker. (Dette feilet jeg på i et fag, og forstod det ikke før jeg var på klassetur i den lille fjellandsbyen Hinterstoder, hvor vi registrerte flomfarer).

Jeg ble i Wien i to semestre, noe jeg er veldig glad for. Jeg følte jeg hadde hverdagen min der, samtidig som jeg fikk tid til å knytte nærere vennskap, besøke landene rundt og dra på skiferie i fjellene. I februar hadde vi en måned semesterferie, noe jeg syns er utrolig merkelig, men også en veldig god mulighet til å reise. Så da dro jeg til India, som jeg hadde drømt om i noen år.

Etter jul var jeg godt kjent i byen og var mer rutinert på livet i Wien. Jeg og Cathrine Bugge samarbeidet om registreringene av fag, og vi møtte opp for hverandre når det var "overlaps" og ga hverandre rapport etterpå. Vi hadde funnet våre favorittprofessorer og hadde begynt å forstå det akademiske systemet. Vi følte oss ganske så lokale og koste oss med pengene fra Lånekassa, vin ved kanalen og de mange kafémulighetene.

Etter hvert som språket ble bedre, tok jeg halvparten av fagene på tysk, noe som var utfordrende, men spennende. Fra starten av oppholdet fikk jeg tak i en språkpartner via Facebook, som jeg møtte en gang i uka. Etter jul ble jeg også med på et "tandem-partner"-program via BOKU. Dette var veldig fine og morsomme måte å lære språk på. De ville lære norsk og jeg kunne stille alle mine spørsmål og oppklare mine mange pinlige misforståelser på tysk. Vi gikk på kafé, på museum eller møttes i parker, snakket i vei så godt vi kunne, rettet på hverandre og ga hverandre gloser å øve på.

De siste to månedene flyttet jeg tilbake til 2. distrikt, i samme bofelleskap som Cathrine. Vi hadde begge hatt et ønske om å klare oss litt selv, og bo med lokale. Da jeg måtte flytte ut av min leilighet, var det en glede å få delt de to siste månedene med henne og seks ande roomis. Det ble tredje gang jeg stod på gata i Wien med alt pikkpakket mitt. Cathrine hjalp meg, og vi fikk det unna på en taxitur. Sliten som jeg var, var det deilig å komme inn i det nye kollektivet.  Latteren lå løst og jeg følte meg fort hjemme. Vi fikk dratt fagene i havn, lagde deilige måltider sammen og nøt den siste tiden av våren i Wien.

Alt i alt vil jeg si at Wien er en nydelig by å bo i. Det er lett å komme seg rundt kollektivt og på sykkel, masse spennende kulturliv og arrangementer, en lang, deilig sommer- og parklivssesong og et universitet som har relevante fag for landskapsarkitekturstudenter. Det var aldri noe problem å komme i kontakt med de lokale, og så lenge man insisterte litt, var folk flest tålmodige med å holde samtalen på tysk. Jeg er utrolig glad og takkmenig for året i Wien, selv om jeg mot slutten savnet saltvann og norsk sjøluft. Jeg visste ikke hva som ventet meg før jeg dro, men jeg hadde noen tanker om hva jeg ville, som jeg følte ble oppfylt. Jeg følte meg utfordret faglig, jeg fikk danset og reist, lært meg en del tysk, og føler jeg har fått meg enda en by i verden som kan defineres som litt "hjemme" for meg.

Stikkord: Østeriket, Universität für Bodenkultur Wien

Comments

Popular posts from this blog

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke