Fag/Emner
Jeg tok emner som innebær feltkurs, enten dagsturer eller lengre turer opp til fem dager. Dette var perfekt, etter som jeg fikk oppleve steder jeg hadde lyst å dra til selv, samtidig som jeg lærte mye interessant. Det ene emnet het Tourism and Wilderness, og startet med en fire dagers gåtur langs den mest populære stien i høylandet. Vi sov i hytter og gikk til sammen 84 km, så man burde ha erfaring med lengre turer fra før av. Hensikten med turen var bare å få et inntrykk av den islandske villmarken, etter som diskusjonstimene resten av semesteret dreide seg om definisjonen av ‘wilderness’ og hvordan forskjellige natursyn virker inn på reiselivet på Island. Jeg anbefaler sterkt de andre fagene jeg tok også. Arctic Circle Assembly, og Management of Protected Areas var begge intensiv-kurs. Førstnevnte baserte seg på en konferanse i kulturhuset, og det eneste kravet i det andre emnet var å lage en forvaltningsplan for et gitt naturområde på Island sammen i en gruppe.
Jeg tok emner som innebær feltkurs, enten dagsturer eller lengre turer opp til fem dager. Dette var perfekt, etter som jeg fikk oppleve steder jeg hadde lyst å dra til selv, samtidig som jeg lærte mye interessant. Det ene emnet het Tourism and Wilderness, og startet med en fire dagers gåtur langs den mest populære stien i høylandet. Vi sov i hytter og gikk til sammen 84 km, så man burde ha erfaring med lengre turer fra før av. Hensikten med turen var bare å få et inntrykk av den islandske villmarken, etter som diskusjonstimene resten av semesteret dreide seg om definisjonen av ‘wilderness’ og hvordan forskjellige natursyn virker inn på reiselivet på Island. Jeg anbefaler sterkt de andre fagene jeg tok også. Arctic Circle Assembly, og Management of Protected Areas var begge intensiv-kurs. Førstnevnte baserte seg på en konferanse i kulturhuset, og det eneste kravet i det andre emnet var å lage en forvaltningsplan for et gitt naturområde på Island sammen i en gruppe.
Rett før semesteret startet, var det et av emnene
jeg hadde som ble avlyst. Deretter ble det nye emnet jeg valgte avlyst to uker
senere! Hvis det skjer må man være rask å finne et nytt og sjekke timeplanen
selv, etter som det er lett å gå glipp av ekskursjoner og forelesninger. Det er
vanlig med et krav om 80% oppmøte for å bestå. Til slutt endte jeg opp med et
veldig enkelt emne kalt Icelandic Nature and Cultural Legacy. Dette var perfekt
for å lære mer om Island, og oppgavene var enkle siden både bachelor- og
masterstudenter kunne ta det.
Personlig
utvikling
I forhold til personlig utvikling fikk jeg god
erfaring i å jobbe i en gruppe med flere av prosjektene. Jeg
hadde stor frihet i flere av emnene å velge selv hva
jeg ville skrive om. Slik kan man fordype seg i det man ønsker å jobbe med etter
endt studie. Det var veldig nyttig å delta på konferansen, der det kom
topp-politikere fra blant annet USA og Kina, samt flere fra Norge. Jeg fikk
mange nye kontakter, og til og med slått av en prat med sametingspresidenten
vår og ordføreren i hjembyen min, Tromsø!
Bolig
Det er
veldig dyrt å bo på Island, særlig koster alt mer i Reykjavik enn hjemme i
Norge. Bolig er spesielt dyrt, og allerede før man søker på studentbolig fikk
jeg beskjed om at det var liten sjanse for at jeg skulle få plass. Uansett er
det billigere på det private markedet. Allikevel bør man ikke ta det første og
beste man ser. Jo nærmere studiestart, jo flere hybler blir lagt ut. Jeg leide
rom hos en lokal kunstner sammen med en annen student. Det var supert å bli
kjent med de lokale og familien hennes som var flyttet ut. Jeg var veldig
heldig å bare betale 65 000 islandske kroner per måned, mens minstebeløpet
de fleste steder er egentlig 80 000 ISK.
Om
universitetet
Campus består av mange bygninger og noen av dem er
koblet sammen med tuneller under bakken, som er veldig kult! Hovedbygninger er
ny, men kantinen er veldig liten og har veldig lang kø i lunsjtidene. Min
fakultetsbygning - School of Engineering
and Natural Sciences - var veldig bra, med egen kantine, stort datarom og
fin utsikt.
Noen ulemper ved universitetet var det sosiale
tilbudet. Fadderordningen fungerte ikke, og det var få studentforeninger å
melde seg inn i. Men jeg ble fort kjent med folk på en pub crawl som
Erasmus-studentene arrangerte, og av og til ble det arrangert «speed friending»
på et hostel i Reykjavik. En annen svakhet ved universitetet var kvaliteten på
undervisningen. Flere islandske og internasjonale utvekslingsstudenter fortalte
om forelesere som ikke var særlig god, og at det var for mange muntlige
gruppeoppgaver. Jeg er egentlig ganske fornøyd, men merket at det er et ganske
nytt universitet og at lærerne var ganske «slækk».
Studentvisum
Etter som Norge og Island er med i EØS, er det
veldig enkelt for oss å bli registrert som studenter og komme inn i landet. Jeg
trengte ikke pass engang. Men hvis man skal studere i ett år, må man søke om å
få islandsk personnummer fra staten.
Alt i alt var jeg fornøyd med utvekslingsoppholdet
mitt og vil anbefale andre studenter å gjøre det samme. Jeg fikk tatt mange
spennende fag som var relevant for det jeg ønsker å jobbe med, som ikke finnes
ved NMBU. Jeg var veldig glad for å ha Erasmus-stipend, fordi det ville blitt
vanskelig til å ha råd til ting uten det. Reykjavik er jo en turistby, så vi
studentene hadde sjelden råd til å spise ute og å kjøpe alkohol på «Vinbudin».
Heldigvis er det en stor studentpub i kjelleren på universitetet, med billig
mat og øl. Selv om jeg hadde mange innleveringer i løpet av semesteret, fikk
jeg tid å reise rundt. De beste turene var da jeg så dyreliv som
kvitnos-delfiner, seler og fjellrev!
Stikkord: Iceland, University of Iceland,
naturforvaltning og turisme, naturbasert
reiseliv, mastergrad
Comments
Post a Comment