Personlig
utvikling
Hvorfor valgte du
å dra på utveksling?
Jeg valgte å dra på utveksling for å oppfriske spanskkunnskapene, i
tillegg til et ønske om å bli mer selvstendig og utsette meg selv for nye og
utfordrende situasjoner. Livet hjemme i Norge hadde blitt ganske behagelig og
komfortabelt, i tillegg til at Corona-pandemien førte til at mye av det daglige
livet ble ganske ensformig.
Lærte du noe nytt
om deg selv?
Etter å ha bodd i utlandet alene i 5 måneder følte jeg virkelig at jeg
fikk pushet meg selv, både mentalt og sosialt. På en annen side var det litt godt
å savne livet og mine kjære hjemme i Norge også. Kanskje kan man være usikker
på å dra borte fra det kjente over lengre tid, men når man kommer hjem så
innser man at det er ikke så mye som endrer seg. Man går ikke glipp av noe,
tvert imot så blir livet på utveksling fylt med utallige opplevelser så og si
hver eneste dag!
Tror du det har
styrket jobb og karrieremuligheter? Nettverk og kontakter?
Det spørs jo selvfølgelig hvilke ønsker man har for fremtiden, men på
en generell basis så tror jeg så absolutt at det styrkes! På en side så får man
mange nye kontakter i utlandet, både medelever og lærere, som man kan
samarbeide med i fremtiden på forskjellige måter. På den andre siden så tror
jeg også at man får en bedre evne til å forstå nye mennesker og samarbeide på
tvers av bakgrunner, noe som er god erfaring å ta med seg inn i arbeidslivet.
Har du funnet ut
hva du vil videre?
Jeg hadde ambisjoner om hva jeg skulle fortsette med etter bacheloren,
og de ble bare sterkere bekreftet etter oppholdet i spania.
Bolig
Jeg valgte å bo privat via AirBnB, noe som er mye dyrere enn hva man
behøver. Leia mi lå på 450 Euro i måneden, men jeg hadde flere venner som
betalte rundt 300 for ganske greie kollektiv. Jeg hadde eget rom og bad i et
større hus som jeg delte med familien som eide det, i tillegg til at det var to
andre utleiedeler som losjerte forskjellige mennesker fra tid til annen. Jeg
var svært fornøyd med bo-situasjonen, da jeg hadde en ganske stor patio fylt
med masse planter og fugler, og hyggelige utleiere som jeg knyttet sterke bånd
til. Boligen var i den øvrige gamlebyen så det var svært idylliske omgivelser.
Om universitetet
Universidad de Córdoba (UCO) er et henholdsvis stort universitet som
har flere fakulteter fordel rundt om i byen. Jeg gikk på vitenskaps-fakultetet
som var plassert på et svært Campus kalt Rabanales cirka 7 km unna byen. De fleste benyttet seg
av tog eller buss, men jeg brukte som oftest sykkel til å dra frem og tilbake,
langs en meget vakker sykkelrute lagd på initiativ av universitetet selv.
Rabanales var et helt greit campus, men den største negative faktoren
var inneklimaet. Både i februar og i juni så sto vinduene på klasserommene
åpne, noe som vil si at det kunne både være 10 grader og 35 grader når vi hadde
forelesning. Dette var ganske forstyrrende og til tider ubehagelig, de første
månedene brukte jeg alltid ytterjakka inne på hele campuset. Det var kun
biblioteket som hadde aircondition etter min erfaring.
Rom og utstyr
Undervisningssalene og laboratoriene var vel-utstyrt og funket greit,
dog litt utdaterte og mangel på stikkontakter i de fleste rom.
Det
internasjonale miljøet
Rabanales hadde en relativt stor gjeng med internasjonale studenter,
og det var lett å bli kjent med andre elever etter hvert da vi ofte spiste
lunsj sammen.
Andre ting
Rabanales hadde to mindre cafeer og en stor kantine på campuset, som
solgte billige og store lunsjporsjoner (viktig å merke seg at lunsjen starter
mye senere i Andalucia, ca. 14-16). Jeg hadde ofte med mat selv men de gangene
jeg spiste i kantina ble det alltid dagens middag da man blir helt stappmett!
Fag/Emner:
●
Basic Botany for Environmental Management - Grado
de Ciencias Ambientales (6 credits, engelsk)
Dette faget likte jeg svært godt siden jeg fikk bred kunnskap om
planter i Andalucia, samt litt om planter generelt i hele spania (inkludert
Kanariøyene) og tendenser i Middelhavsregionen. Vi hadde to timer lab hver uke
og to timer teori, hvorav begge klassene var svært interaktive. Relatert til
det praktiske må man skrive to rapporter fra labben ila semesteret, lage et
herbarium med 35 arter og en floristisk prøve samt presentasjon av herbariet på
slutten. I teoridelen er det en midtveiseksamen samt en avslutningseksamen om
hele pensum. Noe som er verdt å merke seg er at det så og si er nødvendig med spanskkunnskaper
for å kunne mestre dette faget. Jeg var den eneste utenlandske eleven i klassen
sammen med andre spanske elever. Dette resulterte i at praten ofte gikk på
spansk, både fra elevene og lærerne, i tillegg til at noen av nøklene (for
eksempel angiospermer, som er den største gruppen) kun var på spansk. Hvis man
bare kan engelsk så er det fortsatt mulig men det vil være en utfordring.
●
Evolution - Grado de Biologia (6 credits,
engelsk)
Dette faget krever ganske mye, og har helt klart den største arbeidsmengden
sammenlignet med de andre fagene jeg tok. Her var det innleveringer med
spørsmål fra de gjennomgåtte temaene hver uke, 6 labrapporter, 3 forelesninger
i uka (hvorav en var på tre timer og de andre på to. Vi hadde også en stor
semesteroppgave hvor vi skulle diskutere, summere og presentere en
vitenskapelig artikkel relatert til evolusjon. Eksamen derimot, var veldig
grei, da vi hadde fått en stor samling av spørsmål som typisk kommer tidlig i
semesteret. Slik at man hadde mye tid til å forberede seg og de fleste gjorde
det veldig bra. Jeg likte faget og lærte mye, men arbeidsmengden trakk veldig
ned siden jeg ofte måtte sitte med evolusjon da jeg egentlig hadde andre ting å
prioritere.
●
Geobotany - Grado de Biologia (6 credits,
engelsk)
Geobotanikk, eller biogeografi med fokus på planter, var helt klart
mitt favorittfag. Her hadde vi i første omgang 3 feltturer hvor vi analyserte
plantesamfunnene, og 3 dataøvelser hvor vi brukte den samlede dataen i felt for
å lage grafer og statistikk. Vi hadde også forelesning to dager i uka med teori
med en fantastisk lærer som hadde mye fokus på at elevene skulle lære og
oppleve mestring. Senere i faget hadde vi en utferd med den spanske klassen
hvor vi så på hvordan plante-sammensetningen endret seg i høyden i nærheten av
byen. I tillegg dro vi på en lengre tur til Sierra Nevada (høyeste fjellet i
fastlands-Spania) hvor vi repeterte det samme. Vi hadde to deleksamener i teori
og en journal-innlevering (ala semesteroppgave) hvor vi presenterte og anvendte
alt vi hadde lært i praksisdelen. Kan virkelig anbefale dette kurset!
●
Wildlife Management & Conservation -
Departamento de Ingenieria Forestal (4,5
credits, engelsk)
Dette var kanskje det faget som krevde minst, men hvor vi uansett
lærte veldig nyttige ting. Vi hadde to forelesninger i uka, to presentasjoner i
løpet av semester og en avsluttende eksamen. Det beste med hele faget var at vi
hadde en utferd til et nærliggende naturreservat, hvor vi ble møtt av
park-arbeidere som jobbet med å få opp dyrebestandene til truede arter i Spania
(f.eks. Iberian Lynx og Imperial Eagle). Av de folka og lærerne fra faget fikk
vi anvendt teorien i praksis, og hadde fantastiske møter med nettopp de nevnte
artene. Dette faget kan jeg også sterkt anbefale.
●
Zoologia Aplicada - Grado de Biologia (6 credits,
spansk)
Dette var det eneste faget jeg hadde på spansk, selv om jeg fikk gjøre
alle evalueringene (samt eksamen) på engelsk. Vi hadde forelesning to ganger i
uka, hvor store deler av klassene består av seminarer laget og presentert av
oss elever selv. I tillegg hadde vi 3 utferder/praksiser fra eksterne
forelesere, som vi måtte gjøre en innlevering etterpå relatert til det vi hadde
lært. Som sagt så hadde vi seminarer, og denne evalueringen må alle elevene
gjøre og utgjør ¼ av karakteren. Til slutt hadde vi en eksamen med ett spørsmål
fra hvert av temaene vi hadde gått gjennom. Alt i alt et svært anvendbart fag
hvor mye av kunnskapen var relaterbar og enkel å sette i en større sammenheng.
Språkutvikling
Jeg tok ikke språkkurs relatert til utvekslingsoppholdet da jeg
allerede snakker en god del spansk. Ferdighetene ble dog en smule forbedret
ettersom den lokale befolkningen hovedsakelig snakker sitt eget morsmål. Jeg
hadde nok opplevd en større mestringsfølelse dersom jeg hadde fortsatt å
studere språket og evt. tatt et sertifikat mot slutten av oppholdet.
Studentvisum
For opphold i spania trenger man ikke tenke på visum dersom man er
EU/EØs-borger.
Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil
du anbefale andre studenter å gjøre det samme?
Alt
i alt så er jeg veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet mitt, selv om det
opplevdes som en berg-og-dalbane. I starten var det utfordrende og ensomt, men
etter hvert som man kommer inn i det og får venner så går tiden veldig fort og
man vil ikke at det skal ta slutt.
Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?
Nei,
det var ganske enkelt. Eneste som var litt vanskelig var at jeg hadde fått
anbefalt 5 emner fra mottak universitetet som jeg valgte å ta, men flere av
fagene krasjet i timeplanen slik at jeg måtte bytte ut to av de opprinnelige
fagene. Det var dog ikke noe problem å bytte til nye fag, til dels fordi jeg
kun manglet valgfag i graden slik at det var fritt frem for meg å velge fag.
Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?
Jepp,
alle emnene ble godkjent!
Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på
universitetet?
Den
faglige kvaliteten på universitetet var litt både og, det var stor variasjon
mellom fagene og lærerne. Den generelle opplevelsen var at det var lite ansvar
for egen læring, og svært mye jobbing i form av innleveringer, prøver, lekser
og del-eksamener. Av og til kunne det føles ut som at vi gikk på videregående i
stedet for universitet. I tillegg fikk vi sjeldent tilbakemelding på arbeidet
vi gjorde. De fleste lærerne jeg hadde var derimot ganske dyktige i fagområde
sitt og enkle å snakke med.
Hvor langt rakk midlene du fikk fra
Lånekassen/Erasmusstipend?
Midlene
fra Lånekassen og Erasmusstipendet strakk godt til, jeg hadde råd til å reise
og oppleve det jeg ønsket.
Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?
Jeg
vil si at jeg til en veldig stor grad oppnådde det jeg ønsket ved å dra på
utveksling, både på godt og vondt.
Stikkord: Spania, Cordoba, Universidad de Cordoba, UCO, Biology,
Environmental Science, Bachelor, International Environment And Development
Studies
Comments
Post a Comment