# Om universitetet
Wageningen University & Research virket veldig lovende på forhånd, og forventningene innfridde. En grønn, livlig og vakker campus i tilsvarende omgivelser, med nyoppussede fasiliteter. Veldig høyt rangert innen livsvitenskapene, og blant verdens ledende universiteter innen landbruk, miljøvitenskap og matvitenskap. Veldig internasjonalt miljø. Mange gode og dyktige lærere, som er lett å komme i kontakt med. Gode og moderne fasiliteter (forelesningssaler, klasserom, bibliotek, datalaber, kantiner og spisesteder) og fine uteområder hvor man kan tilbringe pausene. Er et enormt idrettsanlegg knyttet til campus, og foreninger for det meste av sport og idrett. Ellers finnes studentforeninger for enhver smak (god oversikt på nettet).
Før første periode arrangerer universitetet "Annual Introduction Days" (AID week), ganske tilsvarende fadderuke hjemme i Norge. Utrolig bra opplegg, med omvisning på campus og i byen, hjelp til praktiske ting, og masse morsomme aktiviteter (party party pluss pluss). Nydelig mulighet til å bli kjent med andre studenter, og mange blir gode venner med "AID-familien" (fadder-gruppa). Vår gruppe fortsatte å henge sammen gjennom hele året, og er fremdeles gode venner. Noen sannsynligvis venner for livet.
# Fag/Emner
- God oversikt online, med gode emnebeskrivelser.
- Mange emner innen mange fagretninger.
- Høy kvalitet, gode lærere, god oppfølging.
- Stort fokus på anvendelse. Mange fag har 50% forelesninger og 50% «practicals».
- Året er delt inn i seks perioder: fire på 8 uker, to på 4 uker. Vanligvis to fag per periode: et om morgenen, et på ettermiddagen. Tillater å fokusere på 1-2 fag om gangen.
- Ganske intense arbeidsmengder, men lærer mye på kort tid. Mesteparten av arbeidet gjøres i skoletiden (practicals), men krevde gjerne litt forberedelse dagen før.
- Varierte metoder for læring og evaluering. Vanligvis en kombinasjon av forelesninger, lesing, oppgaveløsing, prosjektarbeid, gruppearbeid, og en avsluttende eksamen.
- Høyere nivå, krav og arbeidsmengde enn hjemme i Norge. Fullt overkommelig, og vender seg gjerne til det etter første periode.
Til å begynne med var planen å ta fag innen bioinformatikk og systems biology, som var relatert til studieretningen min hjemme (Datavitenskap m/bioinformatikk). Ettersom jeg endret studieretning underveis, fant jeg ut at jeg måtte ta et helt ekstra år ved NMBU. Dette åpnet opp for relativt frie emnevalg. Som følge av et ønske om å utvikle en dyp og bred forståelse av vår globale situasjon i det 21. århundre, oppsøkte jeg fag som kunne bidra til dette. Endte opp med en rekke emner knyttet til "systems & complexity science", klima og miljø, bioteknologi, informasjonsteknologi, matproduksjon, og livsvitenskapene:
- Introduction to Bioinformatics
- Systems & Synthetic Biology
- Systems Earth: Global and Climate Change
- Systems Analysis, Simulation and Management
- Agent-Based Modeling of Complex Adaptive Systems
- Machine Learning
- Unifying Concepts in the Life Sciences
- Sustainable Food Security: The Value of Systems Thinking
- Intuitive Intelligence
- Nutrition and Health (online course, part 1 & 2)
# Personlig utvikling
Motivasjonen for å dra på utveksling var mangfoldig, og inkluderte blant annet:
- Utforske noe nytt: steder, omgivelser, mennesker, kultur, universitet, fag...
- Utfordre meg selv: personlig, sosialt, faglig...
- Utvikle nye evner, ferdigheter, kunnskaper...
- Ta "eksotiske emner" som ikke var tilgjengelig hjemme...
- Utforske og skape muligheter for livet videre...
- Møte nye mennesker, dyrke gode relasjoner, utvide nettverk...
Alt dette og så mye mer ble innfridd. Et mangfold av gode og utfordrende opplevelser og vennskap som har beriket livet mitt for alltid, og som aldri ville dukket opp dersom jeg ble hjemme. Muligheter jeg aldri kunne forutsett dukket opp underveis. Naturligvis kommer ingenting av seg selv, og man må være søkende og åpen for at noe slikt skal bli vellykket. Men det ble det :)
Corona-situasjonen bydde dessuten på utfordringer i de fleste av livets dimensjoner. Jeg valgte å forbli i Nederland tross anbefalinger om hjemreise, noe jeg er veldig glad for. Tross en sørgelig global situasjon med mye unødig lidelse og omfattende konsekvenser, ble våren i Wageningen en vakker og verdifull opplevelse. Mye kvalitetstid med kollektivet, gåturer og studering ute i sola, grønne og blomstrende omgivelser, videosamtaler med venner og familie, og mye refleksjon over hva som betyr noe i livet...
# Bolig
Det er veldig høyt press på studentboligene i Wageningen, og derfor viktig å være tidlig ute. Man kan søke på "Idealis" eller følge aktivt(!) med i ulike Facebook-grupper. Jeg tilbragte mange timer på å skrive omfattende og ærlige søknader, og var heldig med å få positiv respons fra flere student-kollektiver. Anbefaler å legge hjertet i søknadene (særlig om man søker på kollektiver), ved å uttrykke seg genuint og autentisk, og ha fokus på personene man skriver til heller enn seg selv. "Jeg"-fokus («Jeg trenger...», «Jeg ser etter...», osv.) er hverken særlig appellerende eller omtenksomt overfor personene man henvender seg til. Må naturligvis øve på å uttrykke seg på en slik måte, men verdt innsatsen.
Endte opp i et kollektiv med 7 andre studenter, majoriteten nederlandske jenter. Fikk også inn flere internasjonale inn etterhvert (tysk, spansk, og koreansk). Veldig god stemning og samhold i huset, og både mulighet til å være sosial og alene. Felles middager, filmkvelder og turer til markedet i ny og ne, og et vorspiel her og der. Fikk et veldig godt forhold til de fleste, og noen venner for livet. Huset hadde god beliggenhet (midt mellom sentrum og campus), god pris (340 €/måned), og nærhet til det meste. Virket som det var vanlig med litt mer "shabby" kvalitet på studentboliger enn hjemme i Norge, men helt akseptabelt og levelig. Andre utgifter var også lave relativt til Norge, særlig mat. Mange gode butikker, og et stort marked i sentrum to ganger i uka. God tilgang på god mat, og et fantastisk utvalg av vegetar/vegansk, økologisk, Nederlandsk, og grønt generelt.
# Språkutvikling
Nederland er tilsvarende Norge på mange områder, inkludert gode og utbredte engelskferdigheter. Universitetet har mange emner tilgjengelig på engelsk, inkludert på bachelornivå. Mye sosialisering tillot god utvikling av muntlige språkferdigheter i engelsk, og fagene lot meg jobbe med det skriftlige. Tidligere reising, internasjonale venner, og mye digital eksponering hadde nok gitt meg en god mestringsfølelse av engelsk fra før, men fikk definitivt et ekstra boost i løpet av året på utveksling.
I tillegg til engelsk var det gode muligheter til å praktisere andre språk (nederlandsk, spansk, italiensk, fransk, tysk, kinesisk, osv). Dette både gjennom andre internasjonale studenter, og et mangfold av grupper som organiserte språkkurs. Av praktiske årsaker ble ikke fremmedspråk en prioritering (hadde mye annet å sjonglere av aktiviteter og interesser), men muligheten var der definitivt :)
Comments
Post a Comment