Skip to main content

München, Tyskland vår/sommer 2024

 

Servus! Jeg heter Kristian og jeg har akkurat avsluttet mitt tredje år på industriell økonomi (m/ dataretning) med et utvekslingsopphold på sommersemesteret ved Technische Universität München (TUM). Selv om utvekslingsoppholdet på noen områder har vært en berg-og-dalbane, har oppholdet i seg selv vært spennende, gøy og lærerikt fylt med mange nye og kule opplevelser!


 

Fag/emner

Oppholdet på TUM har gitt meg muligheten til å ta kule og interessante emner jeg ellers ikke kunne gjort på NMBU. Jeg har for eksempel tatt decentralized Finance, AI in computational mechanics og noen inspirerende innovasjons-fag. Kan også anbefale scientific paper writing som kanskje høres kjedelig ut, men som gir mye valgfrihet og det var en kjempegod forberedelse til en senere masteroppgave.

Fagsammensettingen har dog skapt en del hodepine for min del, og det av flere grunner. For det første er emnekatalogen til TUM litt som en dårlig oppdatert labyrint med flere veier inn til mål. Systemene til TUM er ikke beregnet på utvekslingsstudenter, så det gjør bl.a. at man har flere måter å finne ønskede emner på – jeg endte opp med å bruke «module catalog». Det er for øvrig veldig viktig å poengtere at man må melde seg opp til alle (!) emner/kurs/seminarer/eksamener innenfor en modul for å få studiepoengene godkjent! TUM sine kurs er modulbasert og disse kan bestå av flere deler, så det gjelder å holde tunga rett i munnen når man leter og melder seg opp til fag. I tillegg kan det dukke opp utgåtte fag, gamle versjoner av fag og det kan være manglende/utgått emneinformasjon. Registreringsperioden er ganske sent, så man kan ikke være sikker på om man får plass på oppmeldte fag før de første ukene semesteret faktisk starter. Med andre ord er planleggingen av hvilke fag man skal ta et aldri så lite mareritt.





Videre fikk jeg litt problemer grunnet at jeg går på industriell økonomi som har en ca. 50/50 splitt mellom ingeniør-fag og økonomi- og ledelsesfag, mens avtalen til NMBU er med fakultetet for sivilingeniør der man egentlig som utvekslingsstudent skal ta minimum 60% av modulene sine på sitt tilhørende fakultet. Jeg fikk forhandlet denne til 50% på grunn av at jeg studerer det jeg gjør, men det var ikke det eneste problemet/forvirringen. TUM har akkurat gått gjennom en restrukturering av hele universitetet og universitetet er delt opp i Schools, som igjen er delt opp i departments / faculties. Jeg, naivt nok, tenkte ikke over at det ikke finnes en paraply for alle ingeniør-studier slik som f.eks. Realtek på NMBU, så jeg har i ettertid funnet ut at avtalen med TUM department for civil and environmental engineering egentlig ikke passer godt for en som tar dataretning på industriell økonomi! Da skal man i så fall forberede seg veldig godt på forhånd, snakke med alle relevante emneansvarlige på NMBU i forkant og ha en liten dose flaks for å få alle ønskede (tekniske/data) fag ikke bare erstattet på din egen studieplan her hjemme, men at du får tatt de i det hele tatt. Det har ikke nødvendigvis vært tilfelle for meg, så jeg har enn så lenge på forhåndsgodkjenningen bare fått godkjent emner som valgfrie emner, ikke som erstatninger.

Litt av grunnen til det er også det at antallet studiepoeng varierer en del fra det vi er vant med her på NMBU. Så vidt jeg har sett kan man finne moduler med alt fra 3 til 15 studiepoeng og det kan derfor være en utfordring å få antallet studiepoeng til å gå opp. I tillegg har jeg opplevd at det forventes mer arbeid per studiepoeng på TUM enn på NMBU.

Det er riktignok ikke uten grunn at TUM har det gode ryktet de har! Den faglige kvaliteten er høy og det er engasjerte og kjempedyktige forelesere! Forelesningene i seg selv skilte seg ikke så mye fra de her hjemme, men foreleserne krever mye mer fra deg. Det tilbys selvfølgelig god hjelp, men for å ta eksamener som eksempel: du må spørre de om veiledning til eksamen, ikke omvendt. De «serverer» deg på ingen måte pensumet til eksamen, så med mindre man øver på 100% av pensumet som er gått gjennom, er det din egen oppgave å forhøre deg med foreleserne. Jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket over en del super-spesifikke spørsmål på eksamen. Heldigvis finnes det også en del moduler med innleveringer som vurderingsform og jeg tok tre slike.

 

Personlig utvikling

Jeg har lært og erfart masse på utveksling, på godt og vondt. For å ta sistnevnte først, så opplevde jeg utvekslingen som en berg-og-dalbane med høye topper, men også dype daler. Jeg opplevde større svingninger enn jeg er vant med og jeg må innrømme at jeg er litt usikker på årsaken. Mulig det kan være at man er mer alene helt uten den kjente og kjære komfortsonen og det kan være lett å føle seg veldig liten i en stor verden noen ganger. Når det er sagt så har jeg vokst veldig av det og jeg føler meg mye mer selvstendig og trygg på meg selv!

Mye av grunnen til at jeg reiste på utveksling var at jeg ønsket å samle masse nye og kule opplevelser og det fikk jeg definitivt gjort i München. Det er en stor by med masse ting å gjøre midt i Europa. Alpene og andre spennende steder/byer ligger bare en svipptur unna (spesielt med nasjonal månedskort på kollektivtransport, «deutschlandticket»), det har vært fotball EM, plenty med konserter (AC/DC, Taylor Swift, Coldplay for å nevne noen) og masse annet. Og øl da selvfølgelig – ingen kan øl som tyskerne!

Jeg var med på et slags fadderopplegg kalt «Party Animals» og det var her jeg ble kjent med de fleste andre internasjonale jeg hang med. Kan anbefale på det varmeste å søke på opplegget. Jeg angrer likevel litt på at jeg ikke la inn mer innsats i de internasjonale relasjonene mine utover i semesteret, for jeg merket at båndene forsvant litt etter hvert. Jeg har likevel knyttet bekjentskap jeg tar med meg videre og nettverket mitt er blitt utvidet både karrieremessig og sosialt.

 

Bolig

München er Tysklands dyreste by og det var vondt for lommeboka å betale husleie – spesielt med en stupende kronekurs. Jeg hadde dessverre ikke tid til å bruke ukesvis på å legge inn et hardkjør med å kontakte folk på wg-gesucht, immowelt eller facebook og andre kanaler. Derfor ble det en dyr løsning på meg med LifeX, men jeg ble i hvert fall ikke svindlet og jeg følte at jeg fikk hva jeg betalte for – god standard, fult møblert, supersentral beliggenhet rett ved main campus, og til og med profesjonell vask en gang hver uke. Jeg bodde med tre andre internasjonale som alle var eldre enn meg og jobbet i byen, så det var et rolig, men hyggelig kollektiv.

Jeg leste at ventetiden på studenthybel var flere semestre lang, så jeg søkte ikke på det da jeg søkte til TUM, men anbefaler likevel andre å gjøre det siden jeg fikk inntrykket at utvekslingsstudenter får en viss prioritet – får man plass, så slipper man i hvert fall litt styr.

 

Om universitetet

Technische Universtät München er et av Tysklands største universitet med drøye 50 000 studenter spredt over flere forskjellige campuser der nesten halvparten av studentene er internasjonale. Miljøet for internasjonale studenter er med andre ord veldig bra! Universitetet er stadig å finne i toppsjiktet på diverse rankinger og de kan skilte med 18 tilknyttede nobelpriser. De kaller seg «The Entrepreneurial University» og er et inspirerende sted å dra med mange kule initiativ og studentbedrifter. En liten fun fact er at FlixBus’ første investor var TUM.

Main campus i sentrum av München vitner om universitetets lange historie tilbake til 1800-tallet der et par bygninger fortsatt er bevart etter andre verdenskrig. I senere tid har det blitt opprettet flere andre campuser rundt om i Tyskland (til og med ett i Singapore) der campus Garching har blitt det største. I Garching holder de fleste realfags-skolene til i moderne bygninger. Det er viktig å merke seg at ikke alle campus-lokasjonene er i München.

 

Språkutvikling

Jeg hadde tysk på ungdoms- og videregående skole fra før av og hadde ambisjoner om å bli enda bedre i løpet av oppholdet mitt, men det gikk ikke helt etter planen. Da jeg søkte fag vurderte jeg å ta fag på tysk, men jeg konkluderte ganske raskt med at det ville bli for mye for min del. I tillegg hang jeg stort sett med internasjonale og norske som heller ikke snakket særlig tysk, så det ble lite forbedring for min del men jeg fikk i hvert fall frisket den opp i situasjoner i dagliglivet. Noe av forklaringen ligger nok i en synkende motivasjon underveis. De fleste forstår engelsk i München, så det er sjeldent man virkelig har behov for å snakke tysk.

 

Studentvisum

Så lenge man er EU- eller EØS-medlem trenger man ikke noe visum eller liknende.

Det er likevel en del annen byråkrati man må gjennom og mye av det baserer seg på fysisk oppmøte og skjemaer innlevert på papir. På noen områder ligger Tyskland langt fremme, men når det gjelder byråkrati og teknologi i dagliglivet føles det som å reise i en tidsmaskin tilbake i tid noen ganger.

 

 

 

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?

Absolutt! Bare vær forberedt på å legge inn mye arbeid på egenhånd for at oppholdet skal bli vellykket, men det er definitivt verdt strevet!

 

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?

Litt, men mest fordi systemene deres er så dårlige.

 

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?

Vet ikke enda siden jeg fortsatt venter på svar, men forhåndsgodkjenningen godkjente studiepoeng, men ikke som erstatninger.

 

Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?

Definitivt. TUM er ikke et prestisjeuniversitet uten grunn – her er det solid kvalitet på det faglige!

 

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?

Det er litt på grensen avhengig av hvor mye man betaler i leie, for her kan det variere mye. Jeg betalte som sagt mye i leie, så jeg hadde litt oppsparte midler som fikk kjørt seg, men klarte meg likevel greit. Skulle dog ønske at utbetalingene fra Lånekassen var valutajustert slik at man ikke trengte å bekymre seg for veldig store kurssvingninger.

 

Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?

Definitivt! Mange gode minner og erfaringer jeg vil ha med meg resten av livet! Fikk reist litt, men skulle riktignok ønske at jeg reiste enda litt mer rundt.

 

 

Stikkordsliste:

Technische Universität München, München, TUM, Tyskland, Europa, industriell økonomi, data

Comments

Popular posts from this blog

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke