Skip to main content

Valencia



Om byen.
Valencia er en fantastisk by å studere i. Byen er passe stor, og det er veldig lett å komme seg rundt med enten metro, buss eller sykkel. Byen tilbyr det meste innen shopping, uteliv og kulturopplevelser, og med nesten 100 000 andre studenter er det er vanskelig kjede seg. Byen består av mange fine bygninger, og har også en lang park som går gjennom hele byen. Stranda må selvfølgelig også nevnes, da denne blir flittig brukt på grunn av det behagelige klimaet.

Bolig. 
I Valencia er det veldig lett å få seg bolig, i alle fall på det private markedet. Jeg fant en leilighet via en Facebook-gruppe før jeg dro, men det er ikke noe problem å vente med å finne seg bolig til man kommer dit heller. Standarden er ofte noe dårligere enn i Norge, men prisene er også gjerne halvparten av de norske. Det er vanlig at boligene er dårlig isolert, så det kan bli veldig varmt innendørs om sommeren, og ganske kaldt om vinteren. Vil anbefale å finne et sted med varmepumpe! Jeg bodde med ei spansk jente og fikk dermed også pratet en del spansk hjemme, noe jeg satt pris på.

Om universitetet. 
Universitetet er stort, og har over 30 000 studenter. Dette merkes egentlig ikke noe særlig, da campus er enormt, og består av veldig mange bygninger. Her finner man det meste man trenger, for eksempel restauranter, treningssenter, frisør og lege. Byggene jeg holdt til i var ganske nye og fine, og jeg vil si at universitetet generelt holdt bra standard. UPV har ganske mange internasjonale studenter, særlig på studiene som tilbyr emner på engelsk. Jeg vil absolutt anbefale å ta del i Erasmus-gruppen på universitetet, som arrangerer turer, fester og aktiviteter for utvekslingsstudentene.

Fag/Emner. 
Jeg merket fort at undervisningsopplegget på UPV var ganske annerledes enn på NMBU. Det kunne minne litt om opplegget på ungdomsskolen og videregående, med kontinuerlige innleveringer og prøver som teltes på karakteren gjennom hele semesteret, gjerne med en avsluttende eksamen til slutt. De fleste fagene jeg tok besto av en praktisk del og en teoretisk del, som nesten fungerte som to helt forskjellige fag, med ulike lærere, temaer og prøver. Dette opplegget fungerer i utgangspunktet ganske bra for læringen sin del, men siden hvert emne kun er på 4,5 eller 6 studiepoeng, må man ta mange emner samtidig for å få nok poeng. Dette gjorde at jeg opplevde arbeidsmengden som veldig stor, og det var vanskelig å tilfredsstille kravene fra alle lærerne.

Til forskjell fra i Norge, i alle fall på mitt studie, fulgte alle den oppsatte studieplanen til punkt og prikke. Dette gjorde at klassene fulgte hverandre i alle fag, og for meg som hadde valgt emner fra ulike årstrinn ble dette ganske vanskelig. For det første ble det utfordrende når lærere plutselig byttet om på timer seg imellom og eksamener krasjet, og for det andre ble det vanskelig å komme inn i klassemiljøet, da gjengene var ganske sammensveiset og ikke særlig åpne mot nye studenter.

I tillegg til emner fra min studieretning, tok jeg også emnet Spansk B1. Dette var et spanskkurs sammen med andre utvekslingsstudenter, og dette ble fort favorittemnet mitt.

Personlig utvikling. 
Jeg valgte å dra på utveksling fordi jeg synes det virket som en spennende mulighet til å komme meg ut til et nytt land og lære om blant annet språk, kultur og meg selv, i tillegg til å få nye inputs i studiet mitt. Jeg føler absolutt at jeg har lært mye, og særlig om meg selv. Jeg møtte på mange utfordringer underveis, men ville absolutt ikke vært foruten opplevelsen. Jeg har fått et innblikk i hvordan bransjen min jobber utenfor Norge, og jeg har fått ny motivasjon til å fullføre studiet mitt. I tillegg har jeg fått mange nye bekjentskaper, fra store deler av verden.

Språkutvikling. 
Jeg tok ikke språkkurs før studiet startet, men hadde litt grunnleggende spanskkunnskaper fra før. Som nevnt tok jeg et spansk språkemne ved UPV, og lærte mye av det. Siden nesten ingen på mitt studie snakket engelsk, måtte jeg kun kommunisere på spansk. Dette var selvfølgelig utfordrende, særlig i starten, men det gikk seg til etter hvert. Jeg føler at jeg forbedret meg mye underveis, ikke minst ble jeg fort mye tøffere og turte å prate selv om jeg vet at jeg gjør feil. Spanjolene er veldig flinke til å forstå, og fullfører gjerne setningene for deg om du ikke klarer det selv. I tillegg fikk jeg praktisert mye engelsk, da det var det jeg stort sett snakket med andre utvekslingsstudenter.


Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?
Jeg er alt i alt fornøyd med utvekslingen. Selv om den kanskje ikke ble akkurat sånn som jeg hadde tenkt meg på forhånd, er jeg veldig glad for at jeg tok sjansen og reiste. Det er en utrolig god mulighet til å lære nye ting, både om seg selv og andre kulturer, og vil absolutt anbefale alle som har lyst til å reise.

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?
Litt, i og med at mange av emnene jeg ønsket å ta krasjet med hverandre. Ellers virket det ikke som noe problem å få tatt de emnene man ønsket innen for sin studieretning, men man var ikke garantert å få ta emner fra andre fakulteter.

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?
Vet ikke enda. Jeg fikk forhåndsgodkjent emner, men måtte hoppe av noen underveis da arbeidsmengden ble veldig stor.

Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?
Ja, jeg følte at undervisningen var relevant og opplevde foreleserne jeg hadde som flinke og kunnskapsrike. Likevel fikk jeg inntrykk av at resultatene til studentene var ganske dårlige, sammenlignet med i Norge.

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?
Spania er et mye billigere land å bo i enn Norge, og disse midlene var mer enn nok til å dekke alt det nødvendige, samt aktiviteter og turer i området.

Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke