Skip to main content

Erfaringsrapport fra BOKU, Wien

 

Jeg visste allerede da jeg startet ved NMBU at jeg ville reise på utveksling. Jeg planla mye på forhånd og la til rette for et helt år. Slik ble det til slutt ikke, men er utrolig glad for at jeg i det minste fikk et halvt år. Mine ønsker for det ideelle utvekslingssted var at det måtte være kulturelt spennende, jeg ville prøve å bo i en storby, mulighet til å forbedre tysken min, sentral plassering i Europa for mulighet til å reise rundt og selvsagt at det var faglig relevant. Wien oppfylte alt dette og mer til.


Wien er en utrolig flott storby som har vanvittig mye å by på. Byen er viktig både kulturelt og historisk sett og bærer preg av dette. Det finnes overraskende mange parker og grøntområder i og nært byen så for turglade nordmenn er dette ypperlig. Kahlenberg, Donauinsel og Lobau er et svært populære turområder ved Wien og andre områder er lett å reise til med tog.

Bolig og kollektiv transport

Jeg bodde via organisasjonen Oead som har en rekke studentboliger rundt omkring i Wien. Jeg bodde i Molkereistraße som ligger sentralt rett ved Prater så det var veldig bra kollektivsporttilbud. Jeg betalte rundt 500€ i måneden for leien, men det er mulig å finne billigere bosted med «mer for pengene». Det var imidlertid enkelt å få bolig og sikkert da de hadde gratis avbestilling dersom Coronasituasjonen skulle forhindre reise. Med boligen følger de essensielle tingene (møbler, sengetøy, kjøkkenutstyr) og beliggenheten var ypperlig på sommeren da det er nært Donauinsel med gode bademuligheter og 10 min gange unna Praterstern gjør det lett å reise både inn og ut av byen. Det tar imidlertid 40 min å reise til BOKU (Türkenschanze), men under Corona var det ikke så viktig å bo nær skolen. Mange andre BOKU studenter bosetter seg imidlertid nær skolen så det kan være lurt å ta i betraktning når en velger bolig.

Det er svært lett å komme inn i «Erasmus-boblen» så dersom man ønsker å bli kjent med noen Østerrikere og/eller praktisere tysk kan det være smart å finne en privat hybel (her kalt WG) med østerrikere. På den måten kan man føle seg noe mer integrert.

Opprinnelig vurderte jeg å kjøpe sykkel, men kollektivtilbudet i Wien er utrolig bra med avganger i alle retninger ca. hvert 5 min (på dagtid), så klarte meg fint uten. Semesterkort på offentlig transport i Wien koster kun 75€ dersom man melder Wien som «Hauptwohnsitz» (se studentvisum/registrering i byen). Det lønner seg også fort å bestille «Vorteilscard Jugend» på ÖBB for tog i Østerrike. Wien tilbyr også citybikes som er gratis å benytte den første timen (koster 1€ å registrere seg). Disse er litt tunge å sykle, men gjør jobben.


Universitetet og sosialt

BOKU er et relativt lite universitet, men større enn NMBU. BOKU er fordelt på 3 campuser: Türkenschanze, Muthgasse og Tulln. Avhengig av hva du studerer vil du være mer ved Türkenschanze (hoved campus) eller Muthgasse (bioteknologi etc.). Tulln brukes mest til forskning. Byggene er en god blanding av tradisjonelle dekorative «Wienerbygg» og moderne arkitektur. På starten av semesteret fikk vi en organisert oppdagelsesferd av Türkenschanze, men har vært lite der siden pga. Corona.

Det er lett å bli kjent med andre internasjonale studenter, men vanskeligere å få kontakt med lokale studenter dersom en ikke har fag med dem. De østeriske studentene har muligens en tendens til å ikke ta fag på engelsk. BOKU tilrettelegger for noe kontakt mellom internasjonale og lokale studenter gjennom Buddy-ordningen og Tandem-programmet. I normale tider arrangerer de også månedlig


«Stammtisch» der man kan henge og skravle over en øl på en lokal bar. Disse har vært avholdt digitalt, men med blandet oppmøte.

BOKU sender ut mye info og praktiske tips før og under oppholdet. Det er særlig lurt å merke seg checklistene de sender ut. De har også hjelpe grupper på Facebook og oppretter en stor gruppechat for alle Erasmus-studentene slik at det er lett å få kontakt med folk. BOKU arrangerer også velkomstdager som en bør få med seg for å få en inngang til det internasjonale miljøet.

Tips 1: bli med på så mye som mulig i starten av oppholdet for å enklere bli kjent med folk. Du vil ikke angre siden!

Tips 2: Hvis du ikke har installert «Whatsapp» bør du gjøre dette. I de fleste andre land har denne appen samme rolle som «Messenger» har i Norge.

Fag/emner


Jeg tok følgende fag: «Corporate sustainability», «Deutsche Fachsprache B (B2+)», “Lectures for Future”(på tysk), “Geothermal energy – Geological fundamentals and applications”, “Possible impacts of climate change on water resources”, “Abfall als Ressource”, “Technology assessment and risk management considering wind power plants” og «Valuation methods for natural resources». Av disse kan jeg sterkt anbefale «Deutsche Fachsprache B (B2+)» og «Corporate sustainability» med «active participation»-modus. Sistnevnte er intens og mye jobb, men veldig interessant og lærerikt. “Technology assessment and risk management considering wind power plants” har også en kul dagsekskursjon der en setter sammen en småskala vindturbin. Emnene «Corporate sustainability» og “Possible impacts of climate change on water resources” er emner som legges opp til å fullføres før påskeferien og er derfor svært kompakte. En del emner starter først etter påske. Det kan være lurt å sjekke vurderingsform og startpunkt når du velger emner for å prøve å finne en balanse mellom ulike vurderingsformer og arbeidsmengde.

De fleste fagene er 2-3 ECTs og varierer noe i arbeidsmengde og utbytte på samme måte som ved NMBU. Vær klar over at et 2-3 ECTs fag kan føles som et 5 sp fag ved NMBU. Siden emnene er mindre trenger man flere emner enn ved NMBU. Jeg tok med vilje færre ECTs enn 30 for å kunne ha mer tid til å oppdage Wien og nyte tiden her nede. Det er et godt tips å ta flere sp ved NMBU før man kommer.

Man får også relativt mindre oppfølging av skolen/forelesere sammenliknet med NMBU. Noen emner kan være svært sene med å informere og/eller sette krav til vurderingsform eller lignende. Hjelpelærere har jeg ikke hørt noe om og gamle eksamener ligger til en viss grad gjemt på nett (bokuwiese.at og forum.ubrm.at). Mange fag har enten ikke bøker eller de sees på som ekstra hjelpemateriale for spesielt interesserte. Ofte tilbys materiale som PDF på internsidene.

En observasjon som er verdt å merke seg er at eksamenene ved BOKU har typisk 1 times varighet og har derfor en tendens til å fokusere noe mer på memorering fremfor forståelse. De fleste av mine fag involverte ulike former for innleveringer eller presentasjoner i stedet for eksamen.

Språk


En av hovedgrunnene for at jeg ønsket å reise til Wien var for å forbedre tysken min og det har jeg gjort. Jeg følte meg komfortabel nok til å skippe intensivkurset BOKU tilbød i februar, men hørte mye bra om det fra folk som tok det. Jeg tok imidlertid et annet avanserende tyskkurs, «Deutsche Fachsprache B (B2+)», som var veldig bra. Læreren (Elke) som har de tyske språkkursene er veldig flink! Jeg tok i tillegg et par andre emner som ble undervist på tysk, men stort sett emner på engelsk av praktiske årsaker. Ha i mente at østerrikere prater som regel dialekt-tysk som kan være vanskeligere å forstå dersom en velger å ta fag på tysk.

Selv om jeg stort sett var omgitt av mye Erasmus-studenter og lite østerrikere fikk jeg anledninger til å øve meg via andre tysktalende (tyske utvekslingsstudenter, butikkhandling etc.) og via Tandem-programmet til BOKU. Tandem-programmet er frivillig og involverer at de parrer opp to studenter med ulike morsmål som ønsker å lære hverandres språk. Dette er et lavterskel tilbud og eget utbytte kommer an på studentenes egne ønsker. Dette er også en gylden mulighet til å bli kjent med en østerriker.

Mye fag undervises på engelsk og siden jeg har hengt mest med andre utvekslingselever har jeg stort sett pratet engelsk. Det er som regel intet problem å kommunisere på engelsk i Østerrike verken med lokale eller andre utvekslingselever. 


Studentvisum/registrering i byen

Som norsk student kreves det ikke visum for de første 3 månedene i Wien, men man må registrere seg (vanligvis) fysisk som innbygger i Wien innen 3 dager etter ankomst. Dersom man flytter innad/ut av byen må man også melde dette. Under Corona var dette også mulig å gjøre via mail. Når man blir værende lenger enn 3 måneder må man gå og fysisk registrere dette og betale et gebyr innen 4 måneder etter innreise. Under Corona måtte time bookes på forhånd og det kan være lang ventetid for å få passende time. Vær oppmerksom på at registreringssted avhenger av hvilket distrikt man bor i. Disse tingene tar noe tid og registreringsformularet er kun på tysk.

Tips: ved innflyttingsregistrering kryss av for «Hauptwohnsitz». Dette gjør det mulig å kjøpe semesterkort for all kollektivtransport i Wien til halv pris etter at du har registrert deg ved BOKU.

 

Kort og godt

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?

Jeg er veldig fornøyd. Jeg var i starten litt bekymret over hvordan utvekslingen kom til å bli mhp. Corona-restriksjoner og digital undervisning, men det viste seg å bli veldig bra. Alle som har om så bare litt lyst, bør definitivt dra på utveksling. Bedre å dra enn å angre på å ikke å ha gjort det! ;)

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?

Det var intet problem å få emnene jeg ønsket, men hadde et par kollisjoner som forhindret meg i å ta et par fag. Pga. Corona ble også et av fagene som krevde fysisk tilstedeværelse avlyst. Jeg tok emner både på bachelor og master nivå da jeg hadde tilstrekkelig forhåndskunnskap til å kunne ta masterfag. Man vet dessverre ikke timeplanen før man kommer ned og er registrert i BOKU sine interne systemer. Det er derfor lurt å ha noen «backup fag», men det burde ikke være et problem da BOKU tilbyr veldig mange interessante emner. 


Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?

Forhåndsgodkjennelse var intet problem for faglig relevante fag. Siden semesteret ved BOKU er forskjøvet i forhold til NMBU vet jeg i skrivende stund ikke om de blir endelig godkjent, men regner med at det ordner seg.


Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?

Ja, de tilbyr utrolig mange ulike fag på ulike nivåer.

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend? Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?

Midlene har vært tilstrekkelig. Jeg kunne bodd billigere og jeg har fartet en del rundt både inn- og utlands, så det kommer ikke som en overraskelse at jeg går litt i minus. Samlet er midlene fra Lånekassen og Erasmusstipendet er mer enn nok for å leve godt i Wien. 

 

 

Bianca Eline Sandvik, fornybar energi

 

 

Stikkord: Østerrike, Wien, BOKU (Universität für Bodenkultur Wien), UBRM, bachelor/master, fornybar energi

 

 

#Østerrike #Wien #BOKU #fornybarenergi #bachelor #master 

Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke