Utveksling til BOKU i Wien året 2021/2022
Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?
Det å reise på utveksling til et annet land er et av de beste valgene jeg har tatt i løpet av mitt studieløp, og jeg angrer ikke et sekund. Til alle som vurderer å reise, så anbefaler jeg varmt å gå for det, for det innebærer ikke kun nye faglige kunnskaper, men du vil også bli kjent med helt nye sider av deg selv - som er gull verdt å ta med seg videre! Du vil lære å håndtere utfordringer som du vanligvis ikke ville stått ovenfor andre steder, og rett og slett utvide horisonten på verden - og hva den har å tilby.
Jeg valgte å reise til Østerrike ettersom jeg hadde hørt gode rykter om landskapsarkitektur-studiet ved BOKU. Samtidig så jeg på muligheten til å reise på utveksling som en sjanse til å forberede språkkunnskapene mine, bli kjent med et nytt land, få nye bekjentskaper og være en del av Erasmus-"bobla". Det å få muligheten til å bo i en kulturhovedstad midt i Europas "hjerte" og samtidig studere, vil jeg si er et privilegium!
Kunsthistorisk museum på Maria-Theresien-Platz
Vakre staudebed på campus, BOKU
Selv etter to år med corona og digital undervisning, var det ikke til å stikke under en stol at det var knyttet mye usikkerhet til hvorvidt et utvekslingsopphold ville la seg gjennomføre. Jeg endte likevel opp med å ta sjansen, og reiste på høsten 2021 for mitt fjerde år på master i landskapsarkitektur. Selv om første semester hadde til tider periodiske lockdowns i Europas (kanskje verdens?) strengeste land, (litt ironisk å ende opp akkurat der) med påbud om FFP2-masker og vaksinepass overalt, opplevde jeg mye likevel i løpet av første semester. Heldigvis bedret coronasituasjonen seg mot jul, og jeg valgte å forlenge oppholdet et semester til. Vår- og sommeren i Wien er jo helt fantastisk, men vil si at høsten er absolutt like innenfor å reise på - med en varm sensommer som strekker seg langt utover skolestart samt mulighet for en vintersesong med julemarkeder, ball og skiturer.
Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?
Det som kan være utfordrende for Erasmus-studenter er at fagene blir lagt ut på BOKUonline i lang tid før man har fått registrert seg ved oppmøte, og flere av de populære fagene (ofte fagene med utflukter) kan raskt bli tatt før man i det hele tatt har ankommet landet. De etablerte studentene har allerede innloggingsinformasjon til søknadsportalen, noe Erasmus-studenter ikke har tilgang til før de møter opp på skolen til avtalt tid for å betale studentavgiften (Husk pass!). Dette med oppmelding var jeg litt stresset for før jeg kom, men siden jeg valgte å reise ned tidligere i september, merket jeg ikke så mye til problemer med å få søkt og det å få fagene jeg ønsket. Fagene blir derimot sluppet litt underveis, så jeg anbefaler og se over fagene som ligger ute og skrive en liste over de du kunne ønske deg, og også når de har på- og avmeldingsfrist. Likevel er det ikke slik at det er umulig å melde seg av (sånn når fristen for avmelding er før faget i det hele tatt har begynt), og jeg opplevde at man kunne sende mail til emneansvarlig om de-registering hvis det skulle gå over fristen. Dette gjelder også om man ender på venteliste. Og det anbefales å møte opp første time for å få mulig plass.
Det som er uvant for oss er at fagene på BOKU er mye mindre enn vi har ved NMBU (for eksempel er de fleste fagene kun 2, 3, 5 eller 6 ECTS), så det er mange alternative fag fra andre fakulteter som man kan velge mellom. Dersom det er et fag man spesielt ønsker, kan man sende mail til emneansvarlig på forhånd, og ofte er det også reserverte plasser til Erasmus-studenter. En annen positiv ting er at de fleste professorene er åpne for å gi eksterne forklaringer, oppgavetekster på engelsk o.l. dersom man velger et fag på tysk, men lurt å høre om dette er i orden på forhånd.
Timeplanen kan være en kabal å få opp i starten ettersom fagene er såpass små, og Erasmus-studenter har ofte opptil 30 ECTS. Dette er annerledes i Østerrike, der de fleste velger å bruke lengre tid på å fullføre en mastergrad, ettersom mange jobber ved sidene av studiene og tar færre studiepoeng per semester. Man må derfor ha tunga rett i munn og ikke få panikk for en timeplan med konstant "overlaps" av fagene (som er et vanlig problem for internasjonale studenter). Det ordner seg som regel, men det er nesten garantert at man må endre OLA-en etter oppstart, noe som ordnet seg helt fint med både BOKU og NMBU for min del. Det kan derfor være lurt å velge litt varierte fagkoder (SE, VO, EX osv), og for eksempel noen fag uten obligatorisk oppmøte (som forelesninger, VO) dersom noe en dag skulle kræsje. Gi beskjed tidlig om noe "overlapper", så er de fleste professorene enkle å ha med å gjøre for å finne en løsning.
Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?
Jeg har ikke fått svar på dette enda, men alle fagene jeg søkte om ble forhåndsgodkjent, så jeg er ganske sikker på at dette skal være i orden.
Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?
Ja, jeg er fornøyd med fagene og kvaliteten på universitetet. Det var til tider mye arbeid, men dette er fordi man må ta en del fag. I noen tilfeller oppleves 2 ECTS som tilsvarende 5 ECTS hjemme. Likevel, det med forventet arbeidsmengden per ECTS varierte i fagene, og det kommer svært an på professorene. Jeg hadde noen ekstra fag som jeg hadde tatt fra tidligere, så kan absolutt være fordel å kunne ha litt færre enn 30 ECTS, og bruke tiden til å oppleve andre ting også.
Ettersom pandemien ikke var over var flere av fagene kun digitale med zoom og lite fysisk oppmøte. Det var til tider kjipt, men kjente at jeg var blitt vant med denne tilværelsen fra Norge. Ettersom vi hadde perioder med lockdowns, passet det bra å ha mye å gjøre i fagene ettersom alt var uansett stengt. I motsetning til Norge er eksamensperioden på BOKU etter jul, og de fleste eksamensdatoene er i januar eller i begynnelsen av februar. Jeg husker jeg derfor arbeidet en del med eksamensoppgaver i juletiden, noe jeg savnet litt med den "norske-varianten" at man slipper. Derimot, i Østerrike er det slik at man kan ta eksamene litt slik man ønsker, og man står fritt til å endre eksamensdato til flere måneder etter om man ønsker, noe som er uvant for oss. Så dersom man må reise hjem tidligere i januar, kan man også spørre om en tidligere eksamensdato.
I februar har man derimot lang ferie, som er litt snodig. Nesten opptil 3 uker fri, så fagene for vårsemesteret begynner ikke nesten før uti mars. Dette har innvirkning på fagene, som jeg synes ofte begynte altfor sent - slik at mye av innleveringene ble lagt mot slutten av semesteret. Her er emnene jeg tok, med emne- og fagkode:
Høst 2021
834002, Conservation biology; VS, 3 ECTS
Dette faget hørtes veldig spennende ut, men selve gjennomføringen opplevdes litt uorganisert. Opplevde at forelesningene ikke hang helt på grep, og selv om mye av temaene var interessante var det ikke en tydelig helhet i faget. Forelesningene var via Zoom og ble alle datoene ble bestemt forløpende, og det var lange perioder mellom hver forelesning. Alt av innleveringer og eksamen var kun en muntlig presentasjon på rundt 15 min om et tema du selv syntes var interessant.
852317 Design aspects in construction details; PJ, 6 ECTS
Jeg var spent på dette faget ettersom det faget skilte seg fra det meste jeg har vært borti tidligere. I faget deltar man i en ekte hagekonkurranse med et gitt tema med andre universiteter/aktører, og de som blir valgt ut av juryen får sin "hage" bygget og mulighet til å delta på hagefestivalen i enten Spania/Portugal. Faget minner litt om konstruksjonsdesign i den grad at det er et prosjekteringsfag med plantegninger, konsept, snitt og perspektiv. Første innlevering var til idé- og konseptfasen til konkurransen, deretter var neste del utarbeiding og fastsetting av design samt budsjett. Sluttpresentasjon og gruppearbeid.
Frontiers in social ecology and sustainability transformations; VO, 3 ECTS
Et valgfri og spennende fag jeg tok ved siden av. Forelesningene var på Zoom med ulike gjesteforelesere med sine egne temaer. Aktuelle forelesninger om alt fra bærekraftighet, matproduksjon, klima, økologi, nature based solutions, e-waste o.l. Avsluttende oppgave er å skrive én side refleksjon til hver av forelesningene, som kan gjøres underveis i semesteret.
Plant and environment; VO, 3 ECTS
Et annet valgfritt fag jeg tok, som var et rent forelesningsfag. Tema var planter, miljø, hydrologi og økologi og tenkte det var greit å få litt repetisjon. Forelesningene ble lagt ut på BOKUlearn slik at de kunne bli sett flere ganger, noe som var fint før eksamen. Opplevde faget som til tider varierende i vanskelighetsgrad, og eksamen var vanskeligere enn ventet! Det var en skoleeksamen på rundt 11 spørsmål på kun 1-1,5 time, så man hadde lite tid til å tenke for hvert spm. og man måtte kunne pensum godt.
952342 Planting design and horticultural ecosystem management; PJ, 3 ECTS
Et veldig koselig fag med ei flott foreleser, som tilpasset faget til alle selv om faget var opprinnelig på tysk. Faget var en blanding av praktisk og teoretisk pensum, og det var forfriskende å kunne gå rundt i BOKU-hagen, diskutere, tegne og kjenne på planter. Vi hadde refleksjonsoppgaver, utflukter og en skissebok vi aktivt skulle bruke gjennom semesteret. Sluttoppgaven var å prosjektere et plantedesign i et område av eget ønske enten alene eller i gruppe, og ha en kort samtale om hva man hadde lært dette semesteret med lærer.
852102 Presentation techniques and technical drawing; VU, 2 ECTS
Et fag som gikk ut på å følge med på én 3-timers forelesning i uka, og deretter levere en tegneoppgave ukentlig. Hovedsaklig varierte tegneoppgaver der man benytter ulike tegneteknikker, som minnet om tegnefagene ved NMBU. Men mye arbeid for kun 2 ECTS ettersom mange av oppgavene var ganske store. Alle innleveringene ble vurdert fortløpende til bestått/ikke bestått og til slutt skulle man levere skisseboken og en sluttposter. I dette faget var det viktig å følge "reglene" til oppgavetekstene, og faget var på tysk (oppgavene kunne lett oversettes). Opplevde at det var likevel opp til en selv hvor mye innsats man legger i det, men skulle vært mer ECTS.
855327 Sustainable spatial development; VS, 5 ECTS
Et fag som var mer overordnet, med gode forelesninger og gode forelesere. I faget skulle man velge et valgfritt tema innenfor underkategorier i urban redevelopment, og hovedinnleveringen var en stor skriveoppgave gjennom semesteret som ble skrevet av 2 personer. Det var ofte muntlige presentasjoner underveis, diskusjoner om artikler, skriveteknikker o.l. og jevnlig muntlig tilbakemeldinger. Jeg savnet en skriftlig og grundig tilbakemelding fra min "veileder" til den siste innleveringen, men vil si det var et lærerikt og varierende fag.
Vår 2022
Contemporary landscape architecture; SE, 3 ECTS
Et utrolig bra fag som jeg anbefaler sterkt. Faget varierer fra semester til semester ettersom det er nye professorene/gjesteforelesere hvert år med eget program, så det varierer hvordan faget blir gjennomført. Et populært fag, så anbefales å melde seg på tidlig. Faget på våren er i juni og varer kun opptil 1 uke, så faget kan være intensivt, men igjen ikke altfor mye krav pga. tidsmangelen. I våren 2022 hadde jeg professor Kristina Hill fra US Berkeley, og jeg lærte utrolig mye fra henne. En kunnskapsrik, pedagogisk foreleser med forelesninger du ville følge med på. Temaet var å lære å tenke "annerledes" og "nytt" og ikke bare fokusere på alt som foregår rundt oss over bakken, men også det som foregår "under oss". Altså undergrunnen. Spennende vinkling og perspektiv som åpnet opp flere kreative tankeprosesser. Vi lagde en valgfri oppgave mot slutten til et tema som viste noe "over og under bakken", som vi presenterte. Vi ble kjent med utradisjonelle metoder som vi kan bruke for å vise fram et prosjekt (ikke bare AutoCad og 2D), men 3D-modeller, websites, sosiale medier, Instagram, Tripadvisor, video, audio o.l. Igjen er jeg usikker på om temaet er likt hvert år. Veldig bra!
German for Beginners II; VU, 2 ECTS
Et språkfag jeg tok i tillegg til privatkurset i september. Et fag som egentlig går over hele året, så dette var den 2. delen. Er for de på A2-nivå. Merket jeg hadde lært en del allerede da jeg begynte på dette, så kunne nok gått opp et nivå for å utfordre meg selv enda mer - men var absolutt lærerikt. Veldig koselig og flink lærer, forelesning på 1,5 t kun én gang i uka. Koster 130 euro.
Global design studio; PJ, 6 ECTS
Definitivt et av mine favorittfag jeg har hatt dette året, ettersom det var et fag med workshop som fungerte som et samarbeidsprosjekt mellom BOKU og to andre universiteter - nemlig Rutgers University fra USA og MATE i Budapest. Dette var et fagene som ikke begynte ordentlig før langt uti semesteret, så var vanskelig å forstå hvordan faget skulle legges opp i begynnelsen. Første oppgaven vi fikk var å velge et sted i Wien og lage en poster om de urbane kvalitetene fra dette stedet. I løpet av semesteret reiste de amerikanske studentene til Wien - og ettersom vi ikke kunne reise til USA presenterte de sine utvalgte steder fra New Jersey og deretter presenterte vi våre steder (som vi besøkte i Wien). I andre del av faget reiste vi alle sammen til Budapest og hadde workshop på 3 dager med case-study i Budapest. Veldig gøy, masse hyggelige folk og interessant å se hva andre nasjonaliteter verdsetter og hvordan de praktiserer faget. I den siste delen returnerte vi tilbake i Wien med amerikanerne og hadde en ny 3 dagers workshop fra et område i Wien på tilsvarende metode som fra Budapest. Gøy, lærerikt og fikk nye venner! Anbefales sterkt.
Project in landscape planning; PJ, 9 ECTS
Dette var mitt andre prosjekteringsfag dette semesteret, og et fag som skiller seg ut fra det jeg har hatt ved NMBU. Faget virker til tider mer rettet mot landskapsplanleggere enn arkitekter, men jeg lærte derimot mye nytt. Faget kan velges mellom 7 ECTS eller 9 ECTS. Første del er prosjektering i gruppearbeid og andre vurderingsdel er å skrive en selvrefleksjon. Forskjellen i ECTS ligger i hvor mye arbeid man legger i selvrefleksjonen, som ta vil telle mer. Hovedmålet var å arbeide med densification i et gitt nabolag i Salzburg, der målet var å se på bygningsforskrifter, tillatte høyder, antall bygg og hvilke bygg var "end of Life cycle". Hovedpoenget var å tenke overordnet, og ikke noe grønt-design her. Vi var på prosjektering i 1 uke i Salzburg. Må nevne at dette var en ekstremt slitsom tur, og null frihet til å gjøre noe annet enn skole og synes det manglet litt iht. det pedagogiske.. Uansett, jeg har fått mye ny lærdom fra dette faget!
Jeg vil si at midlene rakk til mer enn de hadde gjort hjemme, og det var ikke noe problem å leve godt i Wien og samtidig være med på de aktivitetene man ønsket. Wien er regnet som litt billigere enn hjemme, men er jo fortsatt en storyby. Det er vel mest vanlig å betale mellom 300-500 euro for et rom i kollektiv, og jeg opplevde å få mer enn jeg hadde gjort hjemme. Husk at cash is king, og det er fortsatt slik at mange steder i Wien foretrekker cash istedenfor kort, men som regel er det ikke noe problem.
Kollektivtilbudet er fantastisk i byen, og dersom man er under 26 år får man halv pris på semesterbillett og andre servedigheter i byen. Dersom du er akkurat 26 år (som var i mitt tilfelle) så må man betale fullpris selv som student - og det var ganske kjipt. Jeg valgte derfor å kjøpe årskortet på kollektiv, og de har en fantastisk løsning der du kan levere kortet inn igjen når du reiser - og få de resterende pengene igjen. Enkelte utflukter ble dekket for det meste av skolen, men man må regne med å legge ut litt selv. Man kan også kjøpe ÖBB semesterkort til rundt 70 euro, som gir mye avslag på togene i Østerrike. Anbefaler dette om du regner med å reise rundt i landet. Det finnes også billigere aktører enn ÖBB men jeg tjente inn årskortet på mine reiser.
Studentvisum
Søknadsprosessen til BOKU gikk generelt fint, men innebar noe papirarbeid. Vanligvis blir det meste utført digitalt i en nettportal, men i mitt tilfelle ble det meste gjort manuelt. Men dersom man følger alle stegene nøye så går prosessen helt fint!
Ved ankomst til Wien skal man registere seg hos nærmeste distriktskontor for sitt boligsted, for det som kalles "Meldezettel". Jeg anbefaler å bestille en time til dette før du reiser fordi det kan litt tid å få time, og de foretrekker fysisk oppmøte over mail (unntak ved corona). Jeg bestilte ikke time før etter jeg hadde ankommet, men jeg tror de er vant med dette. Hovedregelen er at man skal registere at man bor i Wien innen 3 dager fra innflytting, og man må registere både ved ankomst og fraflytting. Man skal også søke visum etter å ha bodd 4 måneder i byen. Her er det viktig å ha med alle riktige papirer, pass, boligkontrakt, Lånekassen-papirer på engelsk og kontanter (Tips: Skriv ut papirene på BOKU og ta med en del 10 cents, ettersom man må kopiere ark på stedet).
Språkutvikling
Det meste av hverdagen og fagene foregikk på engelsk, så man fikk naturligvis øvelse i det. Jeg ønsket også å bedre tysken, men merket at det ofte var lettere å slå over til engelsk i de fleste tilfeller. Jeg jobber derimot mye med tysken underveis og lærte en del med å snakke med mine tyskspråklige venner eller i butikken. De setter veldig pris på når man prøver!
Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?
Absolutt! Jeg hadde en flott tid på utveksling, noen ganger på godt og vondt - men angrer ikke et sekund på at jeg reiste. BOKU var et fint universitet å studere på og jeg oppnådde en stor mestringsfølelse på å utfordre meg selv på noe helt ukjent. Wien er en fantastisk by som har nesten blitt mitt andre "hjem", og jeg har fått venner både gjennom Erasmus men også fastboende i Østerrike. Jeg lærte mye om meg selv og fått nye perspektiver på det vi er vant med fra hjemme. Byen ga meg masse ny inspirasjon og åpnet opp for helt nye synspunkter innenfor landskapsarkitektur!
Caroline Hammelow Fridlund
LANDSAM, Landskapsarkitektur
Utveksling høsten til våren 21/22 i Wien
Comments
Post a Comment