Skip to main content

Utveksling til Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Bioteknologi

Hei! Jeg heter Armita, og går fjerdeåret på en master i bioteknologi ved NMBU. Høsten 2022 dro jeg på utveksling til Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Les videre dersom du er interessert og tenker at Danmark kan være noe for deg!
Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er absolutt fornøyd med utvekslingsoppholdet mitt, og anbefaler alle å dra ut iallfall ett semester! Selv valgte jeg å dra på utveksling fordi jeg ønsket en ny utfordring vekk fra lille Ås, der jeg kunne starte litt på nytt og møte nye mennesker. Jeg knyttet sterke bånd som jeg aldri trodde kunne eksistere, og lærte virkelig mye om meg selv og min personlighet. Klisjé, men veldig sant! Jeg hadde aldri hatt samme utvikling på Ås.
Danmark ble destinasjonen ettersom det var det eneste studiestedet som passet med emner, semesteroppdeling og penger. For noen er kanskje Danmark for nærme, noe jeg også var litt usikker på (man vil jo kanskje først dra lenger når man først setter ut på reise), men det endte opp med å være perfekt for meg! Kulturen er familiær, men samtidig annerledes nok fra den norske. Landet er trygt, så jeg følte meg ikke utilpass alene, og jeg kunne i verstefall prate med alle om de ikke kunne engelsk. Det er også utrolig mange muligheter i Danmark, både jobbmessig og generelt aktiviteter i København. Dette er noe jeg savner med Norge. Danmark hadde mange kule alternativer man kunne prøve ut; brettspillbar (f.eks. Bastard Café), Glyptoteket og et hav av andre muséer, maling og dekorering av keramikk (Creative Space), smykkebar der man kan lage smykker (Smykbar), ukentlige fotballkamper man kunne se på i person, kanopadling ved Nyhavn, … lista er laaang!I tillegg trodde jeg at lille Danmark kun besto av flate veier og et par trær her og der, men naturen er utrolig variert! Bildene under viser noen av stedene vi besøkte på ESN-roadtrip:
Danmark har faktisk sandstrender! Her er vi Skagen, det nordligste punktet i Danmark, og vi så sel!
Danmark har også ørken, med frosker som lever i sanda!
Er det en ting Danmark vet, så er det varierte og superdeilige street food-haller!
Bilde fra innsiden av Bastard Café, brettspillbar.
Studio Arhoj, som selger noen av de aller fineste glassdekorasjonene jeg har sett!
Denne koppen lagde jeg på Creative Space. 


Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg hadde tatt ekstra emner ved NMBU i løpet av bacheloren min som ble flyttet over på masteren min. Derfor hadde jeg ingen obligatoriske emner igjen det året jeg dro på utveksling, slik at jeg kunne velge emner som interesserte meg ved DTU i stedet. Det var derfor ikke vanskelig å ta emner jeg ønsket å ta, men over halvparten av emnene måtte tilhøre det tilsvarende fakultetet ved DTU, som i mitt tilfelle var Bioengineering.
Noe skole måtte jo til... Her sitter vi med systembiologi, og har egentlig ingen peiling på hva som skjer. 

 Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem? Jeg fikk alle emnene mine godkjent ved NMBU. Dette visste jeg på forhånd ettersom jeg allerede spurte veilederen min om emnene ville bli godkjent eller ikke 😊
Malmös naturhistoriske museum. 

  Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet? DTU har utrolig mange midler og samarbeidsavtaler med store bedrifter, og faglig sterke forskere og professorer. Et eksempel er Novo Nordisk, som hadde flere laboratorier og midler ved universitetet som ble tilgjengeliggjort for oss studenter! Foreleserne var stort sett flinke, med bred kunnskap innen fagfeltene sine. Emneutvalget ved DTU var også bredere enn ved NMBU, noe som var forfriskende fordi jeg kunne lære om nye temaer innen mitt eget studie som jeg ikke ville fått muligheten til ved NMBU. Vi dro også på spennende utflukter til bedrifter som DTU hadde tett kontakt med, der vi fikk sett inne i fabrikkene, og gitt privat omvisning av topplederne innen firmaene.
Kinosal i bibliotekkjelleren! 

3D-printere; disse kunne vi bruke gratis!


Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?
Danmark er generelt et dyrt land, og husleien min var på omtrent 8 000 norske kroner. Ergo, nei – midlene fra Lånekassen og Erasmusstipendet rakk ikke, men det gjør det ikke for de fleste. Jeg visste på forhånd at jeg ønsket å reise rundt og leve med friere økonomiske tøyler, så jeg sparte opp ekstra penger før utvekslingsoppholdet. Jeg er litt usikker på hvor mye ekstra jeg brukte, men dette varierer litt fra person til person. Hvis du ønsker å dra på utveksling til Danmark (eller generelt!) så anbefaler jeg deg å spare i vei hvis du ønsker opplevelser! Ikke la dette skremme deg da, flere venner fra ulike bakgrunn og land klarte seg økonomisk i Danmark.
Selvforklarende bilde av fadderen min? 
 
 Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling? Absolutt! Jeg lengter fremdeles tilbake til dagene i Danmark med vennene mine og de mange gode minnene mine. Utvekslingsoppholdet mitt er en erfaring jeg alltid vil holde nært, og jeg vil for alltid anbefale et utvekslingsopphold! (men enhvers opplevelse kan være ulik!).
Musikk-bingo-bar, en av våre siste kvelder. 

Halloweenparty. 

Malmö. 

Avskjedsmiddag med venner </3 

<3 b="">
<3 b="">
Fag/Emner: F.eks. Hvilke emner tok/tar du? Hvilke erfaringer har du gjort deg? Eksamensform og antall?
Jeg tok fire 5-poengsemner; «Mammalian Cell Technology for Manufacturing in Biologics», “Molecular Host-Pathogen Interactions”, “Synthetic Biology” og “Introduction to Systems Biology”. Generelt sett synes jeg arbeidsmengden var omtrent lik med NMBU sine emner, men det spørs også på hvilken karakter man sikter på å få (jeg bruker generelt mye av fritiden min på studier ved NMBU). Jeg følte at jeg fant en god balanse mellom et sterkt sosialt liv og studielivet. Jeg var stort sett forberedt til hver time ved å ha lest PowerPointene på forhånd, tatt litt notater og forberedt eventuelle lekser jeg hadde til neste time. Noen emner følte jeg krevde mer arbeid enn andre, som bl.a. «Mammalian Cell Technology for Manufacturing in Biologics» og «Synthetic Biology» grunnet evalueringsformen: det var ett stort og teoretisk tungt paper som skulle leveres til eksamen, og deretter en muntlig eksamen om selve paperet. De to resterende emnene, «Introduction to Systems Biology» og «Molecular Host-Pathogen Interactions», hadde kun én endelig skriftlig eksamen uten underveisvurderinger, der jeg syns begge eksamenene var relativt greie med vanskelighetsnivå lignende emner ved NMBU. Ett aspekt som var svært annerledes ved DTU sammenlignet med NMBU var hvor fokuset i pensum lå. Jeg innså fort at DTU verdsetter innsikt i industrien, og har et stort fokus på hvordan man kan bruke kunnskap til anvendelse og problemløsning, da særlig knyttet til industri og arbeidslivet. Dette så jeg bl.a. i de to store paperne jeg og gruppen min måtte levere inn i to av emnene våre; vi skulle bruke kunnskapen vi hadde lært underveis i emnet til å designe et produkt og utførelsesstrategien med nøye detaljer om produktene, teknikkene vi skulle bruke, lover og regler osv. Dette anser jeg som en BONUS! Ved NMBU har jeg som regel kun hatt tyngre teoretiske puggeemner der jeg følte at jeg ikke fikk anvendt kunnskapen jeg hadde oppnådd på sammen måte som jeg gjorde ved DTU.
Glyptoteket, København. 

 Innleveringer? Lekser? Noen av emnene mine hadde ukentlige innleveringer – alt fra kortere gruppeoppgaver til lengre innleveringer. Andre emner hadde valgfrie pensumoppgaver, og andre hadde ingen innleveringer/lekser. Som regel hadde jeg noen «valgfrie» lekser ettersom vi måtte lese papere og delta i spørretimer. Det samme gjaldt DTU-venner som studerte helt andre retninger enn meg også! Mengden på arbeidet varierte jo fra uke til uke, men jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hatt så mye fritid som jeg gjorde i Danmark, så mengden innleveringer og lekser var ikke noe problem! Det sprøs også litt på hvilke karakterer du strever etter selvsagt.

 
Personlig utvikling: F.eks. Hvorfor valgte du å dra på utveksling? Måloppnåelse? Lært noe nytt om deg selv? Styrket jobb og karrieremuligheter? Funnet ut av hva du vil videre? Nettverk og kontakter? Jeg valgte som nevnt tidligere å dra på utveksling for å utfordre meg selv sosialt, fordype meg i emner NMBU ikke tilbyr, og for å oppleve ulike kulturer. Jeg ble hovedsakelig kjent med internasjonale studenter, og noen få danske. Det internasjonale miljøet og generelt interessen for ulike kulturer og tankeganger ved DTU var enorm, og jeg lærte mye. Utvekslingsoppholdet førte også til en følelse av sterkere etnisk tilknytning til mitt eget opphav, noe jeg er takknemlig over i ettertid. Jeg føler meg også mye mer tolerant og forståelsesfull over andre og perspektiv som kanskje ikke er forenlig med mitt eget. Dette er erfaringer og kvaliteter jeg vet at jeg ikke hadde oppnådd andre steder enn på utveksling. Når jeg søkte jobb etter utvekslingsoppholdet mitt, så merket jeg at utvekslingsoppholdet mitt virket attraktivt for potensielle arbeidsgivere. Da særlig DTU som har en kraftig forskningsbase med flere av verdens beste bedrifter, som Novo Nordisk, FujiFilm DioSynth, Pfizer, osv. Dette gjorde det relativt lettere å få kontakt med potensielle arbeidsgivere, og jeg fikk et bredere nettverk som jeg kan benytte når jeg senere ønsker å jobbe litt i utlandet. En annen bonus er at jeg kan overnatte gratis i nærmest alle europeiske land! Godt å ha venner over alt!
Fra turen vår til Latvia, Litauen, Estland og Norge! 

Her følger de gjenværende vennene meg helt til flyplassen, før siste avskjed 💔 


Bolig: F.eks. Privat? Studentbolig? Utgifter? Kvalitet? Obligatorisk meal plan? Jeg søkte bolig med Boligfonden DTU (BDTU), som er et privat selskap (ala SiÅs) i tett samarbeid med universitetet. De tilbyr en god del studentboliger, både enkeltrom og parboliger. Alle enkeltrom hadde eget kjøkken og bad. Noen av enkeltboligene hadde også større felleskjøkken og stue som var delt med andre studenter i samme etasje, da i tillegg til eget privat kjøkken og bad (luksus!). Standarden på boligene var også svært høy, der de nyeste av boligene var ferdigbygd i 2019. Den høye standarden ved BDTU kommer også av at de har et dedikert team ansatte som raskt fikser opp i feil, og det er grundige innsjekkings- og utsjekkingsprotokoller. Før ankomst betaler alle søkere ved BDTU et depositum på omtrent 22 000 norske kroner, og ved utsjekking kan BDTU ha grunnlag for å trekke deler av det ved mangler. Jeg fikk alle pengene mine tilbake én måned etter at kontrakten endte (raskt!), men nå vasket jeg veldig grundig og hadde ingen uhell i boligen. En annen venn måtte betale 1500 kroner for en skitten stekeovn og en litt ødelagt overmadrass. En annen negativ side ved BDTU er at de kun leier ut til fikserte tidsperioder, enten 6 måneder eller 1 helt år, og det er ingen unntak. Derfor måtte jeg betale for januar da jeg egentlig ikke var der. En annen merkelig ting, som så langt jeg vet ikke gjelder resten av Danmarks boligmarked, er at jeg i utgangspunktet måtte betale for hele januarmåneden, selv om jeg måtte flytte ut 4. januar. Årsaken til dette er at de trenger 14 virkedager på å rette opp i eventuelle feil og klargjøre for neste student. Jeg kom til enighet med BDTU om å kun betale halve leien ettersom kontrakten endte 15. januar og jeg syns det var veldig feil å betale full leie for en måned jeg ikke er der en gang, så husk det når du selv søker ahah! De ansatte var veldig forståelsesfulle og svarte svært raskt på henvendelser. I tillegg deltok jeg i avgjørelsen om å inngå et samarbeid mellom et Dansk advokat- og meglerfirma og BDTU, så fra januar 2023 betaler hver student 15 dkk/måned for å få alle saker mot BDTU representert gratis av en advokat! Forhåpentligvis får man ikke bruk for dette, ingen av mine venner gjorde det iallfall. Dersom du skal søke bolig med BDTU, anbefaler jeg deg å søke på Lundtofteveien. Det var 5-10 minutters gange fra campus Lyngby (hovedcampus), og de aller fleste sosiale sammentreff foregikk der. Deretter U2, som er like ved (2 minutters gange, og enda nærmere universitetet), men her er det ingen fellesarealer. Begge alternativer hadde utrolig velutstyrte og fine rom! De andre bomulighetene, som Linde Allé og Ballerup er et lenger stykke unna campus, og mange måtte enten sykle i 30 minutter eller ta buss. Boligen jeg bodde i hadde ikke fellesareal, som egentlig var litt deilig ettersom dette reduserte mengden støy i festhelger. Rommene er fullt utstyrt med kjøkkenutstyr som vannkoker, kjøleskap, bestikk, asjetter, boller, skjærefjøler, kopper, former, osv. Eneste som manglet var kost og støvsuger, noe man evt. måtte kjøpe selv eller låne fra vaskerommet i et av nabobyggene. Rom med felleskjøkken i tillegg hadde ofte støvsuger eller kost. Et annet alternativ til BDTU er BaseCamp i Sorgenfri, som er 15-20 minutters sykkeltur unna Lyngby Campus (evt. 30 minutters gange). Boligene her er utrolig fine også, med det kuleste studentkonseptet jeg har sett! Treningssenter, event room, kinosal, barområde og fellesareal med masse spill var gratis tilgjengelig for alle beboere. Flere av utvekslingsstudentene som fikk plass ved BDTU Ballerup, og som hadde emner ved Lyngby Campus (ergo 1 time unna med kollektivt), valgte heller BaseCamp, og det var de storfornøyde med. Dersom pendling ikke er et problem for deg, så anbefaler jeg BaseCamp. Boligprisene var også det samme sammenlignet med BDTU. Dersom du vurderer å søke privat vil jeg anbefale deg å undersøke grundig og helst leie hos en du kjenner. Dessverre vet jeg om en del tilfeller, også personlige, der studenter fra Norge og andre land har blitt svindlet for flere tusen kroner når de skal leie bolig i særlig København, og ikke får dratt ned for å møte utleieren personlig.
Eget kjøkken!

Estetiske bilder fra min bolig; Lundtoftevejen. 

Om universitetet: F.eks. Fakta? Undervisningssaler? Laboratorier? Internasjonale studenter? Fasiliteter? Selve universitetet var fantastisk, og utrolig stort! Det var omtrent 2 km langt, og delt inn i fire kvadranter for ulike fakulteter. Universitet har også kjøpt opp et helt felt med nye bygninger for å utvide campus Lyngby. De hadde flere ulike kantiner med ulike temaer og menyer hver dag, en eller to fullstendige veganske kantienr, food trucks stående hele året med mat fra mange etnisiteter (thai, koreansk, meksikansk, indisk, …), og kaféer med utrolig gode og ikke minst billige kaffemuligheter (sannsynligvis landets beste iskaffe). Undervisningssalene var godt utstyrte, der flere rom og bygg var nyoppussede. Jeg har garantert ikke utforsket hele universitetet, men her er en liste med fasiliteter som var gratis for alle studenter: en sosial kjellerbar (Kelder Bar) med de mest varierte og billigste drinkene, spillerom med biljard, dart, bordhockey, fussball, 3D-printere, TV-rom med utrolig komfortable lenestoler, piano, poster- og bildeprintere, book workplace der man kan lappe sammen bøker, et godt utstyrt bibliotek der man kan låne støyreduserende hodetelefoner, skjøteledninger, osv. I VM-tidene var også flere av kampene vist på storskjermen midt i biblioteket, og alle studentene samlet seg og så på kampene sammen. For et liv! I tillegg er det en bokhandel på campus som solgte alt av merch, pensum- og litteraturbøker osv. Jeg kjøpte bl.a. giant microbes her og en linjal med omriss for å tegne kjemiske formler, altså veldig spesialisert nerdeutstyr for de med interesse for dette.
Bildeprinter, som ble litt misbrukt i ny og ne.... 

Gigantisk skjerm midt i biblioteket der VM i fotball ofte ble vist. 
 

En egen hyggekrok i bibliotekkjelleren; et must!

Jeg var ikke personlig på noen av laboratoriene, men slik jeg hørte fra andre internship-studenter var laboratoriene svært velutstyrte med mye av dagens nyeste teknologi. Mye av dette var mulig grunnet samarbeid mellom DTU og andre firmaer som finansierte mye av dette. Studentene var svært engasjerte, med foreninger for absolutt alt og alle! DTU har en forening med navn Culture Hub, som feirer ulike kulturer og merkedager for ulike land, noe jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har hørt om på andre universiteter. Et eksempel var feiringen av meksikansk Día de Muertos (de dødes dag), som vist på bildet under, der vi fikk masse snacks, lagde tradisjonelle meksikanske bakevarer, tradisjonell ansiktsmaling, og mingling. DTU har også spesifikke linjeforeninger for hvert fakultet, idrettsforeninger, kreative foreninger og danseforeninger. Veldig mye gøy for alle!
Jeg ser ikke så fornøyd ut, men det ble bra! Bare megatrøtt. 

Fadderuken ved DTU må bare få skryt; det var fantastisk, gjennomført, og passet for alle (enten man drikker eller ikke!). Vi hadde artige team building-aktiviteter, sightseeing, reiser til slott og andre deler av Danmark, nyttig informasjon, og fadderne dedikerte masse av tiden deres til å forsikre seg om at vi knyttet gode bånd og fikk venner. Vår fadder er f.eks. i dag en av mine nærmeste venner. 

Tre måneder etter fadderuken, og vi spiste fremdeles ukentlige middager!

Avskjedsfest der alle fadderbarna signerte t-skjorten til fadderen vår som en avskjedsgave. 


Språkutvikling: F.eks. Forbedring underveis? Språkkurs? Mestringsfølelse? Mestringsgrad? Hvordan brukt språket? Jeg tok kun emner på engelsk, og derfor tok jeg ingen språkkurs på dansk heller. Strengt tatt går det jo selvsagt fint som nordmann i Danmark uansett. Når det kommer til engelsk, så føler jeg mye mer selvsikker når jeg prater engelsk med venner og fremmede. Det faglige språket mitt er også mer komplekst nå sammenlignet med før, stort sett fordi flere av emnene krevde lengre innleveringen på engelsk, noe som frisket opp engelskkunnskapene mine. Jeg lærte mange ulike ord og uttrykk på forskjellige språk fra andre utvekslingsstudenter!
Bursdagsfeiring i Kaunas, Litauen. 

Studentvisum: F.eks. Papirarbeid? Hvor mye tid tok det? Tips til andre studenter? Det var noe papirarbeid i form av forberedelser til avreise, som forhåndsgodkjenning av emner, søknad til selve universitetet og lignende. Ettersom jeg skulle på utveksling til Danmark trengte jeg ikke søke om oppholdstillatelse der eller CPR-nummer (personnummer) når man ikke skal bo der i mindre enn seks måneder. Dette reduserte mengden papirarbeidet med en hel del. Mitt tips generelt er bare å starte med en gang så man ikke sitter igjen med masse kjedelig papirarbeid… Dersom du ikke har norsk statsborgerskap så er det ikke noe problem, andre venner måtte kun fylle ut tre kortere papirer og møte opp til én fysisk time som varte i fem minutter! Vi fikk også veldig grundige instrukser om hva vi skulle gjøre for å få CPR-nummer og bankkonto aller første dag i introduksjonsuken.
DTU er absolutt for alle, og for et varmt og innbydende miljø! Dersom du sitter igjen med noen spørsmål eller kommentarer kan du gjerne ta kontakt via @nmbu_exchange på Instagram! Takk for at du leste (forhåpentligvis) litt om min opplevelse:) 
Takk til mine fantastiske venner💕



Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke