Skip to main content

Erfaringsrapport: Radboud University (Nijmegen, Nederland)


Du har sikkert fått høre at det er lurt å reise på utveksling i løpet av studiene, og da du har begitt deg inn på dette blogginnlegget antar jeg at du muligens befinner deg i en slags vurderings- eller ‘research’-fase. Her finner du i så fall erfaringene til en student innen Kjemi- og Bioteknologi (siv.ing.) som tilbrakte høstsemesteret 2019 i Nijmegen, Nederlands eldste by!

Foucault pendulum (Huygensgebouw, RU)


Fag/emner

Å reise ut for å studere i utlandet byr selvfølgelig på veldig mye mer enn akkurat det akademiske, men fag må jo selvfølgelig tas i løpet av oppholdet. Å studere ved et annet universitet gir en mulighet til å ta fag en ikke ellers ville hatt tilgang på, noe jeg personlig synes var veldig kjekt. Da hvert semester ved Radboud University er delt i to (KW1 og KW2 på høsten), ble det to runder med fag på meg. Under er en oversikt over emnene jeg tok, inkludert antall studiepoeng (cr).

Første delsemester: KW1 (Sep – Okt/Nov)
·        Energy and Climate* (6 cr)
·        Climate Change: Science & Policy (3 cr)
·        Bio-informatics A (3 ec)
·        Science and the media* (3 ec)

Andre delsemester: KW2 (Nov – Jan)
·        Bio-economy* (3 cr)
·        Geographical Information Systems (6 cr)
·        Nature in a crowded country* (3 cr)
·        Green Chemistry (3 cr)
* Fag merket med "stjerne" er masterfag som krever at du allerede har fullført en bachelorgrad.

De fleste av fagene involverte gruppearbeid på en eller annen måte, hvilket selvfølgelig kan sies å sine fordeler og ulemper. Alt i alt vil jeg si meg fornøyd med fagvalgene – det var en god del lærdom å hente fra dem. Det bør også nevnes at det nederlandske karaktersystemet ikke følger bokstavkarakterskalaen som en har på norske universiteter. Ved Radboud går karakterskalaen fra 0 til 10, hvorav 6 og oppover er ståkarakter.

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?
Det var ikke noe problem å få plass på de emnene jeg ønsket, men noen av fagene jeg tok var masterfag (merket med * i fagoversikten), og for å ta disse kreves det at en er innrullert i et masterprogram. Mitt eneste problem fagmessig var at forelesningene til to av dem kolliderte, men det gikk smertefint an å bytte over til noe annet. 
I stedet for å ta mange «små» 3-poengsfag, er det også mulig å velge større fag som går over både KW1 og KW2 (avhengig av studieprogram og begjær selvfølgelig). Arbeidsmengden blir gjerne stor om en har mange fag å forholde seg til, men vil påstå at den absolutt er overkommelig. I tillegg må jeg få nevnt at studentrådgiverne ved Radboud var helt supre – utrolig hjelpsomme og imøtekommende!

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?
Jeg går ut ifra at alle kommer til å bli godkjent, men strengt tatt kan jeg ikke være helt sikker (enda).
Siste eksamensperiode i høstsemesteret holdes mot midten/slutten av januar, så det tar noen uker før alt av resultater kommer på plass.

Fugl i Nijmegen sentrum

Personlig utvikling

Jeg hadde lenge vært inne på tanken om å reise på utveksling – helt generelt for å få noen nye perspektiver og lære mer om verden. I tillegg var en stor motivasjon det faglige tilbudet; ved Radboud University fikk jeg tatt fag jeg ikke ellers hadde hatt tilgang på i Norge. Dette bidro også til å hjelpe meg å finne ut hvilken faglig retning jeg ønsker å satse på videre. På denne måten håper jeg også at karrieremulighetene mine er blitt styrket; jeg tror i hvert fall mulighetene for å jobbe utenlands har åpnet seg mer. I løpet av utvekslingen fikk jeg også dannet et klarere bilde av meg selv og har i hvert fall inntrykk av at selvinnsikten er blitt bedre (med tanke på personlige styrker og svakheter).

Å studere utenfor Norge gir en attpåtil muligheten til å se hjemlandet sitt mer fra et utenfraperspektiv. Selv fikk jeg i hvert fall føle på hvor lite landet kan virke i global og/eller europeisk sammenheng. Alt i alt var det mye mestring involvert i utenlandsoppholdet. Jeg har fått utviklet språkkunnskapene mine (hovedsakelig engelsk og nederlandsk), blitt kjent med fantastiske mennesker og opplevd hvordan det er å studere ved et universitet som følger et litt annet system enn det jeg har vært vant til.



Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?
Personlig er jeg veldig fornøyd og vil absolutt anbefale andre å gripe muligheten for å ta en tur ut! Nijmegen er en nydelig by, og det å dra på utveksling er en utrolig nyttig livserfaring å ha! Radboud University med sine >22 000 studenter er en god del større enn NMBU, og det har vært veldig artig å ta del i et større studentmiljø enn det jeg har kjent til fra før. I tillegg har Radboud et mer omfattende fagtilbud, hvilket gjør at en får muligheten til å ta fag en ellers ikke hadde hatt tilgang på. En annen fordel med å utveksle til Nederland er at det praktisk talt ligger i togavstand fra Norge (og store deler av Europa); liker du å reise på denne måten kan du se frem til noen interessante turer.

Kanal i Amsterdam (kun en halvannens time togtur unna Nijmegen)

Bolig

Jeg bodde i et 15-manns studentkollektiv (Hoogeveldt) rett ved universitetet. Å komme seg til vitenskapsfakultetet, hvor jeg hadde mesteparten av fagene mine, tok bokstavelig talt bare et par minutter. Av den lokale studentskipnadens tilbud for internasjonale studenter var dette det billigste alternativet – leien lå på omtrent 390 euro i måneden. Jeg var veldig fornøyd med eget rom, og kan anbefale dette på tross av at det var et par (overlevbare) utfordringer ved å dele kjøkken, do og dusj. Til syvende og sist var standarden noe lavere enn jeg så langt opplevd i min studentkarriere, men pris- og beliggenhetsmessig ville jeg absolutt valgt å bo der igjen.


Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?
Selv med vanlig lån/stipend fra Lånekassen, kom Erasmusstipendet veldig godt med! Selv om det meste i Nederland er litt billigere enn i Norge (i hvert fall mat, drikke og aktiviteter), blir det lett ekstra utgifter knyttet til andre aspekter av oppholdet. For eksempel reiseutgifter, sykkelkjøp/-leie og nødvendige innkjøp av annet diverse. Erasmusstipendet alene dekket jo faktisk nesten 80% av leien alene, så det kan absolutt være lurt økonomisk sett å reise på utveksling gjennom Erasmus+.

Insektshotell på campus (RU)


Om universitetet

Radboud University ble grunnlagt i 1923 og er i dag et moderne universitet med et sterkt internasjonalt miljø. I likhet med NMBU består Radboud av en god del separate universitetsbygg, og campus befinner seg også på sett og vis inne i en park. Selv tilbrakte jeg mest tid i vitenskapsbygget (Huygensgebouw), et ganske 'gjennomsiktig'/åpent bygg bestående av fire vinger. Vitenskapsbygget har sitt eget bibliotek, men Radbouds hovedbibliotek er en god del større og har flere fasiliteter. Det er masse sykkelparkeringer rundt omkring på campus, og å skaffe seg sykkel er virkelig anbefalt da Nijmegen-området er godt tilrettelagt for fremkomst via dette.
Radboud University er et svært aktivt universitet hvor det stadig skjer noe, og det er masse muligheter for å engasjere seg i både faglige og ikke-rent-faglige aktiviteter da det finnes mange studentorganisasjoner knyttet til læringsstedet.


Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?
Absolutt! I likhet med de fleste steder varierer kvaliteten på forelesninger/forelesere, men i det store opplevde jeg at den faglige kvaliteten var høy. 


Futuristisk powernap-maskin (central library, RU)

Språkutvikling

De fleste snakker veldig godt engelsk i Nederland, og tilnærmet all verbal kommunikasjon skjedde over dette språket. For min del ga det meg rikelig med mengdetrening, og jeg føler meg generelt mye tryggere på å snakke engelsk nå.
I løpet av høsten tok jeg også et grunnleggende språkkurs i Nederlandsk (fra oktober til november), noe jeg endte opp med å sette stor pris på da jeg fikk bruk for det her og der. Dermed kan jeg absolutt anbefale andre å gjøre det samme om interessen er der.


Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?
Noe av det viktigste for min del var å oppleve at jeg kan tilpasse meg en ukjent situasjon, altså fikk jeg trø godt ut av komfortsonen og erfare at det gikk fint! Som tidligere nevnt har jeg på noen måter vokst som person, blant annet gjennom å bli mer selvsikker. Og ikke minst har jeg møtt utrolig mange interessante mennesker fra hele verden, fått et innblikk i deres liv og hatt opplevelser jeg ikke ville vært foruten. Mestring er selvfølgelig viktig, men jeg vil heller ikke legge skjul på at det i perioder har vært temmelig kjipt å være så langt hjemmefra. Samtidig kan jeg lett konkludere med at utvekslingen til Nederland har hjulpet meg i å finne ut mer om hva jeg faktisk vil i livet.


Plasthval i Utrecht


Ufullstendig liste med tips for både du som skal og du som vurderer å reise:
·        Kontakt mennesker som tidligere har utvekslet: de kan svare på spørsmål og gi mer spesifikke råd om blant annet fagvalg basert på deres subjektive opplevelse.
·        Skaff deg sykkel i Nederland (f.eks. en leiesykkel): det åpner for en super måte å komme seg rundt på, og om du tilfeldigvis ikke kan sykle kjøres det jevnlig kurs for dette.
·        Delta på orienteringsuken: Radbouds «fadderuke» er utrolig godt organisert og kan virkelig gi en super start på utvekslingsoppholdet!
·        Reis i og utenfor Nederland: Tyskland er bokstavelig talt en liten sykkeltur unna Nijmegen, og det er supre kollektivmuligheter for å besøke andre nærliggende land.
·        Gjør mer enn å studere: det er selvfølgelig mulig å ha studiet som førsteprioritet, men en får personlig masse ut av å gjøre andre ting også! Dette tipset kan vel egentlig kokes ned til «grip mulighetene som kommer din vei»!




Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke