Hei.
Mitt navn er Inga Borge, og jeg går 3. året på By- og regionplanlegging. I vår/sommer var jeg på utveksling ved Technische Universität München (TUM) på fakultetet for Life Sciences i Freising, en småby 30 km unna München. Selve campus minner veldig om Ås, bare at byen er større, og kollektivforbindelsene er mye bedre.
Weihenstephan
Campus, som heter Weihenstephan, har veldig mange lignende studier som man finner på Ås, med spesielt fokus på biologi, matfag, agrikultur, skog og landskap. På campus ligger også verdens eldste bryggeri, grunnlagt og drevet siden 1040. Så øl er det ikke mangel på, verken på campus eller andre steder i regionen. Selve universitetsstedet har hatt aktivitet siden 1803, som landbruksskole. Det var nedlagt under Napoleonskrigen, og startet opp igjen i 1822. Det var først i 1930 at campus på Weihenstephan ble en del av TUM, som da var høyskole. Universitetsstatus fikk de ikke før i 1970.
Et lite glimt fra hagen til LA-instituttet, hvor det var mange arrangementer gjennom semesteret. |
Bolig
Fra begynnelsen av fikk vi beskjed fra TUM vi ikke fikk studentbolig, og dermed måtte skaffe bolig privat. Dette var ikke like lett, da det er så stort press på bolig i München-området. Så jeg startet boligsøkingen min tidlig. For meg som skulle bo i Freising var det litt enklere å finne gode kollektiv enn for de i München. Jeg sendte ut en hel del søknader på nettsiden wg-gesucht.de, som etter min erfaring var den beste siden for studentboliger. I starten (desember/januar) fikk jeg ikke så mye respons, men i slutten av januar og februar fikk jeg en rekke henvendelser, og etter noen skype-møter var bolig på plass. Selvfølgelig fikk jeg tilbud om studentbolig rett etter at jeg hadde signert kontrakt, noe som hadde vært et par tusen kroner billigere. Studentboligene koster i underkant av 3000 kr, og deles vanligvis med en annen person. Men jeg er veldig fornøyd, da jeg fikk bo sammen med 5 lokale tyskere. På den måten fikk jeg enkel tilgang til både språk og kultur. To av de var landskapsarkitektur/planlegging-studenter, som fungerte som personlige veiledere gjennom hele semesteret. Så om du søker privat, nevn hva du studerer, så kanskje blir du like heldig!
Semesterstruktur
Semestrene i Tyskland er veldig annerledes enn det vi er vant til. For min del tok jeg språkkurs i mars, også hadde jeg 3 uker fri fram til semesteret begynte 23. april, rett etter påske. Semesteret driver fortsatt på, med forelesningsslutt rundt 30. juli, og eksamensperiode ut august. Selv var jeg føre var, og valgte meg fag uten eksamen. Likevel har det blitt en del jobb i august, med rapportskriving og ferdigstillelse av skissebøker. Så mye sommerferie ble det ikke (selv om jeg tok meg et par uker av for å reise på festivaler). Tok også kun 21 studiepoeng dette semesteret, noe som gjorde det litt enklere å prioritere reising og bading når hetebølgen i Europa sto på som verst. Anbefaler å reise rundt, da München ligger midt i Europa, med gode og rimelige forbindelser til de fleste andre land i Midt-Europa. Selv kom jeg meg til Salzburg for kun 70 kr via flixbus.
Fagene
Selv om jeg går by- og regionplanlegging, ble jeg tatt imot som en landskapsarkitekturstudent, noe som ga mange nye muligheter og perspektiver på fagfeltet. Spesielt utfordret ble jeg på det rent design-tekniske, noe som kommer godt med også ved mitt studie. Mer relevante fag kunne jeg også tatt i München, ved urbanisme og arkitektur, men jeg valgte å ikke pendle dette semesteret.
For byreg-studenter er det ikke noe problem med fag, da man kan ta valgfag under utvekslingssemesteret. Likevel er det greit å vite litt på forhånd hva man kan ta, noe som var vanskelig ved TUM. Nettsiden tumonline.de er helt kaos, og universitetets nettside, tum.de, er ikke veldig bedre. Jeg måtte derfor vente til jeg fikk snakket med rådgiver der nede før jeg fikk noe oversikt over relevante fag.
Det endte opp med at jeg valgte et prosjekt på 15 poeng, et frihåndstegningsfag på 3 poeng, og German as a foreign language på 6 poeng. Prosjektet jeg valgte hører til under "stolen" LAI, som står for landskapsarkitektur og industrielt landskap (LA-instituttet har mange forskjellige "stoler" med ulikt fokus og egne fag). Det var veldig spennende, da vi ble med i et Interreg-prosjekt som omhandlet forlatte industriområder i Alpene. Vi reiste på ekskursjon til Frankrike, og var der i en ukes tid for å bli kjent med stedet og gjøre analyser. Prosjektet var ganske krevende sammenlignet med hjemme, mye på grunn av at man kun skal være 2 på hver gruppe, og fordi LAI er den strengeste "stolen" på instituttet. Arbeidsmengden på hver var dermed mye større enn jeg var vant til.
Med Frihåndstegning II reiste vi til Verona på ekskursjon i en uke i slutten av semesteret. Det var veldig gøy, og litt krevende, da jeg ikke tok Frihåndstegning I forrige semester. Men frihåndstegning var barnemat sammenlignet med prosjektet, med kun fem samlinger og en Det er et av de få 3-poengsfagene som faktisk ikke er krevende. Derfor er jeg glad for at jeg tok noen færre studiepoeng enn 30, da arbeidsmengden fort kan bli mye større enn hjemme.
Det kan også nevnes at German as a foreign language hadde helt likt pensum som språkkurset, men med lavere intensitet. Så jeg fikk lite nytte av faget, og droppet det. Da fikk jeg tid til å ta et sommerkurs i Island i august istedenfor.
Studentmiljø og språkutvikling
Hovedgrunnen til at jeg reiste på utveksling var for å komme litt ut av Ås-bobla, og samtidig forbedre tysk-ferdighetene mine. Språkferdighetene mine i dag hadde ikke vært det samme uten språkkurset i starten, noe jeg anbefaler alle å ta! Det gjorde overgangen til en tysk-språklig hverdag mye enklere. Selv tok jeg et språkkurs ved LMU – Ludwig-Maximillians Universität, som ligger i München, da TUM selv ikke tilbød noe. Det er jeg veldig fornøyd med, da kvaliteten var veldig god, kurset var relativt billig (500 EUR), og jeg fikk mange LMU-venner i München som jeg holdt kontakten med ut semesteret. Disse vennene kom godt med, da studentmiljøet i Freising er litt mer begrenset, siden det er færre internasjonale og de tyske studentene er allerede godt etablert. Vi hadde noen hagefester ved fakultetet, og noen fester ved studentboligene. Men ved mangel på lokal fadderuke var det vanskelig å bli kjent med andre enn de man har fag med. Det kan også nevnes at vi kun var 4 utvekslingsstudenter ved mitt studie, noe som egentlig var positivt da vi ble gode venner, og det gjorde det enklere å få kontakt med de tyske studentene også. Likevel jeg er veldig takknemlig for å ha hatt muligheten til å reise ut i München og oppleve studentlivet der også.
Obligatorisk selfie i U-bahn sammen med mine språkkursvenner i München. |
Er man ikke så interessert i å lære mer tysk er ikke språkkurs nødvendig, da det er mange fag som tilbys på engelsk, blant annet prosjektet mitt, som et master-fag. Mange av mine medstudenter kunne ikke tysk i det hele tatt, og klarte seg ganske fint. Selv økte ikke nivået mitt veldig når det kommer til skriftlig tysk, og grammatikk. Jeg har holdt meg stødig på B2 hele veien. Men det å bo med tyskere, samt tyskundervisning og tysk underholdning, hjalp veldig på muntlig språk og vokabular.
Alt i alt er jeg svært fornøyd med mitt utenlandsopphold. Tysken har blitt bedre, jeg har fått en bredere faglig horisont, mange nye kontakter fra både Tyskland og resten av verden, og med det mange verdifulle erfaringer.
Comments
Post a Comment