#Fag/emner
Våren 2020 ble et uvanlig semester for alle, på grunn av pandemien Covid-19, og naturligvis en stor faktor for min opplevelse av å utveksle til Wageningen Universitet, i Nederland. Wageningen (WUR), er delt opp i seks perioder, med få eller et fag i hver periode. Mer blokkvis, som vi kjenner til med januarblokk og juniblokk ved NMBU. Fordelaktig for meg så rakk jeg akkurat å fullføre faget «Fundamentals of Landscape» rett før vi ble anmodet om å dra hjem til Norge på grunn av den eskalerende alvorlighetsgraden i pandemien. Kurset fungerer ypperlig som et introduksjonskurs, både til det faglige fokuset ved Wageningen, men også til Nederland for øvrig. Det er flere utflukter rundt om i Nederland, og man blir kjent med typiske trekk ved det nederlandske landskapet med særlig fokus på geologi, jord, økologi og kultur.
I 5.periode gjorde professorene i «Studio Regional Design» en imponerende helomvending og fikk hele kurset til å fungere på digital plattform. Det gjorde at jeg kunne følge hele faget hjemmefra, i Norge, og fullføre et prosjekteringsemne ved Wageningen. Femte periode er litt lengre enn de andre, så jeg hadde også «Landscape Aesthetics», som hadde en mer teoretisk tilnærming med diskusjon og refleksjon rundt beauty, sublime og picturesque. Disse to fagene blir knyttet sammen, og er en nyttig kombinasjon av teori og praksis. Med tett oppfølging var kursansvarlige gjennomgående veldig opptatt av at alle skulle fullføre, og at kvaliteten ikke skulle være noe dårligere til tross for utfordringen ved å ikke kunne være fysisk tilstede.
SGL-11806 Fundamentals of Landscape
LAR-37809 Studio Regional Design
LAR-38303 Landscape Aesthetics
#Personlig utvikling
Store
deler av utvekslingen ble gjennomført fra hjemmekontor, så den personlige
utviklingen av å kunne bo i et annet land over en lengre periode ble mindre aktuell
for min del. Jeg fikk en smakebit på 1.5 måned, og ble absolutt nysgjerrig på å
utforske mer av den nederlandske kulturen. Likevel fikk jeg lært endel fra et
faglig perspektiv, og det at det er veldig lurt å delta på fadderukeopplegg som
ofte arrangeres av internasjonale studentgrupper på utvekslingsuniversitet. Her
møtte jeg mange trivelige studenter, ikke bare fra Nederland, men fra hele
verden. Det snakkes allerede om en reunion etter pandemiens aktualitet.
#Bolig
Wageningen
er en mindre by, ca 1 time utenfor Amsterdam, der man kan definere det som en
studentby. Det kan oppleves som utfordrende å finne seg bolig, men jeg hadde
veldig flaks og fikk et rom ved første forsøk. Idealis (som er organisasjonen
som drifter studentboligene tilknyttet universitetet) har mange ulike
studenthus i Wageningen. Jeg leide av en student som skulle på utveksling i
Berlin, og bodde i et Idealis-kollektiv. Dette fungerte bra, da jeg hadde
direkte kontakt med henne, men Idealis var informert om framleien. Mitt tips er
å melde seg inn i alle facebookgrupper tilknyttet Wageningen, og skamløst legge
ut en annonse om seg selv der man ønsker å leie bolig. Noen studenter reiste
uten å ha bolig på forhånd, og det ordnet seg raskt for de også.
#Språkutvikling
Med tanke
på språkutvikling så mistet jeg endel av det å kunne bo i et annet land, og
være omringet av et annet språk i dagligtale. Likevel måtte jeg uttrykke meg
skriftlig engesk, og muntlig engelsk gjennom Skype og andre digitale
plattformer da hjemmekontor ble aktuelt. Siden jeg allerede hadde vært der en
liten stund, så opplevdes ikke språkbarrieren rundt engelsken så veldig stor,
da til tross for at jeg var hjemme i Norge. Da kursene ofte oppmuntret til
muntlig aktivitet, ble man naturlig tvunget til å argumentere og legge frem
sine synspunkter på engelsk, noe som etterhvert ufarliggjorde situasjonen og gjorde kurset enda mer lærerrikt.
#Om universitetet
Wageningen
University fremstår som et moderne, seriøst og innovativ universitet, som er
opptatt av å møte samfunnsutfordringer, særlig rundt miljø og klima gjennom
forskning og relevante studier. Med tanke på landskapsarkitektur (i Studio
Regonal Design) har de en naturvitenskaplig tilnærming til faget,
men med gjennomgående selvkritiske spørsmål og oppfordring til diskusjon rundt
det etablerte. Å være uredd for diskusjonen og meningsytring opplevde jeg som
en gjennomgående faktor i studiemiljøet ved Wageningen.
Comments
Post a Comment