Skip to main content

Utveksling ved Københavns Universitet, Høst 2022 – Matvitenskap


Hei! Jeg heter Michelle Flores og jeg tar Master i Matvitenskap med retning produksjon og utvikling hos NMBU. Jeg tok første semesteret i Mastergraden min (Høst 2022) på utveksling i Københavns Universitetet (KU), i Danmark.

Fag:

Hos KU, deler man semesteret i to deler: block 1 (fra september til midten av november) og block 2 (fra midten av november til slutten av januar). Det som er vanlig er å ta 2 fag hver block, sånn at du har noen dager hvor du, for det meste, er på skolen og noen dager hvor du har helt fri for å ha «self study» på en måte. Jeg var litt forvirra om hvor mye jeg trengte å ta ift lånekassen osv. i begynnelsen og jeg fant dette ut litt sent, så jeg hadde ikke så mye å velge fra da jeg begynte å se på de fagene jeg kunne ta og da valgte jeg å ta 1 fag i blokk 1 og 3 i blokk 2. Dette anbefaler jeg ikke, fordi selv om det går an, så får man VELDIG LITE tid til å både rekke å lese og gjøre sosiale ting når man tar 3 fag i en block.

I block 1 tok jeg Entrepeneurship and innovation (med fokus i matvitenskap) og i block 2 tok jeg Advanced Food Chemistry, Brewing and Raw Materials og Food Science and Culinary Techniques.

Jeg likte veldig godt å ta Entreprenørskaps-faget fordi jeg vet ikke enda hva jeg vil jobbe med etterpå, og jeg føler at det er så mye nytt som skjer i matvitenskap, og det er veldig mye man kan gjøre med det, så jeg synes det var bra å lære alt man må tenke på og gjøre hvis man vil ha sin egen start up/business innenfor matvitenskap. Ølbrygging telte som en teknologi fag, som man trenger i Masteren jeg tar, så det var litt nice å få noen poeng der borte med det faget. Men det som var litt kjipt var at jeg fant ut at jeg er egentlig ikke så interessert i ølbrygging, så det var litt utfordrende for min del 😅 men også fordi det var et master fag, så de fleste som tok den hadde allerede hatt noe om ølbrygging før og tar en master med retning i ølbrygging, så jeg føler at de fleste kunne veldig mye og derfor antok lærerne at alle kunne like mye også. Så hvis man ikke kan så mye om ølbrygging så blir det litt mer egen research i tillegg til forelesningene for å forstå alt like godt, det ble litt sånn for min del i hvertfall 😁 men jeg hadde ikke tatt ølbrygging på NMBU, så det er litt avhenging av hva man har tatt tror jeg og hva man liker selvfølgelig ☺️ Advanced food chemistry var et veldig bra fag å ta synes jeg. Den var tung fordi det er mye kjemi og de forventer at du allerede kan mye følte jeg, men det handler om å forstå kjemien bak alt som skjer i matprodukter og i prosessering av ulike matprodukter. Så hvordan lipid oksidasjon fører til endringer i mat og hvordan reaksjonen ser ut, Maillard reaksjonen og alle produktene som kommer fra den, oksidasjon av poliphenols, blah blah... alt det der, så det er veldig bra å lære seg sånt føler jeg, men det er veldig mye kjemi! 🤓🤓 Culinary techniques er et kult fag. Der får man se hvordan alle disse kjemiske endringene skjer i maten. Så her har man «lab» der man rett å slett lager mat med sin gruppe og så får man oppskrifter til for eksempel hvordan å lage 4 ulike versjoner av kikkeerter-croquettes på ulike temperaturer eller med ulike ingredienser og så må man diskutere med gruppen sin hvorfor man ser disse endringene og hva påvirket moisture eller sånne type ting... så det handler også om å forstå de kjemiske endringene som skjer og som fører til endringene i maten, men man får se på de også, så det er kult synes jeg! ☺️Jeg må si at jeg forventa litt mer fra forelesningene dessverre, men overalt var det et kult fag. Det hjalp også å bli kjent med folk, siden det var mye gruppearbeid, så det var litt gøy! Entreprenørskap og Adv. food chemistry hadde muntlig eksamener, men Adv. food chemistry hadde ikke bare bestemte spørsmål som en del av eksamen, men også å presentere en poster som vi hadde presentert i klassen på forhånd, og så får man spørsmål om det i eksamenen. Culinary techniques var hjemmeeksamen i 9 timer, så det var en del å skrive den dagen. Ølbrygging var skriftlig (digitalt), på Campus.

Personlig utvikling og Bolig:

Jeg valgte å dra på utveksling fordi jeg hadde lyst til å oppleve en annen skole, et annet system og fordi andre venninner hadde også valgt å dra og da tenkte jeg at det hadde vært en gøy opplevelse å ta sammen, selv om vi valgte forskjellige steder. Min opplevelse var litt annerledes enn det som er vanlig, siden jeg opplevde å bli svindlet når jeg kom til Danmark. Det var veldig vanskelig å få seg bolig. Jeg hadde sommerjobb hele sommer, tok august blokk på NMBU og så skulle jeg starte tidlig i september i Danmark – så det var litt opptatte dager for å si det mildt. Alt dette gjorde det litt vanskelig å bruke god tid på å søke bolig, men jeg følte at ift det jeg kunne se på det private markedet virket mye bedre enn alle student boligene som var enten fine men veldig dyre, eller veldig små og gamle og litt billigere (men ikke særlig billige). Derfor valgte jeg å gå for noe privat, og da fikk jeg den dårlige opplevelsen av å bli svindlet. Jeg skulle ønske dette ble mer snakket om, siden jeg har hørt at det skjer overalt nesten hele tiden. Så min eneste råd her er å fortelle deg at DETTE SKJER! Og hvis du kan, så hadde jeg bare valgt student-bolig uansett hva den kosta eller hvordan den så ut – det er rett og slett den tryggeste valg man kan ta når man studerer i et annet land og kan ikke så mye om hvordan alt fungerer osv. Når det er sagt, så kan jeg si at dette påvirket mye min opplevelse i Danmark, men også min utvikling der. Jeg har lært veldig mye av dette og fortsetter å lære fra det. Personlig, var det vanskelig å være uten alle mine nærmeste, spesielt i den tøffe situasjonen. HELDIGVIS hadde jeg en annen venninne fra NMBU som også dro til Danmark (bare ikke København) og som hjalp meg med å gi meg et sted å bo og mye emosjonell-støtte egentlig. Dette lærte meg mye om vennskap og hvor viktig det er å kunne dele med andre det som kan være vanskelig for oss – det er 1000 ganger bedre å gå gjennom noe vanskelig sammen med noen, enn alene. Jeg fant meg en annen privat bolig til slutt gjennom DBA, som er på en måte Danmarks finn.no, så det kan jeg anbefale å bruke, MEN please vær forsiktig og møtt alltid personen før du avtaler noe, helst ikke alene! Dette er ting man sikkert burde vite, så jeg vet at jeg ikke tok riktige valg, og dette håper jeg jeg har lært mye av med denne opplevelsen. Men hvis noe sånt skjer til deg som leser, eller om du vil få flere tips, så er det bare å ta kontakt! Jeg vil absolutt bruke dette som noe som kan hjelpe andre å ta bedre valg enn de jeg tok. Til slutt endte jeg opp på Nordhavn, som er 20min med sykkel fra Campusen der jeg studerte. Jeg betalte 5000 dkk i måned, men jeg foreslår også at hvis du skal leie privat, så må du passe på å spørre om du kan ha CPR (en slags fødselsnummer fra Danmark som er knyttet med addressen din – du får den når du søker oppholdstillatelsen der). Min utleier tilba ikke dette, men jeg fant det ut litt sent, så da fikk jeg flere problemer etterpå når jeg drev å registrere meg for CPR også, så anbefales å spørre om dette FØR du flytter inn!

Universitetet:

KU deler campusene ift fakultetet du er tilknyttet til. Jeg var en del av SCIENCE faculty, så da var jeg bare på Frederiksberg Campus. Jeg synes ikke den var kjempe fin, og pga situasjonen så prøvde de å spare strøm, så det ble ganske kald inne hehe men håper at dette ikke er nødvendig i fremtiden da! Den var generelt en god Campus da, med en liten kafé der man får en kaffe kopp for 15 dkk, eller 10 dkk hvis du tar med din egen kopp! Jeg synes det er kult at de har så mange «bærekraftige» tilbud og muligheter i Danmark 😊 Laben for Culinary techniques var egentlig en stor kjøkken med flere kjøkkenøy, kjempe fin og de hadde alt mulig med ingredienser og alt! Det var en kul opplevelse for en matviter! <3 I block 1 var vi nesten alle internasjonale studenter, så det gikk helt fint å snakke på engelsk med alle, men i block 2 var vi bare 5 i ølbrygging. Så det varierer mye ift fagene tror jeg, men jeg fikk bli kjent med de danskene også og jeg hadde en god opplevelse med de! Det er ofte selvfølgelig litt vanskelig å begynne å ha kontakt med de, fordi de har sin egen gruppe fra før allerede, men det skjer overalt – så med dette anbefaler jeg bare at du tørr litt en dag å ta initiativ, å så blir det 1000 ganger lettere etter det! 😊

Språkutvikling:

Jeg elsker språk! Morsmålet mitt er spansk, andre språket mitt er engelsk og tredje er norsk. Så da var jeg veldig glad i å kunne få en pause fra å snakke på norsk, og bare fokusere meg på fagene istedenfor å tenke på fagene I TILLEGG TIL språket. Så det å snakke engelsk var kjempe nice! Men jeg merket også at det var noen ord som kom litt raskere på norsk i begynnelsen, og motsatt på slutten, så det var litt kult at 4 måneder kan gjøre det med språket! 😊 Jeg prøvde meg litt på å snakke norsk med de danskene av og til, mens de snakket på dansk til meg, og det var litt gøy å prøve seg på! Så hvis du er norsk, ikke vær redd, jeg er ikke norsk og klarte å forstå en del :P hehe …

 

Spørsmål

·       Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?

Stortsett er jeg det, men jeg skulle ønske jeg var bedre forberedt til det. Jeg hadde anbefalt det hvis det virkelig er noe du har lyst til å oppleve, men jeg anbefaler å dra på et tidspunkt som passer bra til deg både mtp studiene og mtp ditt sosialt liv.

·       Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?

Det var det fordi jeg var ikke helt sikker på hvor mange poeng jeg trengte og da visste jeg ikke hvor mange fag jeg måtte ta. Når jeg endelig fikk vite det, så hadde block 1 allerede startet og da fikk jeg ikke melde meg på noen som allerede hadde startet eller blitt fylt. Så det er ikke vanskelig hvis man tar alt i betraktning i god tid og setter av tid til å researche litt ordentlig.

·       Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?

Dette har jeg ikke søkt om, men ift det jeg har gjort for å få de godkjent av studievelideren min før jeg dro tror jeg at de kommer til å bli godkjent! 😊

·       Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?

Jeg synes at Danmark hadde et veldig høyt nivå, så veldig bra faglig sett. Så lenge man er bevist på det, så tror jeg at man kan bli veldig fornøyd med den!

·       Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?

Det var EKSTREMT hjelpsom å få midler fra både Lånekassen og Erasmusstipend. Danmark er en dyr by og spesielt med det jeg opplevde, så trengte jeg litt hjelp. Så det er jeg kjempe takknemlig for! Jeg hadde ikke klart det uten det.

·       Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?

På en måte fikk jeg oppleve litt av det jeg ønsket, men jeg tror man må tenke mye på den situasjonen man er i akkurat da man vurderer å søke. Det er en stor opplevelse, så hvis man føler seg klar til noe sånt, føler jeg at man burde ikke være redd for det – man får mye mer enn det man tror fra slike opplevelser, men det er viktig å gjøre det på et tidspunkt der man egentlig vil det.

Stikkord: Danmark, Københavns Universitet, Matvitenskap, Master, Matvitenskap: produksjon og utvikling.


Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke