Skip to main content

Utveksling til Bolzano, Italia


Utveksling i Bolzano, Italia

Ylva Bordsenius, Master i International Environmental studies (IES)
Tilhørende LANDSAM-fakultetet, NMBU. Høstsemesteret 2022. 

Ciao! Jeg valgte å ta utvekslingen min i Bolzano fordi liker Italia og fordi de faglig tilbyr masterfag i miljøforvaltning av fjellområder midt i selveste fjellmekka: Dolomitt alpene. Å ta grundige masterfag i fjellforvaltning her var et suverent sjakktrekk jeg vil anbefale på det sterkeste til de som fatter interesse av å lære mer om naturforvaltning i fjellområder - og særlig de som liker aktiviteter som klatring, sykling, fjellturer og ski/brettkjøring. 


På toppen av Schlern/Scilar.

Byen

Representativt knips av gamlebyen.
Bolzano er et smeltepunkt mellom Italia og Tyskland, så universitet er etablert trilingual og byr derfor på rikelig på kulturelle og språklige impulser. Bolzano, eller Bozen som byen heter på tysk, ble historisk «tvangsitalianisert» av Mussolini, så det er mye forskjellig kultur, språk og historie her, med alt av spenninger dette medfører. Byen er preget av arkitektur i jugendstil, elver fra alpefjellene, og fra universitetsbiblioteket kan man sitte og titte bort på UNESCO verdensarv fjell. 

Byen er nokså liten i forhold til mange andre universitetsbyer, så man kan stødig møte på kjenninger fra universitetet. Jeg vil ikke si at Bolzano er stedet å dra på utveksling hvis det du ønsker er festing, men heller er det perfekte stedet å være hvis du ønsker å være mye ute i naturen, og er glad i mindre kulturelle arrangement. For mer liv og leven (eller enda mer natur) er det reisemessig kort vei å reise til steder som Innsbruck, Arco, Bologna, Venezia, ++. 

Bolzano kalles forøvrig for en sykkelby og det med god grunn; det er tilrettelagte sykkelstier her mil etter mil i alle retninger, bl.a. til den vakre byen Trento (65km syd). Det er også flere flotte klatrefelt i nærheten som kan sykles eller busses til.



Det verdenskjente arkeologimuseumet med Ötzi ligger i hovedgaten.

Favoritt-cragget mitt, Unterinn, i nærheten av byen med en uslåelig utsikt.



Studier og fag

Latemar fjellgruppen. 


Jeg fulgte majoriteten av fagene tilhørende mastergraden Environmental Management of Mountain Areas (EMMA), som i motsetning til den tverrfaglige masteren Internasjonale miljøstudier, nærmest er utelukkende naturvitenskapelig. På grunn av dette tenker jeg at studenter fra spesielt MINA-fakultetet vil finne fagene mest nærliggende sitt eget fagområde og vil kunne dra nytte av mye forkunnskaper. Selv har jeg bakgrunn i filosofi og sosialantropologi, så jeg valgte velvillig å ta EMMA-fag fordi jeg ønsket en bedre helhetlig forståelse av naturlige prosesser, kausalitetsforhold og miljøforvaltning. Dette har jeg virkelig fått, spesielt gjennom fagene landskapsøkologi og økosystemrestaurering, og landskapsplanlegging. 


Høstsemesteret tok jeg følgende fag: 


-       Management of forest and agriculture resources in mountain areas (9ECTS)

-       Landscape ecology and ecosystem restoration (6ECTS)

-       Geomatics and landscape planning (6ECTS)

-       Sensory analysis approaches for mountain wines (3ECTS)

-       Natural risks in mountain areas: processes and mitigation strategies (3ECTS)


Jeg må si jeg var noe overrasket over så tettpakket fagene var mesteparten av tiden, med studiedager på universitetet fra morgen til ettermiddagen. Arbeidsmengden var med andre ord stor og det var mer intenst enn det jeg har opplevd ved NMBU. Spesielt i kombinasjon med språkkurs over semesteret er dette å regne med. Jeg vil derfor gjøre oppmerksom på at studiene her er tidkrevende, med en helt annen tidsoppbygning enn den vi har hjemme: eksamen avlegges i januar/februar. Vi hadde fullt kjør med undervisning og seminarer fra september ut desember, og så var det egen studietid frem til eksamener ble avlagt i januar og februar. Selv valgte jeg å utsette levering av masteroppgaven pga. den sene eksamenperioden her, så dette er noe det kan være viktig å være klar over. (Men dette er slettes ikke noe argument for å ikke velge EMMA-fag, det har vært veldig lærerikt og givende.)



Generelt + eksamen 


Til tross for at antall ECTS i hvert fag er nokså lav (i forhold til typiske norske studiepoengskalaer med 10stp per fag) var det 8 forskjellige eksamener. Det førstnevnte faget bestod eksempelvis av to fag, det første i skogsforvaltning i fjellområder (6ECTS) og det andre i landbruk og ressurser i fjellområder (3ECTS). Majoriteten av eksamener tok form muntlig, som var nytt for meg, men helt klart en eksamensform jeg kom til å trives godt med. 


Spesielt i GIS og programmering hadde vi mye lekser, med stadig nye innleveringer med tett oppfølging av professor og lærerassistent. I nesten alle fagene jeg tok var det én muntlig presentasjon fra alle studentenes hold, enten individuelt eller som gruppe, en type for semesteroppgave, samt formelt avlagt eksamen. 



Gjennomgående i EMMA-masteren vil jeg si det har vært gode forelesere, og medstudentene er alle miljøengasjerte turentusiaster. Vi dro stadig på ekskursjoner i naturrestaurering og skogsforvaltningsfagene, så vi ble ordentlig introdusert til det mangfoldige området med dets eldgamle lerke- og eikeskoger, dendrokronologi, samt områdets all muligens forskjellig geologi. Det er generelt grensesprengende mye å nerd’e her!



Fag


Denne provinsen er verdensberømt for produksjon av epler og vin, så det var spennende å lære konkret om landbruket og vinproduksjon her gjennom agriculture resources in mountain areas og mountain wines. I lys av de sinnsyke ressursene som vies til landbruk her, er det givende å diskutere bærekraftigheten (...) og ulike mulige løsninger med andre studenter og lærere her, så absolutt noe å anbefale om du fatter interesse for agrikultur.


Til andre studenter som fatter større interesse av å ta mer nærliggende samfunnsvitenskapelige fag vil jeg på det sterkeste råde å sjekke ut Eco-Social Design masteren. De har mange spennende fag i bl.a. dialogfasilitering (høstsemester), eco-social economics (vårsemester) og diverse kunstproduksjon/prosess - formidling. 



Klatring i Trento.



Universitetet 


Biblioteket her er kjempeflott med utsikt mot Rosengarten-fjellgruppen som farges rød i solnedgangen og er «et berømt postkort» herfra. Det har god plass med over 4 etasjer og har en stor terrasse. Arkitekturen til universitetsbygget i Bolzano (jeg vil understreke at jeg ikke er kjent med det i Bressanone/Brixen, da det er to forskjellige) preges av store vinduer og minimalisme. Jevnt over har universitetet flotte auditorier med utsikt mot fjell i flere retninger, og en bra lokasjon midt i gamlebyen i nærheten av elven og parken - perfekt for pauser og gåturer.


Her kan du se Rosengarten/Catinaccio-fjellene som jeg nevnte du kan se på fra universitetsbiblioteket.


Semesteret jeg var i Bolzano var vi rekordmange utvekslingsstudenter med hele 150 stk. Majoriteten av Erasmus-medstudentene mine var europeere, med spesielt mange tyskere og spanjoler, men også mange Øst-Europeere. De har en fantastisk Mensa-kantine her med egen pizzabaker(!). For kun litt over 3 euro kan du spise deg god og mett på en balansert og tilrettelagt meny med blikk for ernæring, med en meny i stadig endring. 


Universitetskaféen/baren er også et utrolig hyggelig møtepunkt, her kan du finne Professorer og studenter stående med hver sin espresso og dagens aviser. Sosialt arrangeres det en håndfull med fester i/ved universitetet fra sosiale foreninger per semester, og ellers er det mange aktiviteter en kan møte andre studenter gjennom (eks. volleyball, klatring, yoga, skikjøring, sykling, fotball).


Skifasilitetene her er grensesprengende store.

Bolig


Det er et vanskelig boligmarked her, så om du skulle ønske å bo privat så jeg råder på det sterkeste å begynne søkingen tidlig – selv fant jeg leiligheten min gjennom Unibz’ bloggside, men Instagram-siden: @unibzspotted er også et godt sted å publisere/lete, sammen med den tyske siden https://www.wg-gesucht.de/ . Jeg har flere Erasmus-venner som har vært tilfredse med å bo i studentboligene Rainerum (kun noen minutter fra universitetet, sentralt lokalisert) og UniverCity (lengre unna Uni, en busstur) for en billigere leie og med masse andre internasjonale studenter.


I en italiensk kontekst er det særdeles høye priser og utgifter, men som norsk har en mye å dra fordel av her. Jeg var heldig under søkingen og fant et sted privat for 470 euro i månedlig leie med alt av utgifter. Jeg har bodd sammen med tre italienere og én tysker i gamlebyen: en fantastisk sjarmerende del av Bolzano med jugendarkitektur og brosten, med flere enotek /vinbarer og kaféer, mindre impro-teatere og forretninger. Ser du etter et sted privat her vil jeg tipse om områdene: gamlebyen, Gries og Don Bosco.



Lørdagsmarkedet stiller ukentlig med alt mulig av lokale matvarer.


Språk


Det har vært et utrolig lærerikt semester. Jeg har tatt intensivkurs i italiensk nivå A2-B1, som var krevende da jeg ikke hadde ordentlig språk-kunnskap i et latinsk språk fra tidligere av. Jeg får stor glede av å forstå mesteparten av det jeg leser og overhører i hverdagen i etterkant av kurset. Å ta utveksling her er en fenomenal mulighet å benytte seg av gratis kursing i både tysk og italiensk. De tilbyr også flere andre språkkurs digitalt i språk som kinesisk, spansk, russisk, m.fl.


Universitetet tilbyr intensivkurs i italiensk og tysk tre ganger årlig, og ellers kurs en kan følge underveis i semesteret. Jeg anbefaler intensivkurset på det sterkeste, da det innebærer tett oppfølging, mye trening og introduksjon til grammatiske regler. Vil råde om å lese opp på når intensivkursene avholdes og når påmeldingsfrist er. Området her er det perfekte øvingssted for både tysk og italiensk, da alt fra menyer til fjell- og stedsnavn både er på tysk og italiensk.


Formaliteter


Det er viktig å skaffe seg et italiensk skattenummer, codice fiscale så fort som mulig – dette trengs for alt av formaliteter, slik som leiekontrakt, for å kjøpe seg reisepass for offentlig transport rundt om i provinsen, m.m. Du kan enkelt bestille et møte digitalt, det var ikke tidkrevende bortsett fra ventetiden før de hadde anledning, så dette kan være greit å bestille i forkant av ankomst. 

Husk at OLA-avtalen må signeres fra alle parter før du kan få utbetalt Erasmus stipendet.

Reisekortet jeg valgte var et Abo+ kort, som for kun 150 euro muliggjør reise i hele Alto Adige i et helt år. Det finnes ellers bildelingsløsninger og Blabla car.

Som jeg nevnte innledningsvis er Bolzano lokalisert midt i et fjellmekka. Det er slående mye å gjøre av ulike aktiviteter her, så er du interessert i å være masse ute, vil lære og praktisere tysk/italiensk som språk og fatter interesse for det noen av fakultetene tilbyr her, vil jeg råde på sterkeste: dra til Bolzano.

Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke