Fag:
I første periode, som startet i september, tok jeg 2 fag. Et som gikk på morgenen, og et som startet etter lunsjen.
Faget som hadde timer før lunsj het Exploring the Future of Food and Farming og var et introduksjonskurs for de som tar master innen økologisk jordbruk. Navnet beskriver veldig godt hvordan faget var lagt opp; man skulle gjennom de 6 ukene med undervisning utforske mulige retninger landbruket kan ta fremover. Hele faget var lagt opp etter en metode de kalte «Think-do-gap», der en først fikk overblikk over hvor vi er per i dag og utfordringene vi står ovenfor. Deretter ble vi hver uke introdusert et nytt tema og utforsket det fra ulike vinkler. Det var et veldig engasjerende og interessant fag, som fikk frem kompleksiteten i dagens matsystem på en god måte. Det var tydelig at det ikke finnes en quick-fix og at det finnes mange hensyn å ta i valgene fremover.
På ettermiddagen tok jeg et fag som het Marine Systems, her utforsket vi tre ulike marine system og lærte oss en del nyttige sosio-økologiske systemverktøy. Det var et utrolig lærerikt fag, der jeg lærte mye om hvordan inkludere alle aktører innenfor et system når beslutninger tas, og ikke minst hvordan sørge for at beslutningene som tas faktisk er gode, for alle involverte. Ikke minst havets økosystem.
Begge fagene fokuserte mye på gruppearbeid og lære sammen ved hjelp av hverandre. Det var satt opp «peer-learning» klasser i slutten av uken på begge fagene. Der en kunne gå igjennom ukens pensum. Det var en del å lese, ved siden av mange forelesninger, men det var lagt opp på en pedagogisk og givende måte som sørget for at du lærte mye i løpet av de 6 ukene.
Exploring Food emnet hadde en gruppeeinnlevering og en multiple choice eksamen. Marine Systems hadde også en gruppeinnlevering i tillegg til en skriftlig eksamen som delvis var multiple choice og delvis svar som måtte drøftes.
Den andre perioden hadde jeg et fokus på sirkulær økonomi og sirkulære matsystem (fagene het Circular Entrepreneurship og Economic Perspective on a Circular Food System). Denne gangen tok jeg et fag som gikk på ettermiddagen og et fag som gikk på kveldstid, der sistnevnte hadde en forelesning i uka. Begge fagene hadde mye interessant lesestoff og ble vurdert ved å levere inn et essay. I Circular Entrepreneurrship var det også en gruppeinnlevering der vi skulle utvikle en reel businesscase ut fra det vi lærte i faget. Slik fikk vi tatt teorien ut i praksis, og vi fikk god veiledning fra en rådgiver som jobber med å hjelpe bedrifter som jobber med sirkulære business modeller.
Personlig utvikling:
Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve en annen kultur, se Norge utenfra og bli enda mer komfortabel i engelsk. Jeg valgte Wageningen og Nederland mest på grunn av det faglige, men også fordi jeg liker landet og nærheten en har til resten av Europa ved å bo der.
Faglig lærte mye, særlig om systemforståelse og sirkulærøkonomi. De ligger langt foran oss i Norge på dette området, og det føles av og til litt rart å høre debatter omkring temaet her til lands, fordi forståelsen av hva det innebærer er såpass ulik.
Personlig føler jeg meg mer «verdensvant» etter oppholdet, og enda mer åpen for utfordringer. Jeg valgte å bo i bil (van) i starten av oppholdet, ettersom det var såpass varmt der nede. Særlig denne høsten. Det lærte jeg mye av, og ga meg innsikt til det enkle liv. Hvor lite vi trenger, og hvor fint det kan være å bo så spartansk. I tillegg hvor lett det er når man hjelper andre og får hjelp fra andre rundt deg. Jeg møtte mange folk der nede som inviterte meg til å lage middag sammen, fiske bilen, tilby en plass å bo om været var dårlig osv. Det var rett og slett en utrolig fin opplevelse og læring jeg kommer til å ta med meg videre.
Når temperaturen startet å gå ned på gradestokken flyttet jeg inn i et community i Wageningen, kalt Droeveendaal. Det var også en interessant opplevelse som ga mye inspirasjon til delingskultur ettersom studenthusene der er lagt opp til å dele på all maten de hadde i huset og lage middag til hverandre, foruten om handle varer som kaffe, te og lignende mellom hverandre.
Universitetet er veldig bra. Det er utrolig interessant fag å velge mellom der, og de underviser på en veldig pedagogisk og engasjerende måte. Det er mye diskusjoner i klasserommet og det legges opp til aktiv læring. En lærer også mye av å henge med andre engasjerte studenter utenom undervisningen.
Jeg snakket bare engelsk der nede. Lærte dessverre bare noen nederlandske fraser som det var hyggelig å bruke i butikken og blant nederlandske venner.
Svar på spørsmål:
Ja, jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet og vil sterkt anbefale andre studenter å gjøre det samme. Wageningen er en fin og koselig liten studentby, med kort vei til større byer som Utrecht, Amsterdam og Rotterdam. Føler stedet var passe stort, med mange grønne lunger. Campus var moderne og lekkert, med mye fint uteareal. Det var også treningssenter og svømmehall på campus, noe som gjorde et enkelt å ta seg en svømmeøkt mellom leseøktene.
Det var utrolig mange interessant emner der, og det var heller vanskeligere å bestemme seg for hva en hadde mest lyst til å ta enn å få det en landet på å ta.
Wageningen har et tett samarbeid med NMBU, og jeg opplevde ingen problemer med å få fagene godkjent.
Jeg er veldig godt fornøyd med den faglige kvaliteten på Campus. De virker å ligge langt fremme på undervisningsformat og kunnskap.
Det er relativt billig å leie i Wageningen, i forhold til Norge. Så lenge enn bor i studentbolig. Mange av studentboligene var av særdeles dårlig kvalitet da… så det å bo i bil ble sett på som en oppgradering i forhold til mye annet som fantes på markedet.
Stikkord: Nederland, Wageningen (WUR), Master, Bioøkonomi
Comments
Post a Comment