Skip to main content

Utveksling til BOKU i Wien, høsten 2021

 Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?

Utvekslingsoppholdet mitt er noe av det beste jeg har gjort for meg selv, ikke bare i studietiden men i livet! Etter nesten 2 år med corona var jeg veldig spent på om utvekslingen overhode ville la seg gjøre men jeg valgte å ta sjansen og reiste høsten det fjerde studieåret mitt på Landskapsarkitektur. Semesteret varer fra oktober til februar men jeg reiste ned til Wien i starten av september for å ta et privat språkkurs og nyte sensommeren i byen som skulle bli mitt nye hjem det neste halvåret. Jeg hadde basis-kunnskaper i tysk fra før av men valgte likevel å ta et privat språkkurs i 4 uker før semesterstart for å komme litt inn i språket og forberede meg best mulig for å bli en (prøvende) tysktalende student. Dette anbefales på det varmeste! Jeg valgte ikke å ta språkkurset de tilbød på universitetet men heller privat, både pga tilretteleggingen de tilbød og varigheten som gjorde det mulig å få et språkstipend fra Lånekassen på ca. 20 000 kr. Dette var veldig bra og en myk start før semesterstart. Språkskolen jeg brukte het Deutsch zentrum, www.german-course-vienna.com


Et semester i utlandet gir så utrolig mye, både faglig og personlig. Man får et nytt blikk på verden, på sitt eget hjemland og på faget man studerer som er unik innsikt å ta med seg videre i livet. Å oppleve luksusen av å faktisk bo i et annet land, med så mye tilrettelegging som jeg tror er overhode mulig fra studiested, erasmus-nettverk osv. er et ekte privilegie! Det er SÅ enkelt å bli kjent med folk, alle erasmus-studenter er like ivrige etter å bli kjent, få venner (for livet) og oppleve alt byen og landet man er i har å tilby. Dette var kanskje noe av det beste for min del, hvor utrolig mange hyggelige mennesker man så lett kom i kontakt med - og hvor enkelt det var å alltid finne på noe. 




Rosehagen i Volksgarten. 
Donau-insel en varm september-kveld. 
Kunsthistorisk museum på Maria-therezien platz.
Utsikten over Wien fra vinrankene (PS- prøv fermentert vin = STURM der!)

Staudebed utenfor Stadtpark. 
Høstfarger i Prater. 
Votivkirche.
Arkitektur-prakt i første distrikt.
Utsikten i Schönbrunn-parken.
Førjulskos i kollektivet med julekalender-opphenging før 1. desember :)
Lockdown-utflukt til Budapest i desember. 
Fine gater, i 9. Distrikt. 
Julemarked og skøytebane foran Rådhuset. 
Leopold-museet i Museumsquartier. 
Hundert-wasser museet. 
Michaeler-platz med en del av Hofburg-palasset til venstre. 
Museumsquartier.


Faglig var det også veldig interessant å se hvor annerledes ting kan legges opp i andre land, og selv om jeg nesten jobbet livet av meg var det på utveksling at jeg endelig fikk lov til å finne ut av hva jeg ønsker å fordype meg i innenfor mitt fagfelt. Det var nytt og etterlengtet. Professorene var utrolig imøtekommende, det var overhode ikke høy terskel for å stille dumme spørsmål men samtidig følte man at man var en student som det ble stilt forventninger til. Det var mindre av å "sy puter under armene på studentene" og mer av "kan du det ikke så forventer jeg egentlig at du kan det = at du finner ut av det" - men med god hjelp underveis i prosessen. Dette vokste jeg veldig på da prøving gir aller mest læring og mestring!


Ettersom pandemien ikke var helt ferdig ble flere av fagene hel-digitale med zoom forelesninger. Det var kjedelig men fungerte likevel. Når sant skal sier er jo Østerrike et ganske strengt land sammenlignet med Norge, så det var flere restriksjoner enn hjemme og man måtte vise vaksinepass overalt for å komme inn. Vi var heldige med at alt var åpent og igang frem til det ble lockdown i slutten av november. Da ble ting litt traurig men da var det samtidig intens på skolen så sånt sett "passa" det vel greit at man ikke kunne gjøre så alt for mye. Eksamenstiden er egentlig ikke før etter jul, da de fleste emner har eksamen i januar eller februar (det tilbys alltid flere eksamensdatoer og lærerne er såpass greie at man som regel kan be om tidligere dato dersom det ikke skulle være eksamensdatoer før man skal reise hjem igjen). På grunn av lockdownen som var ganske streng med restriksjoner om kun en nærkontakt og ingenting som var åpent reiste jeg hjem før jul og kom ikke tilbake før slutten av februar for å hente tingene mine da alle eksamener ble digitale. Dette var også fordi østerrikerne bestemte seg for å innføre vaksinekrav til booster og det tok tid før jeg fikk hjemme. Men alt i alt var halvåret i Wien et av de beste jeg har hatt og jeg ser tilbake på oppholdet med så mye glede. 


Og litt morsomt om Østerrike; det er fryktelig flott og rent og ordnet alt sammen men de er litt morsomme av og til. Feks får du ikke kjøpt noen sanitetsprodukter på søndager, det er bare 3 søndagsåpne butikker i hele Wien og det er ikke lov til å gå på rødt lys! Haha. Hørte historier om korrupt politi og mye rare grunner for å måtte betale en bot. På den annen side må det sies at Wien er en UTROLIG trygg by, jeg gikk flere ganger hjem fra byen midt på natta og alt jeg møtte var helt dø gater og taxi- og politibiler som passerte. Politiet er veldig synlige overalt.






Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?


Det som skiller seg mest fra NMBU faglig sett er nok at alle fagene er VELDIG små. Ikke små som i lite arbeid, men heller få studiepoeng for MYE jobb... Det var også utfordrende å velge fag da man selv må få det til å gå opp i timeplanen, men her kan man også få til om noen fag overlapper dersom det bare er forelesninger og ikke seminar (det står beskrevet med ulike koder hva de forskjellige fagene er, VU, SE osv). Fordelen med å komme ned til Wien i starten av september var også at jeg da hadde booket time for å registrere meg som student på universitetet tidlig som man må for å få tilgang til portalen der man søker fag. Fagene ble ikke "sluppet" for oppmelding samtidig, men litt løpende (det ble oppgitt hvilken dato) så jeg anbefaler å skaffe seg et system for hvilke fag man vil melde seg opp i, når de har oppmelding og når de går i timeplanen. Jeg tegnet meg selv et skjema for hånd der jeg satte opp alle for å se når de gikk, når jeg kunne melde meg opp og når det var avmeldingsfrist da det var flere fag med begrensede plasser som ble fylt opp med en gang de ble åpnet for det. Det er også verdt å nevne at selv om noen av fagene kanskje hadde avmeldingsfrist før de engang startet, var det som regel bare å sende mail til emneansvarlig og be om å få melde seg av hvis man var for sent ute. Det var ikke slik som på NMBU med en felles avmeldingsfrist. Likeledes kunne man alltids prøve å sende en mail til læreren om man havnet på ventelisteplass på et fag, eller bare dukke opp i første forelesning og se om man fikk plass :) Lærerne er veldig kommunikative og greie, og enkle å kommunisere med om ting og tang. Klassene er også overraskende små, som var en luksus! Flere emner jeg tok var vi under 10 stykker i klassen, som gjør dialogen med læreren og miljøet i klassen ganske unikt. Det var helt topp. 


I det store og det hele fikk jeg emnene jeg ønsket å ta, men det ble ganske mye endringer på OLAen som jeg hadde fylt ut før jeg dro. Det var helt i orden for NMBU og BOKU at det ble endringer, og kommunikasjonen med utvekslingsansvarlig på begge universitetene var veldig tilfredsstillende når man lurte på noe. 


Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?


Ja! Ettersom masterårene på landskapsarkitektur består av såpass mye valgfrie emner var det helt opp til meg hvilke emner jeg tok. Men, jeg endte opp med mye landskaps-relaterte fag som ga meg utrolig mye!


Emnene jeg tok, med emnekode og antall studiepoeng:


952327  Colour in garden design; VS, 3 ECTS

Prosjekteringsfag, jobbet i grupper med å lage to plantedesign med fokus på farger. Greit fag men lærte ikke så mye nytt. Var på tysk. Hel-digitalt pga korona.


834002  Conservation biology; VS, 3 ECTS

Hørtes veldig spennende ut men dessverre var det litt kaotisk og uorganisert. Ble hel-digitalt pga korona noe som nok gjorde faget enda tyngre. Ble bestemt datoer for forelesninger fortløpende og eksamen var bare en 15 minutters presentasjon man skulle holde om noe man syns var spennende innenfor faget. 


852317  Design aspects in construction details; PJ, 6 ECTS

Spennende konsept da man faktisk deltar i en ekte hagekonkurranse med et konsept. Ble mye jobb (som alltid når man prosjekterer) og annerledes fokus fra læreren enn vi er vandt til her men greit fag. To innleveringer, første del var konseptposter man sendte inn til konkurransen med ide og konsept, andre del var utarbeiding av hagen med alle nødvendige tegninger, planer, detaljer, snitt OG budsjett. 


120012 German Conversation II - Intermediate; VU, 2 ECTS

Jeg tok i tillegg til privat språkkurs et fag som gikk gjennom hele semesteret for å vedlikeholde og øve på tysken. Det var superbra og hadde verdens beste unge tysklærer med humor og godt humør. Også her var eksamen en presentasjon på tysk om valgfritt tema. Anbefales!

952342 Planting design and horticultural ecosystem management; PJ, 3 ECTS
Fantastisk foreleser, superbra vinkling på faget, spennende med andre planter enn de vi bruker og veldig bra opplegg med refleksjonsoppgaver underveis og en endelig sluttoppgave der vi skulle prosjektere noe (plantedesign) fra eget ønske. 
Mange utflukter både i by og på landet! Valgfritt å jobbe i gruppe eller alene, en gylden mulighet for å bli kjent med østerrikere ;)


852102 Presentation techniques and technical drawing; VU, 2 ECTS
Veldig mye jobb for veldig få poeng, 3 timers forelesning i uka med store oppgaver som skulle leveres ukentlig pluss en sluttposter. Mye man lærer men for min del var det lite nytt etter tegnefagene vi har de første årene på studiet hjemme. Alle oppgavene leveres og blir vurderingsgrunnlaget. 


855327 Sustainable spatial development; VS, 5 ECTS
Kjempespennende fag, litt mer overordnet, veldig gode forelesere og spennende oppgave! Man velger et tema innenfor sustainable urban redevelopment og jobber i par med oppgaven gjennom hele semesteret. Godt opplegg med jevnlige presentasjoner om hvor man ligger ann med oppgaven som blir vurderingsgrunnlaget. Kjempefornøyd med faget og læringsutbyttet!

952324 Use of ornamental and scented plants (indoor, balcony, terrace, garden); UX, 3 ECTS
Samme foreleser som i Planting desing, kjempebra fag! Også her får man velge hvordan man vil vinkle oppgaven man skal lage og man får god oppfølging og veiledning underveis. Mange utflukter både i by og på landet! Tysk fag men fikk skrive oppgaven på engelsk. 


Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?


Veldig fornøyd! 


Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?


Ting er billigere i Østerrike, både bolig og mat så jeg følte meg "rik" når jeg skulle ut og handle inn matvarer ol. Jeg betalte 450 € i måneden for et nydelig privat kollektiv i 9. distrikt som, i mine øyne, er en av perlene i Wien! Nærme til kanalen, Augarten som er en nydelig park og super-nærme til bykjernen og gøye ting å gjøre. Det var bare 10 minutter med bussen til skolen og et utrolig hyggelig sted å bo for en god penge. Det er veldig oversiktlig og godt kollektiv tilbud i byen, og man får semesterbillet for en veldig billig penge når man er bosatt i byen. 


Jeg fant bolig på Willhaben, en nettside tilsvarende Finn.no og følte det var ganske likt som hjemme mtp å få napp. Flere andre erasmus-studenter bodde på studentboliger, men jeg var glad for å bo så koselig som jeg gjorde i en klassisk, vakker bygård fra 1500-tallet med stukkuaturer i taket, flygel i stua, høyt under taket og halvmeter tykke vegger som totalt stengte all varme ute (dvs. iskaldt på vinteren men svalt på sommeren;)  Studentboligene var i mine øyne ikke så veldig koselige, men grei pris og veldig ofte veldig sosiale steder å bo. 


Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?

Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke