Skip to main content

Universidad Loyola våren 2023

 

Hei! Mitt navn er Hedda og jeg går mitt fjerde år på Indøk. Våren 2023 dro jeg på utveksling til Sevilla i Spania sammen med en god venninne av meg fra NMBU.

 

Om univeristetet:

Universidad Loyola har to campus, ett i utkanten av Sevilla og ett i Cordoba. Jeg tilhørte campus Sevilla, et nytt og moderne skolebygg fra 2014. Skolen består av en undervisningsdel, et stort bibliotek og et område for idrett med blant annet padel-baner. I tillegg er det mye uteplass rundt skolen, noe som gjorde friminuttene solfylte og sosiale.

 

Skolen ligger et stykke utenfor sentrum, og man bruker ca. 1t hver vei med buss og metro. På tross av lang reisevei, bodde nesten alle studentene i sentrum. Dette var fordi alt annet gøy skjedde i sentrum, og fordi skolen ligger plassert i et område uten så mye annet.

 

Undervisningstiden på skolen varierer, og man kan ha timer mellom 08:30 og 21:00. På grunn av dette er det lurt å sjekke timeplanen godt, og prøve å planlegge slik at man slipper mange ventetimer på skolen mellom fag. Det er spesielt lurt siden skolen er et stykke unna sentrum, og det ikke bare er "å gå hjemom" mellom timene. Timeplanen er lett tilgjengelig på skolen sine nettsider.

 

Fag/emner:

Loyola tilbyr mange fag på engelsk, og jeg opplevde det som relativt greit å finne fag jeg ønsket å ta. Hovedutfordringen var at enkelte fag jeg ønsket å ta krasjet, men heldigvis hadde jeg flere fag i back-up jeg kunne velge mellom. Loyola har et eget utvekslingsteam som hjelper med å finne/få plass i fag - så selv om du ikke får ønsket fag helt i starten gjør de sitt beste for å få deg inn. Likevel er det lurt å planlegge på forhånd hvilke fag du skal ha slik at du kan melde deg opp med en gang uten problemer med at fagene fylles opp.

 

Loyola sin undervisningsform ligner mer på videregående skole enn slik vi kjenner det på universitet. Det er 70% oppmøteplikt i alle fag, og alt foregår som klasseromsundervisning med få elever hvor læreren kjenner alle. Det er også en del underveisvurderinger som midterms, quiz og fremføringer. Fordelen med dette er at du lærer mye i timen, får god hjelp og veiledning underveis, og at eksamensperioden ikke er like tellende som i Norge. Foreleserne var flinke, og de brukte mye tid på å engasjere elevene og forsikre seg om at alle hang med (spesielt utvekslingselevene). Generelt var nivået på Loyola lavere enn på NMBU, og så lenge du var i timen var det mer enn nok til å gjøre det veldig bra på vurderingene.

 

Jeg fikk alle fagene mine forhåndsgodkjent før jeg dro på utveksling, og hadde kontinuerlig kontakt med studieveileder. Hun var veldig tilgjengelig, og sjekket over at fagene var greie etter jeg gjorde endringer der nede. Business Statistics var det eneste faget som direkte erstattet et annet (STAT100), mens resten gikk som valgfrie økonomi-/indøk.emner.

Jeg tok følgede fag:

 

  • Intensive Spanish Course A1 – 1 ECTS: De tre første dagene i fadderuken tar alle utvekslingsstudentene et intensivt spanskkurs. Dette var veldig gøy, og en fin måte å bli kjent med de andre.
     
  • Extensive Spanish Course A1 – 3 ECTS: Jeg kunne ikke noe spansk før jeg dro til Spania, og valgte derfor å ta introduksjonsskurset. Dette kostet penger, men var i regi av skolen med studiepoeng.

 

  • Management Skills – 4 ECTS: Litt kjedelig fag uten veldig mye struktur. Dette faget gikk for siste gang dette semesteret.
     
  • Business Statistics II – 6 ECTS: Jeg sparte STAT100 til utveksling siden jeg hadde hørt at det var lett å finne andre steder. De hadde kun statistikk ll semesteret jeg var der (statistikk l går på høstsemesteret), men det var ingen problem å gå rett på nivå ll. Flinke og veldig engasjerte lærere. Quiz og midterm underveis.

 

  • Strategic Planning – 6 ECTS: Veldig flink foreleser med god struktur på faget. Vi jobbet med en presentasjon hele semesteret som talte 80%, og avsluttet med en minieksamen (mer en test).

 

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?

Nei, det var ikke vanskelig få ønskede emner. Loyola har et eget kontor med veiledere for utvekslingsstudenter, og de er der utelukkende for å hjelpe med å få ønsket fag. Likevel fylles noen av fagene opp raskt, og det er derfor en stor fordel å melde seg opp så fort man vet. Vi endret en del på timeplanen etter vi kom ned fordi fag krasjet, og selv om vi da kom på "venteliste" i noen fag, gikk det ikke lang tid før de åpnet opp for flere studenter.

 

Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?

Ja. Den faglige kvaliteten var god og lærerne var som regel strukturert og veldig hjelpsomme. Likevel var nivået litt lavere enn i Norge.

 

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?

Ja, alle fagene mine ble godkjent. Anbefaler å ha god dialog med studieveileder hele veien, så slipper du å bekymre deg for at fag ikke godkjennes.

 

Språkutvikling:

Jeg kunne som sagt ikke noe spansk før jeg dro på utveksling. Jeg ønsket å lære litt, og tok derfor spanskkurs gjennom hele semesteret. Dette var en fin innføring, men aller mest lærte jeg av å teste språket i hverdagen, som på butikken og på skolen. Mange av de spanske studentene er dårlige i engelsk, så her er det gode muligheter for å trene på spansken :)

 

Bolig:

Jeg og venninnen min fra NMBU bestemte oss for at vi skulle bo sammen i Spania, men begge hadde et ønske om å bo med andre utvekslingsstudenter i tillegg. Vi brukte litt tid på å høre med studenter som hadde vært på utveksling i Sevilla, og kom ganske raskt i kontakt med Viverasmus. De leier ut rom i kollektiv med andre studenter og vi fikk tilsendt ulike alternativ vi kunne velge mellom. Vi landet på en leilighet midt i sentrum (Calle Trastamara) med tre andre studenter. Vi hadde hvert vårt soverom, to bad, et kjøkken og en liten stue. I tillegg hadde vi tilgang på en takterrasse like i nærheten, med et lite svømmebasseng og solsenger. Leiligheten var i ok stand, litt liten, men med helt perfekt beliggenhet. Vi kunne gå overalt utenom til skolen, men var like i nærheten av metrostoppet som tok oss dit. Leien variete avhengig av størrelsen på soverommet, men jeg betalte 500 euro inkludert strøm og andre avgifter.

 

Et tips er å bo i nærheten av et metrostopp slik at veien til skolen blir så kort som mulig. Det tar som sagt ca.1t fra metrostoppene i sentrum til skolen, så det er kjipt å måtte gå 20min dit i tillegg. En annet viktig tips er å sjekke at det er AC i leiligheten - helst egen på soverommet. Det kan bli fryktelig varmt der om sommeren.

 

 

 

Personlig utvikling:

Jeg var lenge usikker på om jeg skulle dra på utveksling, men jeg ønsket å oppleve noe nytt og gå utenfor komfortsonen min. Heldigvis var jeg og venninnen min i samme situasjon, og vi fant ut at det både ville være kjekt og en trygghet i å reise sammen. Vi ble fort kjent med mange nye mennesker, og det var spennende å bo i et helt nytt land uten alt kjent og nært. Utveksling har gitt meg venner fra nesten hele verden og et stort ønske om at bo deler av livet i et annet land.

 

 

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?

Midlene fra Lånekassen/Erasumusstipendet rekker langt, men hvis du ønsker å reise litt ila. semesteret kan det vært lurt å spare opp litt penger. Vi reiste masse og var med på flere aktiviteter i regi av f.eks. Erasumusclub. Vi var også mye ute og spiste (veldig billig og tilgengelig tapas i gatene). Dette gjorde at vi brukte litt mer penger enn tildelt, men mat og opphold i Spania er relativt billig i forhold til Norge.

 

 

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?

Å dra på utveksling er noe av det kjekkeste jeg har gjort i løpet av studietiden min. Om du har mulighet til å dra er jeg sikker på at du aldri kommer til å angre!

 

      



   


    





Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke