Skip to main content

Instituto Superior Técnico (IST) i Lisboa, vår 2023

 Hei! Jeg heter Bjørg og går studiet vann- og miljøteknikk. Helt siden jeg startet på NMBU har jeg drømt om et utvekslingsopphold. Grunnet studiebytte og påfølgende pandemi utsatte jeg det stadig, men fikk endelig til å dra våren 2023.

Jeg var i utgangspunktet ikke særlig kresen på lokasjon, men tenkte meg et sted innad i Europa. På grunn av avtale med vannlinja og ett enkelt fag jeg måtte få godkjent, i tillegg til fristende klima og en innbydende kultur, falt valget på Instituto Superior Técnico (IST), som tilhører Universidade de Lisboa (ULisboa).

 

Fag/emner:

Semesterstrukturen på Técnico ble endret for ikke lenge siden, der det nå er to semestre, hvorav hvert av disse er delt inn i to perioder. Siden jeg dro på vårsemesteret kunne jeg derfor velge fag for P3 og P4 eller fag som går over hele andre semester. Det kan være greit å være forberedt på et lite kaos på nettsidene når det kommer til å finne ut av hvilke fag som går når. Men, det er alltids mulig å endre fag når man kommer fram og får bedre oversikt, så ingen grunn til panikk!  

Det eneste faget jeg trengte å få godkjent var Geoteknikk (TBA201, 5p). Etter mye fram og tilbake både før og etter ankomst, endte jeg opp med å ta både Geotechical Structures I og Geotechnical Earthquake Engineering. Jeg venter på endelig godkjenning, men det har blitt forhåndsgodkjent.

Avtalen med vannlinja går ut på at du må ta minst 50% av antall emner under faget Environmental Engineering. Alle fagene jeg lister opp nedenfor er under denne graden, bortsett fra de to geoteknikkfagene.

 

·         Sanitary Engineering (S, 2. semester, 6 ECTS)
Om transportsystemer for drikkevann og avløpsvann. Lærerikt, men krever kontinuerlig jobbing på to gruppeprosjekter, pluss eksamen. Brukte AutoCAD og EPANET, noe jeg ikke hadde vært så mye borti fra før, men som jeg lærte meg å bruke underveis i prosjektene. Nyttig med noe forkunnskaper innen fluidmekanikk og vann- og avløp generelt.

·         Geotechnical Structures I (EG-I, P3, 3 ECTS) OBS: i utgangspunktet på Portugisisk, men takket være en lærer fra New-Zealand, og interesse fra et lite knippe utvekslingsstudenter, var det mulig å få engelsk undervisning i år.

Dette faget var det jeg sleit mest med, et bachelorfag der man analyserer stabiliteten til geotekniske strukturer. Jeg merket tidlig at jeg manglet forkunnskaper, da de portugisiske studentene har hatt ‘Soil Mechanics’ på forhånd. Jeg strøk, men klarte meg heldigvis på konteeksamen! Normal evaluering er to prøver underveis og en eksamen som dekker gjenstående deler av pensum.

·         Geotechnical Earthquake Engineering (ESG, P3, 6 ECTS)

Selv om det var et utfordrende fag som krevde mye kløning og knoting, går det i en litt annen retning enn de andre geoteknikkfagene som gjorde at det var enklere å henge med i svingene for min del. Det var likevel gunstig å få litt kunnskap om geotekniske strukturer parallelt i form av EG-I, og jeg kjente det var greit å ha statikk og fasthetslære i bakhånd, i tillegg til grunnleggende harmoniske svingninger og programmering. Handler rett og slett om jordskjelv, som kanskje ikke er superrelevant i Norge, men veldig aktuelt andre steder i verden! Professoren var veldig flink og engasjerende. Flere innleveringer underveis og eksamen med alle hjelpemidler.

·         Topics on Batteries (TBate, P3, 6 ECTS)

Et veldig greit fag om batterier, og helt klart det enkleste faget jeg tok i løpet av semesteret. Krever så å si ingen forkunnskaper, men sikkert greit å ha litt grunnleggende kunnskap om elektrokjemi. Én større gruppeinnlevering med presentasjon og diskusjon, og en liten prøve.

·         Environment and Territory Management and Policies (GPAT, P4, 6 ECTS)
Ikke veldig krevende, men litt forvirrende og vanskelig å få ordentlig grep om for min del, da det gikk litt i samfunnsfaglig retning. Omhandler sammenhengen og forholdet mellom miljø og territorier, i form av politiske retningslinjer og forvaltning. Mange små prøver underveis og et stort gruppeprosjekt med innlevering og presentasjon. Krever ingen forkunnskaper.

·         Green Technologies and Strategic Management (TV-PQN, P4, 6 ECTS)

Evaluering i form av to gruppeprosjekter med presentasjon, en debatt, og en liten prøve. Optimalisering av en prosess, velge beste tilgjengelige teknologi for en gitt situasjon, og evaluering for å finne beste løsning økonomisk sett. Fordel med grunnleggende kjemikunnskaper, men det viktigste er å prøve å få oversikt, møte opp i timene og å ikke utsette oppgavene.

 

Jeg vil si generelt at vanskelighetsgraden på fagene generelt er omtrent som i Norge, kanskje til og med litt lettere, men det kreves mye mer kontinuerlig arbeid da det er mer gruppeoppgaver og innleveringer. Men, Professorene er utrolig hjelpsomme og flinke, og er villige til å bruke mye mer tid på studentene enn det jeg er vant med fra NMBU. Så, om det er noe du trenger hjelp til, spør! Jeg fant ut underveis at jeg setter veldig pris på at vi har beholdt den nåværende semesterstrukturen på NMBU, da den tilbyr mye mer fleksibilitet, og i hvert fall for min del fører til mindre stress.

Personlig utvikling:

Jeg valgte å dra på utveksling for å få litt forandring fra NMBU og Ås, i tillegg til at jeg er veldig glad i å reise, og å oppleve og tilpasse meg nye kulturer. Jeg hadde på forhånd vært på utveksling på VGS, og fant ut at dette var en mulighet jeg måtte benytte meg av igjen. Jeg har fått meg venner fra hele verden, bodd i en (helt nydelig) by for første gang, blitt helt forelska i surf (og dermed funnet ut at jeg må flytte til Nord/Vestlandet på et eller annet tidspunkt), og trent på stressmestring, problemløsning og tålmodighet. Ting i Portugal kan ta tid, og det er mye fram og tilbake med papirer og så videre. I tillegg er det å tilpasse seg en ny kultur og et nytt skolesystem veldig spennende, men til tider også utfordrende, da du må håndtere både små og større problemer underveis.

 

Bolig:

Det er ganske vanskelig å finne bolig i Lisboa, og det er praktisk talt umulig å få plass i studentbolig. Jeg fant hybelen min via nettsider som er lenket på Técnicos hjemmesider, og endte opp med en typisk bolighai-opplevelse med et firma som heter AMS og betalte hele 690€ i måneden. I utgangspunktet ville jeg heller bodd hos en mindre privat utleier, men ettersom jeg var ekstremt sent ute, og det er mye svindel ute og går på privatmarkedet, ville jeg heller finne noe via universitet og betale litt ekstra for en god plassering, pluss at det føltes mer legitimt. Leiligheten var et nylig renovert 12-mannskollektiv, selv om det i utgangspunktet burde vært for typ 6 personer, ved Alameda. Det dukket opp en del småproblemer underveis med denne utleieren/leiligheten. For eksempel hadde vi masse problemer med strømmen, og sikringer som gikk i hytt og pine, som utleier noe motvillig endelig fikk ordnet etter 1,5 måned. Uansett, AMS ville jeg i utgangspunktet ikke anbefalt, men dessverre står det ikke på disse utleienettsidene om det er de som er utleier, sketchy. Idet jeg skriver dette blogginnlegget har de faktisk bytta navn, eller muligens blitt spist av en enda større hai. Håper jeg får tilbake depositum på €250 :)) Jeg tror helt oppriktig det kanskje kan være bedre å prøve å finne en AirBnB de første par ukene for å kunne dra på fysisk visning etter ankomst. I hvert fall kan det være lurt å tenke over i god tid hvordan du vil løse det. Men, området var veldig gunstig! Jeg bodde rett ved skolen og rett ved metrostasjonen. Selv om mange områder i Lisboa kunne vært aktuelle, ville jeg personlig anbefalt Arreeiro/Alameda/Arroios, eller et annet sted langs grønn metrolinje.

 

Om universitetet:

Técnico er den største skolen for ingeniørutdannelse i Portugal, og tar imot mange utvekslingsstudenter. Jeg vil absolutt anbefale å ankomme i god tid så du rekker å være med på velkomstuka, som var en uke før studiestart. Jeg var ikke superfan av det fysiske læringsmiljøet, da skolen definitivt kunne trengt litt oppussing, flere grupperom/lesesaler, stikkontakter, luftkvalitet og så videre. Men, det er billig lunsj i kantina og det er matbutikk på campus. I tillegg er det flere parker helt i nærheten.

Språkutvikling:

Det er tilbud om språkkurs på kveldstid parallelt med skolestart som jeg valgte å ikke delta på. Jeg innehar ganske dårlige spanskkunnskaper fra videregående, men merket at jeg plukket opp litt underveis, og jeg tror ikke jeg personlig ville lært så mye fra et helt grunnleggende språkkurs.

Studentvisum:

Det er ikke nødvendig med studentvisum, men søknadsprosessen til Técnico tok mye lenger tid enn antatt. Start i god tid!

Tips:

Lisboa er kaldt om vinteren, særlig innendørs! De har ikke like isolerte bygg som vi har i Norge, så selv om det ikke er frost på bakken ute, føles det nesten sånn ut inne noen ganger.

Bruk Revolut eller noe lignende med god veksling.

Slår et slag for transportkort! Da vil du ikke tenke på transport som en utgift resten av måneden, og du har evige turer til solnedganger og strender i vente.

Gjentar: dra til Lisboa i forkant av studiestart. Få med deg introduksjonsuka og bli litt kjent med byen før skolen starter.

Holder denne kort: vær åpen!

 

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?

Superfornøyd, anbefales virkelig! Har blitt kjent med masse hyggelige folk, og et vakkert og trivelig land. Lisboa er en utrolig flott by, og dette er også din mulighet til å utforske andre deler av Portugal, som for eksempel Porto, steder nedover vestkysten og i Algarve. Dersom du har tid til det, tror jeg det er enda najsere å være i Lisboa et helt år. Jeg skulle i hvert fall gjerne vært der et semester til! Da har du allerede blitt kjent med skolen og landet, og kan prioritere å gjøre enda mer av det du har funnet ut at du vil.

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?

Tror det er noen emner som har plassbegrensning/prioritering, men jeg merka ikke noe til det. Bytta til og med emner et par ganger etter start og det gikk helt fint!

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?

Jeg har fått forhåndsgodkjenning for TBA201, men venter på endelig godkjenning.

Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?

Se avsnittet ‘Fag/emner’.

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?

Det rakk en god vei! Jeg hadde som nevnt ganske dyr leie og da kommer det godt med å få noen ekstra løk. Mat og andre ting er generelt litt billigere enn i Norge. Jeg brukte dog en del penger på å reise rundt/roadtrip, og surf, så gikk nok summasumarum liiiitt i minus. For min del var dette helt greit, men om du vil holde deg under tror jeg det skal gå greit.

Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?

Jepp! Jeg sitter igjen med utrolig mange skikkelig gode minner, og venner. En opplevelse for livet!

 

Stikkord: Portugal, Lisboa, Instituto Superior Técnico, IST, vann- og miljøteknikk, Environmental Engineering, sivilingeniør, integrert master.

 

Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke