Skip to main content

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi




Om universitetet

Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle, rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :)



Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø. Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene, foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår der. Et myldrende og mangfoldig studentliv med alt du kan tenke deg av store og små foreninger, knyttet til både mening og moro. Noe for alle og enhver - både sosiale, faglige og fysiske aktiviteter. Universitetet har mange utvekslingsstudenter og andre internasjonale, så man blir eksponert for mange kulturelle impulser. 


Campus er veldig ny, moderne, mangfoldig, grønn og estetisk. Både innvendig og utvendig. En samlet campus med store og romslige bygninger, korte avstander, god organisering og infrastruktur. Lett å komme seg rundt, både med sykkel og til fots. Gode forelesningssaler, bibliotek og lesesaler, grupperom, kantiner og spisesteder. Og ikke minst en utrolig koselig bar på campus (The Spot), med mye sosialt liv og røre. Grønne uteområder med mange dammer og rikt dyreliv. De har også flere innovasjonssentre knyttet til næringslivet på campus, inkludert to store bygg for innovasjonsaktivitet og inkubatoren StartHub. Det er en liten “Plaza” på campus, med spisesteder og en liten matbutikk. Treningssenteret ligger også midt på campus, med store idrettsbaner og svømmehall. Ellers er det kort avstand til sentrum (og hippie-landsbyen Drouvendaal). 



Fag/emner

På NMBU går jeg master i bioøkonomi, med fordypning i matsystemer, og fokus på plantebasert mat og alternative proteiner. Wageningen har et verdensledende miljø innen disse feltene - både når det gjelder studier, forskning og næringsliv. Food systems & food technology, bioeconomy & biotechnology, environmental science & sustainability transitions, agroecology & seagriculture, oooog mye mye mer :) De har også unike fag og fordypninger innen sirkulærøkonomi og grønt havbruk (tang og tare), som er ganske kult. Rett og slett altfor mange kule fag å velge mellom… :P 


Denne gangen tok jeg de følgende fagene, som jeg synes var megabra:
- (FSE21306) Exploring the Futures of Food and Farming
- (AEW32306) Marine Systems
- (BMO33806) Entrepreneurship in the Circular Economy
- (APS51803) Economic Perspectives for a Circular Food System


Jeg meldte meg også opp til diverse emner i fordypningen “seagriculture” for tilgang til innholdet - uten å delta aktivt eller melde meg til vurdering. Disse var også veldig spennende og verdifulle! Skulle ønske det var mye mer tid til å utforske alt, hehe…
- (BEC53806) Sustainable Seaweed Chains
- (AFI51306) Circularity in Aquatic Food Production


Wageningen og Nederland er også verdensledende innen plantebasert mat og alternative proteiner - enormt viktige felter for framtidas matsystem og planetens helse. Om du ønsker å jobbe innen et spennende nytt område hvor du kan ha stor positiv impact med karrieren din, vil jeg anbefale å utforske dette feltet og mulighetene i Wageningen :) Lær mer om alternative proteiner, hvordan studenter verden over skyter fart på utviklingen, og hvordan du selv kan bli med:
- Studentbevegelsen: https://gfi.org/the-alt-protein-project/
- WAPP: https://www.wageningenaltprotein.com/
- WAPP: https://www.instagram.com/wageningenapp/
- NMBU: https://www.instagram.com/nmbualtprotein/
- NMBU: https://www.linkedin.com/company/the-nmbu-alt-protein-project/ 


I læringen og undervisningen i Wageningen finner man ofte et generelt stort fokus på systemtenking, tverrfaglighet, samarbeidslæring, gruppearbeid, praktisk anvendelse og innovasjon. Dette er både gøy, lærerikt og verdifullt. Kjempeviktige kompetanser i lys av det 21.århundrets kompleksitet, utfordringer og arbeidsliv. Har opplevd at denne tilnærmingen gir relevant praktisk erfaring, og dypere ferdigheter som er langt mer verdifulle enn bare faglig kunnskap. 


Wageningen har litt annen struktur på perioder og fag enn NMBU. De har seks kortere perioder, heller enn to lange semestre. Man har bare to fag om gangen, som tillater mer fokus og fordypning i disse. Dagen er delt inn i et “morning course” og et “afternoon course”. Fagene har ofte en teoretisk (lecture) og en praktisk (practical) del. Noen ganger er det litt lange dager på skolen, men man blir stort sett ferdig med skolearbeidet mens man er der. 



Personlig utvikling

Jeg var et år på utveksling i Wageningen for 2 år siden under bachelorstudiet mitt (https://nmbuutveksling.blogspot.com/2020/08/erfaringsrapport-wageningen-university.html), og valgte å dra dit på nytt i masteren. Det burde vel si sitt ;) Neida. Joda. Jeg ble veldig glad i både Wageningen, Nederland, miljøet, menneskene og universitetet da jeg var der første gang. Jeg valgte å dra tilbake av et ønske om å fordype relasjonen til alt dette, i tillegg til at de har noen unike emner i matsystemer og bioøkonomi, og et sterkt innovasjonsmiljø innen plantebasert mat og alternative proteiner. 


Generelt har utvekslingen(e) for meg vært utrolig meningsfulle og lærerike, både på det personlige og faglige plan. En del kommer av seg selv når man velger å plassere seg i en ny kontekst. Nytt sted og universitet, nye emner og læringsmetoder, nye mennesker og miljøer, ny kultur og natur, nye muligheter og utfordringer... Men det er selvfølgelig viktig å være søkende, proaktiv og engasjert dersom man ønsker å få mest mulig verdi fra oppholdet :) 


Utveksling generelt (og Wageningen spesielt) er en fantastisk mulighet til å bli kjent med et stort mangfold, få nye gode venner, internasjonale kontakter og et verdifullt nettverk. Relasjoner er meningsfulle i seg selv, men også nyttige i sammenheng med jobb og karriere. Selv om det ikke har vært noe viktig fokus for min del, har jeg helt klart opplevd økt jobbrelevans og karrieremuligheter fra utvekslingen - både fra læringen, livserfaringen og relasjonene. Ellers byr som sagt utveksling på verdifull livserfaring og selvutvikling langs mange linjer.



Bolig

I Wageningen er det høyt press(!) på bolig, både private hybler og studenthybler fra Idealis. Veldig lurt å være tidlig ute og proaktiv. God oversikt over muligheter på nettsidene til universitetet (Student Housing - WUR), og et par Facebook-grupper man bør følge aktivt med i forkant (Wageningen Student Plaza, Wageningen Room Sublets). Kjør på og send ut hyggelige meldinger når ledige hybler og rom i kollektiver dukker opp :) Jeg tilbragte mange timer på å skrive omfattende og ærlige søknader, og var heldig med å få positiv respons fra flere student-kollektiver. Anbefaler å legge hjertet i søknadene (særlig om man søker på kollektiver), ved å uttrykke seg genuint og autentisk, og ha fokus på personene man skriver til heller enn seg selv. Unngå selvsentrert fokus («Jeg trenger...», «Jeg ser etter...», osv.) - det er hverken særlig appellerende eller omtenksomt overfor personene man henvender seg til. Vær nysgjerrig på dem, hva du faktisk ønsker å tilby dem, og vil bidra med. Man må naturligvis øve på å uttrykke seg på en slik måte, men det er verdt innsatsen. Det er en del som ikke får skaffet bolig på forhånd, eller ender opp et lite stykke unna Wageningen. Men det er sjeldent noen krise - virker som det nesten alltid ordner seg på en eller annen måte… :)



Språkutvikling

Wageningen har et veldig internasjonalt miljø, hvor de aller fleste snakker godt engelsk. De fleste fagene går også på engelsk, selv på bachelor-nivå. Ellers finnes det maaaange andre språk man kan lære seg der, både gjennom språkkurs og folk man møter ellers. Nederlandsk, spansk, italiensk, fransk, kinesisk, tysk, osv. Språklæringen går fort når man kommer inn i en hverdag hvor man svømmer i et annet språk: snakker, lytter, leser, skriver (og etterhvert tenker!) på engelsk. Det er selvfølgelig en mental overgang i starten, men jeg har observert og opplevd at man fort kommer inn i flyten, og har en bratt læringskurve :) 



Studentvisum og praktisk

Det praktiske arbeidet rundt utvekslingsoppholdet var helt greit. Mye god info og oversikt online. Jeg har også fått mye uvurderlig hjelp fra utvekslingskoordinatorer på både NMBU og i Wageningen når jeg har lurt på ting. Det var ofte greit å få tak i de fagansvarlige på mail også, som jeg gjorde et par ganger når jeg skulle skifte om på fagene. Praktiske ting som visum, studentregistrering, bankkonto og registrering i kommunen er godt beskrevet online, og du får god hjelp om du spør :) 


I etterkant av oppholdet er det også litt praktiske ting som må ordnes: EU Participant Report, erfaringsrapport til blogg, karakterutskrift, språktest, Confirmation of Exchange, osv. Det er selvfølgelig litt arbeid, men både viktig og verdt det.


Ellers synes jeg prosessen i forkant av utvekslingene har vært gøy i seg selv - utforske alle mulighetene, både faglig og fritidsmessig. Man begynner fort å glede seg. Prosessen i etterkant er også verdifull og lærerik, da man får mulighet til å reflektere over alt som har skjedd. Og ikke minst: dele erfaring og innsikt med andre :) 


Håper mange av dere får oppleve magien av Wageningen, og griper muligheten til å dra på utveksling! :)







Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke