Skip to main content

Erfaringsrapport fra Scienes Po Rennes, Frankrike

 

Hei! Jeg heter Julie, og var på utveksling i Rennes i Frankrike ved universitetet Sciences Po Rennes. Jeg studerer by- og regionplanlegging, og valgte å reise på utveksling vårsemestert i 3. året. På grunn av Corona-pandemien ble semesteret kraftig amputert, men jeg rakk heldigvis å få 2,5 måned i Frankrike.

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?

Både ja og nei. Rennes var en utrolig koselig by, som jeg trivdes veldig godt i. Rennes er regionhovedstad i Bretagne og har 210 000 innbyggere. I tillegg ligger Rennes kun to timer fra Paris, med gode kollektivforbindelser til hovedstaden. Selve Bretagne er også verdt å oppleve, med flere koselige småbyer og steder, som for eksempel Saint-Malo, Fougères og Dinan for å nevne noen. Miljøet blant utvekslingsstudentene var også noe som trakk opp opplevelsen av utvekslingsoppholdet. I begynnelsen ble vi delt inn i små klasser, noe som gjorde at man ble godt kjent med hverandre. I tillegg var det flere sosiale arrangementer for studenter. 




Når det er sagt, trakk kvaliteten på skolen en god del ned. Jeg vil understreke at Sciences Po

Rennes først og fremst er et universitet for statsvitenskap, og har emner deretter. Semesteret opplevdes mer som en språkreise, og hadde lite faglig relevans for min del. Det ble lagt mye mer vekt at vi utvekslingsstudentene skulle lære fransk enn hva jeg var klar over. Det største faget vi hadde var French Language, hvor vi hadde 2-3 totimersforelesninger i uka. I tillegg fikk jeg inntrykk av at det var forventet at man burde kunne litt fransk fra før.

 

Selve undervisningsopplegget og informasjonsflyten ved Sciences Po Rennes var uorganisert og rotete. Det var vanskelig å kommunisere med administrasjonen, da de motsatte seg å snakke engelsk. Det meste av informasjon per e-post ble gitt på fransk, uten engelsk oversettelse. Kontaktpersonen for utvekslingsstudentene snakket så vidt engelsk, og flere opplevde å få tilsnakk dersom man ikke snakket fransk.

 

Undervisningslokalene var heller ikke noe særlig å skryte av. Vi hadde fem av seks fag i samme klasserom, som var relativt lite og lå i den gamle delen av skolebygningen. Klasserommet bar preg av å være gammelt og slitt, med dårlig ventilasjon. Det gjorde det utfordrende å ha for eksempel to timer forelesning, da luften ble såpass tett. Dårlig luft gjaldt også andre deler av skolebygningen, spesielt biblioteket. 

 

Dersom man kan fransk fra før, og ligger på et relativt godt nivå i fransk, tror jeg oppholdet ville vært noe helt annet. Som fransktalende får man flere valgmuligheter når det kommer til valg av emner osv. Men dersom du er som meg, og ikke kan noe fransk fra før, vil jeg anbefale å reise et annet sted. Personlig ville jeg ikke valgt å reise på utveksling til Rennes igjen. 





Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?

For å kunne velge emner selv, måtte man kunne fransk på et nokså godt nivå. Ettersom jeg ikke er fransktalende, hadde jeg ikke mulighet til å velge emner selv. De fleste emnene ved Sciences Po Rennes er på fransk, med unntak av emnene i English Program, som var en pakke skolen har satt sammen for engelsktalende utvekslingselever. Som by- og regionplanleggingsstudent hadde emnene liten relevans, med unntak av emnet Cities and Regions in Europe, som så vidt streifet innom planleggingsfeltet. Alle fagene i English Program var obligatoriske, men man kunne ha to fraværsdager. Dersom man overskred de to dagene, fikk man ikke godkjent faget. De fleste emnene hadde kun en forelesning i uken, med unntak av French Language.

 

Emnene som inngikk i English Program var:

-          French Language

-          French History

-          Intercultural Conflicts

-          Contemporary Elections and Electoral Geography in Central Eastern Europe

-          Cities and Regions in Europe

-          The Populist Radical Right in Europe

 

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?

Det har jeg ikke fått svar på enda.

Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?

Nei, kvaliteten på fagene var vesentlig lavere enn ved NMBU. Også her synes jeg det var dårlig organisert og mye rot. Lite struktur i forelesningene. I de fleste fagene var det meningen at vi skulle ha både muntlig og skriftlig eksamen, men på grunn av Corona, ble de fleste eksamenene gjort om til innleveringer.

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?

Midlene fra Lånekassen og Erasmusstipendet var nok til å dekke hele utvekslingsoppholdet. Jeg betalte ca. 4700 i leie i måneden hos en privat utleier. I tillegg var det mulig å leie studentbolig, men da måtte man være tidlig ute med å søke. Flere hadde søkt et år i forveien. Prisen på studentbolig lå på rundt 2000-4000 kr. Utover det var prisene på mat og dagligvarer noe det samme som i Norge.





Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke