Skip to main content

Et vår (sommer) semester i Heidelberg 2022

 

Hei! Jeg heter Atle Hanssen og studerer miljøfysikk og fornybar energi på NMBU. 24.februar 2022 dro jeg på utveksling til Heidelberg. Planen var egentlig å dra høsten 2021, men på grunn av diverse fagvalg på NMBU og korona ble utvekslingsoppholdet utsatt. Dette er noe jeg er veldig glad for i ettertid! I Tyskland skiller de mellom sommersemester og vintersemester. Siden jeg dro våren 2022 havnet jeg på sommersemesteret i Tyskland. Det er absolutt å anbefale. Det er deilig å kjenne været bli varmere og ikke minst får man nyte Tyskland i all sin prakt på sommeren. Ulempen er at man ofte mister litt av sommerferien i Norge, men mer om det senere. 

Bilde ned elva Neckar. Elva renner gjennom Heidelberg og Neckarwiese som er elvebredden er et veldig populært samlingssted for å sole seg, ha piknik eller bare drikke øl.
Bilde ned elva Neckar. Elva renner gjennom Heidelberg og Neckarwiese som er elvebredden er et veldig populært samlingssted for å sole seg, ha piknik eller bare drikke øl.





Emner

Jeg var immatrikulert ved det matematiske fakultetet da det er dette NMBU har avtale med. Det er derimot ingen problemer å ta fag ved andre fakulteter. 

Det kan være utfordrende å velge fag på forhånd. Ofte bestemmes fagene som skal gå like før semesteret starter. Det kan derfor være lurt å melde seg opp i en god del flere fag enn du planlegger å ta. Oppmelding i fag skjer også bare noen dager før semesterstart. Hvordan dette foregår blir du forklart under orientation days og det varierer fra fakultet til fakultet. På min online learning agreement (som er en avtale mellom deg, NMBU og universitetet du skal til) hadde jeg satt opp 44 studiepoeng, men endte opp med å ta bare 26 da mange av de andre fagene ikke gikk dette semesteret. Jeg vil forresten ikke anbefale å ta mer enn dette da du sannsynligvis vil bruke litt mindre tid på studiene og mer på andre ting mens du er på utveksling. Det kan derfor være lurt å ligge litt foran studieplanen før du drar. 

Emnene jeg tok var følgende:

Environmental Physics 8 ECTS: Veldig bra fag og minner ikke mye om miljøfysikk her hjemme, kanskje med unntak litt meteorologi. Inneholder en del fluiddynamikk, atmosfærefysikk, globale energisystemer, stråling, isotoper ja egentlig det meste innen fysikk som har med jorda å gjøre. Faget går mer i dybden på temaene enn hva vi er vant til fra NMBU. Det er mye fokus på hvordan luft- eller vannpakker beveger seg i atmosfæren eller i havet på detaljnivå. 

Physics of aquatic systems 4 ECTS: Veldig lavterskel kurs uten eksamen eller presentasjon. I tillegg er det et interessant fag og veldig relevant for oss i Norge med mye vann. Faget tar for seg flow mixing, grunnvann, gass mixing, isotoper, hydrologi og mye mer. Det overlapper en god del med Environmental Physics, men det syntes jeg egentlig bare var kjekt. 

Datenbanken 8 ECTS: Sett bort fra tysk språkkurs er Datenbanken det eneste akademiske faget jeg tok på tysk. Faget handler om databaser og man bruker postgreSQL mye. Det er også fokus på å forstå teori om hvordan databaser og datalagring er bygd opp. Interessant fag som jeg gjerne skulle ønske var på engelsk. Dersom man er under middels god i tysk vil jeg kanskje anbefale å ikke ta fag på tysk, i alle fall ikke store fag. Det endte fort opp med at jeg ikke forstod noe av forelesningene, og brukte google translate for å oversette øvingsoppgavene, dessverre. Jeg vil tippe at om du er på nivå B2.1 eller bedre klarer du deg godt! 

Tysk langsgående språkkurs 6 ECTS: Tysk språkkurs som varer gjennom hele semesteret. Før kurset tar du en språktest som plasserer deg på et nivå mellom A1.1 og C2. Kurset er relativt enkelt, spesielt om du er interessert i å lære språket. Faget har en avsluttende eksamen. 

Forberedende tysk språkkurs 12 eller 0 ECTS: Forberedende språkkurs før semesteret starter. Dette kurset vil jeg anbefale på det sterkeste dersom man har mulighet å dra til Tyskland omtrent en måned før semesteret starter. Språkkurset varte i hele mars før semesteret begynte i april. Her har man muligheten mellom å enten ta faget som et vanlig kurs å få studiepoeng, eller ta det som et språkkurs og få språkstipend fra lånekassen. Språkstipendet er på omtrent 22000kr og er valget jeg gikk for. Skal man få språkstipend tror jeg også man må ta akademiske kurs på tysk. Ta dette med en klype salt da det var en del forvirring rundt dette, og ikke noe det står mye om på lånekassen sine nettsider. Dersom man velger studiepoengene vil dette være 12 veldig enkle studiepoeng. Denne muligheten var ikke noe jeg egentlig ble klar over før etter at jeg startet på kurset. 

Generelt gjaldt det for alle fagene at det var obligatoriske innleveringer hver uke. I de fleste fag må man bestå 50 eller 60 prosent av disse for å få gå opp til eksamen. Dette er den klart største forskjellen i forhold til hva vi er vant med hjemmefra. Personlig synes jeg dette var ok, men liker bedre opplegget slik vi har det hjemme. Det ble mye fokus på å nå disse prosentene og mindre fokus på å lære pensum. Jeg gjorde ingen ekstra innsats i noen av fagene enn akkurat disse obligatoriske innleveringene da det er lett å anse seg som ferdig når man har gjort innleveringen. Har man 4 fag blir det tross alt 4 innleveringer hver uke som er en del arbeid. Angående eksamen er de ofte kortere enn hva vi har hjemme. Dette var heller ikke noen stor suksess for min del. Det blir mest fokus på å komme gjennom alle oppgavene og det er lite tid for å tenke på hver oppgave. 

Ikke misforstå klagingen min ovenfor! Jeg er godt fornøyd med det akademiske nivået og det faglige utbyttet av semesteret. Noen av foreleserne er ekstremt dyktige og universitetet er ansett som ett av de mest prestisjefylte i hele Tyskland. 


En kveld på Neckarwiese med Erasmus gjengen. Det arrangeres ukentlige arrangementer med de andre Erasmus studentene. Dette var fra beer olympics. 

Bolig

Boligmarkedet i Heidelberg er ekstremt presset og det er vanskelig å få seg studenthybel. Her vil jeg selvfølgelig anbefale å søke via studentsamskipnaden "Studierendenwerk". Egentlig bruker utvekslingsstudenter å bli prioritert her, men de siste årene har det vært så stor pågang at mange utvekslingsstudenter heller ikke har fått. Jeg fikk dessverre ikke gjennom samskipnaden og måtte derfor finne meg privat, noe som ikke er en enkel sak. Det krevde to uker med søknader hver dag før jeg var heldig og fant en bolig 5 km fra skolen. Det var heldigvis ikke noe stort problem da det er veldig godt tilrettelagt for syklister i Heidelberg. 

Av nettsider for å finne privat bolig kan jeg anbefale wg-gesucht.de. Dette er en av de største nettsidene i Tyskland for å finne kollektiv. Jeg anbefaler å bruke litt tid på å lage en god brukerprofil med bilde og skrive gode søknader. Men vær veldig obs på svindelforsøk her. Jeg ble forsøkt svindlet flere ganger og man må være ganske forsiktig. Jeg anbefaler at du alltid ber om en video omvisning for å minske sjangsen for å bli svindlet. 

En liten del av alpinanlegget på Zugspitze. Anbefales på det sterkeste med en tur ned Tysklands høyeste fjell! 


Personlig utvikling og språkutvikling

Jeg anbefaler alle å dra på utveksling! Jeg vil faktisk påstå at om du drar på utveksling og kommer hjem med et middels inntrykk av oppholdet, så var det fortsatt verdt det. Det å leve i Ås bobla i 5 år i strekk kan bli mye, og jeg tror alle har godt av et avbrekk fra det. Uansett hvor du drar blir du mange erfaringer rikere og får alltid nye venner på kjøpet. Selv har jeg åpnet meg mer opp for tanken om å jobbe i utlandet etter endt studie. 

Jeg startet oppholdet med et intensivkurs i mars, før jeg i april fortsatte på et langsgående semesterkurs. Jeg har lært masse tysk og er fornøyd med det. Men dersom du ikke er interessert i å lære deg språket, og allerede er på et så lavt nivå at du ikke føler du kan nå et "brukbart" nivå innen oppholdet er ferdig synes jeg ikke man skal føle seg presset til å ta tyskkurs. Det er helt greit å fokusere mer av tiden sin til akademiske kurs som er relevante for graden din. 

Jeg vil også benytte anledningen til å anbefale å dra alene på utveksling. Det kan virke betryggende å skulle dra med en man allerede kjenner. Selv dro jeg med en kompis som jeg både bodde med og hadde samme kurs sammen med. Selvfølgelig opplevde vi vanvittig mye gøy sammen og hadde det utrolig bra. Men jeg sitter igjen med et inntrykk i ettertid at om jeg hadde dratt alene ville jeg kanskje blitt kjent med flere folk og hatt en større språklig utvikling i både engelsk og tysk. Det ender fort opp med at man bruker veldig mye tid sammen og prater mye norsk. Og om du absolutt ønsker å dra med en venn anbefaler jeg at dere bor hver for dere. 


Det beryktede slottet/slottsruinene i Heidelberg. Slottet preger bybildet og er fra 1200-tallet.


Diverse

Heidelberg universitet går under flere navn. Universität Heidelberg, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg og Heidelberg University, men oftest brukes en av de kortere formene. Universitet er svært prestisjefylt og det eldste universitetet i Tyskland fra 1386. Universitetet ligger veldig sentralt og gjennomsyrer egentlig hele byen. 

I forbindelse med utveksling må man gjennom en del papirarbeid. Tyskerne er fortsatt ganske byråkratiske og gammeldagse. Heldigvis er det nå ok å sende det meste over e-post, men noe må du fortsatt sende i posten eller levere i postkassen deres etter du har kommet ned. Det er en haug med papirer og prosesser man må gjennom, både før og etter du reiser ned. Heldigvis er det meste godt forklart og man kommer seg greit gjennom selv om det kan ta litt tid. 

Jeg åpnet bankkonto i Deutsche Bank. Det var mye styr for å få åpne bankkontoen og jeg synes vel egentlig ikke det var verdt arbeidet. Du kommer langt med et mastercard eller Visa (med gebyrfritt uttak) og mye kontanter. Du bør forresten kjøpe deg en solid pengebok med god plass til mynter, da du ikke kan gå en dag uten kontanter i Tyskland. 

Som du sikkert vet får man erasmusstipend dersom man er en del av Erasmus+ programmet. Dette gjelder de fleste europeere som er på utveksling i Europa (tror jeg). Jeg tror stipendet var omtrent 4500kr i måneden i tillegg til det vanlige basisstipendet man får fra lånekassen. Økonomien var altså god. Legger man i tillegg til språkstipend på omtrent 22000kr er det ganske lukrativt. Nå skal det sies at man gjerne bruker MYE mer penger på utveksling enn man ville gjort hjemme, men slik skal det være. 

Stipendene tillater deg å oppleve mer mens du er på utveksling. Selv dro jeg på flere festivaler og konserter, tok en ukesferie i Spania, besøkte en kompis i Nederland og sto på snowboard fra Tysklands høyeste fjell Zugspitze i alpene. Tog mulighetene er enorme og man kan nå veldig mange flotte steder og land med bare noen times togtur. 

Avslutningsvis vil jeg igjen gjenta, DRA PÅ UTVEKSLING! Og leser du dette siden du vurderer Heidelberg kan jeg anbefale det på det sterkeste. 


Her er ett par bilder fra oppholdet:

Enda et bilde fra Neckar. 
Til høyre kan du så vidt skimte slottet.
Bilde ut over Altstadt tatt fra slottet. 
Dette var i mars og det var ennå ganske grått ute.





Stikkord: Tyskland, Heidelberg University, Fysikk, Mastergrad, Miljøfysikk og Fornybar Energi. 


Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke