Skip to main content

Erfaringsrapport fra Sciences Po Rennes

Hele høstsemesteret 2018 oppholdt jeg meg i en liten by i Frankrike ved navn Rennes. Eller store deler av semesteret, er kanskje mer riktig å si. Jeg reiste jo rundt en god del.


Rennes er regionhovedstaden i landsdelen Bretagne øst i Frankrike. Byen har rundt 400.000 innbyggere, som betyr at det ikke er en spesielt stor by i fransk målestokk, men ikke helt liten heller. Bretagne er kjent som landsdelen som oppfant karamell, crêpe og saltet smør. Rennes er byen den franske revolusjonen begynte, i følge enhver breton, hvor Dreyfus' andre rettsak fant sted og hvor Frankrikes største matmarked går av stabelen hver eneste lørdag - uansett vær og sesong. Bare en times kjøretur fra Rennes ligger Mont-Saint-Michel, en øy, et kloster og en massiv turistattraksjon som de fleste kjenner igjen om de ser den. Det er ikke stort mye lenger til kysten, hvor dramatiske klipper og lange strender møter den engelske kanal. Om man isteden vender nesen vestover, er det ikke mer enn to timer fra Rennes til Paris med høyhastighetstog.  Jeg har ikke et vondt ord å si om byen Rennes.

Etter denne korte presentasjonen av reddikenes by, Rennes, fortsetter jeg til #erfaringsrapportens viktigste spørsmål.

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?
Utvekslingsoppholdet mitt ble ikke som jeg hadde tenkt meg, la oss begynne der. Jeg er utrolig fornøyd med studentbyen Rennes og de andre studentene jeg var så heldig å bli kjent med mens jeg var der. Når jeg ser tilbake på oppholdet er det først å fremst det jeg tenker på. Det jeg var skuffet over var universitetet, mangelen på oppfølging og den faglige kvaliteten på undervisningen. Måten å undervise på skiller seg ganske kraftig fra hva jeg har vært vant med. De færreste brukte noen form for digitale hjelpemidler. Flere forelesere lot oss studentene holde i store deler av undervisningen selv ved å la oss holde presentasjoner for hverandre. Et fag bestod av kun av presentasjoner. Foreleseren underviste ikke i det hele tatt. Jeg håper og tror at dette kun gjaldt emnene på engelsk, men jeg er slett ikke sikker. Det som skilte seg ut var franskundervisningen som var både spennende og lærerik, noe jeg kan takke fransklæreren Madame Guiochet-Blanc for.  

Likevel vil jeg ikke fraråde andre fra å reise. Jeg er fornøyd med utvekslingsoppholdet fordi jeg valgte å fokusere på det som var viktig for meg. Jeg forsøkte å prioritere å lære meg fransk, utforske Bretagne og knytte nye bekjentskaper. Og det er nettopp disse erfaringene jeg sitter igjen med nå som oppholdet er over og det er jeg veldig, veldig fornøyd med.

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?
Jeg gikk på hva som ble referert til som The English Program, som betød at alle mine emner ble undervist på engelsk. De var det dessverre ikke så mange av, akkurat nok til å dekke 30 studiepoeng på et semester. Kort fortalt, jeg hadde ikke så mange emner å velge mellom så det ble de det ble.

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?
Det gjenstår å se, men jeg håper da virkelig det. 

Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?
Noen fag var bedre enn andre, men sammenliknet med den faglige kvaliteten jeg er vant med ved NMBU er jeg dessverre nødt til å svare nei.

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?
Jeg hadde ingen problemer med å dekke mine kostnader med pengene fra Lånekassen og fra Erasmus. Jeg bodde i en studenthybel, veldig sentralt både med tanke på universitetet og sentrum, og betalte bare 244 euro i måneden. Det er kanskje ikke helt ideelt å dele kjøkken med nærmere tretti andre studenter, men jeg hadde mitt eget bad. Mat er generelt billigere enn i Norge og jeg hadde derfor mulighet til å unne meg restaurantbesøk og dagsturer jeg kanskje ikke ville gjort hjemme.

Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?
Jeg ønsket å lære meg mer fransk, som var ganske lett siden jeg ikke kunne noe fransk fra før, og jeg ønsket meg erfaringen å ha bodd i Frankrike. Begge har jeg oppnådd ganske bra, synes jeg.

Jeg vil avslutte med et råd til dere som tenker på å reise på utveksling til Frankrike, eller til Rennes. Jeg er overbevist om at jeg hadde spart meg for mange problemer under oppholdet om jeg hadde kunnet mer fransk før jeg reiste. Man kan på ingen måte forvente at noen, yngre eller eldre, kan forstå eller snakke engelsk. Ikke på universitetet, ikke i butikken, ikke de ansatte i Cité Universitaire (studentboligene) og heller ikke andre studenter. 

Heldigvis ordner det seg alltid likevel. Som da jeg fikk mime til damen i resepsjonen første uken etter at jeg flyttet inn at vasken min var lekk. I begynnelsen var google translate til stor hjelp da alle mail sendes på fransk-  at mailen kun ble sendt til de engelskspråklige studentene eller bare til meg var ingen hindring.  MEN, det hadde vært veldig mye lettere om jeg bare hadde kunnet mer fransk. Mer enn "Je ne parle pas francais". Samtidig, kanskje jeg ikke lært så mye som jeg gjorde, om kulturen, maten, menneskene og landet, om jeg hadde kunnet fransk på forhånd.

- Stine Lise Wannebo
MSc International Relations

Stikkord:Frankrike, Science Po Rennes, MSc International Relations

Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke