Skip to main content

Sciences Po Lille høsten 2022

 Hei! Mitt navn er Tiril og jeg dro på utveksling til Sciences Po Lille høsten 2022, som en del av en mastergrad i internasjonale relasjoner.

 


Et lite glimt av en tur til Basel, Sveits. (Anbefaler sterkt Flixbus til reising om du har mulighet til å være fleksibel.)





Et lite glimt i fra en av flere turer til Paris.

Fag/Emner:

Da jeg skulle dra, så var jeg mest motivert av tanken om å bo og reise en stund i utlandet. Av den grunn tok jeg litt ekstra fag på forhånd slik at jeg kun trengte å ta 20 studiepoeng i løpet av semesteret og alle var frie emner/valgfag. Det fungerte veldig godt og kan virkelig anbefales! Jeg tok fag i Human Rights, Conflict Analysis, Peace Mediation and Negotiation, Cybersecurity og International and National Security Theories. Ingen av de fagene jeg hadde på masternivå hadde eksamen. Istedenfor hadde vi mye deltakelse i timene, gruppearbeid, gruppepresentasjoner og større semesteroppgaver. Vi fikk ingen tilbakemelding underveis og ikke alle fagene hadde skriftlige vurderinger. Av den grunn aner jeg ikke hvordan det har gått i de ulike fagene ettersom at karakterene ikke har blitt publisert i skrivende stund (les: 19. januar). Men det spiller ikke så stor rolle fordi det var gøy å kunne velge slike emner og blant annet dro vi på klassetur til Brussel og besøkte EUs utenrikstjeneste. Et par ting også verdt å merke seg er at ingen av vurderingene der er anonyme, og enkelte av lærerne var svært fleksible slik at frister ble utvidet med inntil en måned. Hvis du har muligheten til å ta 20 studiepoeng, så vil jeg anbefale det! Ellers kan det bli litt mye arbeid. Jeg bodde med flere som gikk bachelor og de hadde større arbeidsmengde, mer pensum og flere eksamener. Så meld deg gjerne opp til flere emner enn hva du trenger slik at du kan trekke deg fra de som krever mer arbeid enn hva du har kapasitet til.

 

Personlig utvikling:

Det er definitivt mye personlig utvikling i det å dra på utveksling. Ikke knyttet til skole, men til livet rundt. Det er mye læring i å sette seg inn i en helt ny hverdag i et fremmed land hvor du er alene og ikke kan språket. Det er en del av opplevelsen. Selv dro jeg for å erfare meg selv i en slik situasjon. Og det var noen situasjoner; som den gangen bagasjen min ble stjålet på et tog mellom Köln og Brussel, eller da jeg våknet på et hostel i London til varsel om streik på alle tog i landet og planen min om å reise videre til Edinburgh falt igjennom. Likevel så er dette bare humper i veien og en del av livet, så om man kan børste av seg slike ting og tenke at «det ordner seg» så er det den viktigste personlige utviklingen jeg tar med meg videre. Jeg ble også mer kjent med min egen reiselyst i løpet av oppholdet og benyttet muligheten til å reise mye. Paris, Brussel, Brugge, Luxembourg, Dunkirk, Amsterdam, Basel, London, Lisboa, Wales etc. ligger kun en kort tur unna med Flixbus, tog eller en billig flybillett, så om du kan og vil, så er det absolutt mulig å leve frilanser-livet i perioder!

 

Bolig:

Å finne bolig i Lille er ganske utfordrende, så det er lurt å starte tidlig! Jeg brukte Studapart sine tjenester fordi universitetet anbefalte det. Der endte jeg opp i et nyoppusset 6-manns kollektiv ca. 25 minutter unna campus. Jeg syns det var en grei deal og betalte 508 euro i måneden. Likevel ble jeg kjent med andre som bodde mer sentralt og billigere, men da gjerne i eldre, og til dels utfordrende, boliger. (Noen hadde dusj på kjøkkenet.) Alt i alt, bare vær tidlig ute.







Det var flere festivaler i området da jeg var der i høst og "Rock en Seine" i Paris var en av dem. Jeg sjekket ut flere, men å avslutte en sen sommerkveld med "Alors on Danse" var absolutt ett av høydepunktene!

 

Universitetet:

Science Po Lille lå pent til i nærheten av et større kjent kunstmuseum (som jeg aldri besøkte) sentralt i byen. Rett over gata var det også et nyoppusset bibliotek med fine fasiliteter og en nice vegetarisk kafe med deilig mat! Eneste ulempen var at biblioteket var lite, så man burde være der tidlig for å få plass i eksamensperioden. Ellers savnet jeg også en campus i tilknytning til universitetet, men det er kanskje ulempen med et universitet i en travel europeisk by.

Jeg tok bare emner på engelsk og forventet å møte mye internasjonale studenter på disse emnene. Likevel virket det som om det var flere franske i disse fagene fordi det var en del av masterprogrammene deres. Det virket som om det var litt flere internasjonale studenter på bachelorfag.

 

Å besøke noen EU-institusjoner var definitivt en av fordelene med å være så sentralt i Europa!


Språkutvikling:

Jeg tok ikke fransk som emne og hadde ingen forkunnskaper om fransk (foruten Duolingo). Likevel lærte jeg noen fraser og mot slutten innbilte jeg meg at jeg kunne forstå folk rundt meg til en viss grad (noe jeg trolig ikke kunne). Selv om jeg gjerne kunne tenke meg å lære mer fransk, så angrer jeg ikke på valget om å ikke ta det som fag her. Dette var rett og slett fordi jeg prioriterte reise og fritid, samt at franskfagene hadde mange løpende vurderinger ukentlig. Men jeg kan absolutt anbefale verdien av å lære seg fransk når man er der, fordi de fleste voksne menneskene jeg møtte utenfor universitetet forstod ikke engelsk.

 

Papirarbeid:

Det var en del papirarbeid på forhånd, som blant annet krevde at jeg måtte få fødselsattesten oversatt til fransk etc. Ellers var det greit.

Det ble noen turer med Erasmus-nettverket. Her er et lite bilde fra Monet sin hage i Giverny. Ellers arrangerte Eramsus flere turer i både Frankrike og til andre steder til en billig penge!


Noen relevante spørsmål:

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?

Ja, jeg vil alltid anbefale utveksling uansett hvordan det går fordi det alltid vil være en verdifull erfaring og du lærer mye om deg selv! Jeg er også veldig fornøyd med destinasjonen fordi den gav meg mulighet til å oppleve reiser og faglig relevant utvikling.

 

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?

Jeg var svært rask til å velge emner og fikk derfor akkurat de fagene jeg ønsket. Dette bør man planlegge på forhånd og sjekke at de ikke kolliderer slik at man er klar umiddelbart når de åpner for registrering. (Fag ble fulle etter et par minutter!) Meld også opp til flere fag enn du trenger fordi det er lettere å bare melde seg av etter du har testet litt.

 

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?

Det vet jeg ikke, men jeg vil anta at det går greit siden jeg bare valgte frie emner.

 

Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?

Fokuset på flere av fagene på masternivå var veldig yrkesrelatert og vi fikk bryne oss på aktuelle problemstillinger i grupper. Dette er noe jeg har savnet på norske universiteter. Fagene var mindre teoretiske, men det var greit fordi da kom fokuset mer på «hvordan kan vi bruke det vi lærer på en relevant måte i ulike yrkessammenhenger?». På den måten ble jeg bevisst på ulike måter å jobbe på og ulike jobber man kan ha som jeg ikke hadde kunnskap om på forhånd. Alt i alt fornøyd!

 

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?

Midlene rakk godt og kunne finansiere mye av reisingen fordi jeg ellers ikke spiste så mye ute. Matbutikkene var mer enn gode nok og med vin til 3 euro kunne man nyte mye digg mat til en billig penge.

 

Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?

Absolutt! Ville ha gjort det igjen!

 

Stikkord:

Sciences Po Lille, Frankrike, Europa, Erasmus, Internasjonale Relasjoner, master, master in international relations,

Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke