Skip to main content

1 år i Hohenheim, Stuttgart


Hei!

Meg og personlige mål
Mitt navn er Mårten, jeg studerer bachelor i plantevitenskap ved NMBU og har spendert mine to siste semestrer på Universitet Hohenheim i Stuttgart.  Jeg dro på utveksling fordi jeg ville utfodre meg selv og komme meg ut av min egen komfortsone samt for å se hvordan det er å studere en annen plass enn fine, men lille Ås.

Universität Hohenheim
Universitetet er 200 år gammelt og feiret jubileum 2018. Campus ligger ca. 25 minuter med kollektivtrafikk sør fra Stuttgart og Universitetet er omtrent dobelt så stort som NMBU med 10 000 studenter og har mer eller mindre samme utdannelse innriktninger som NMBU har. 
Hoved delen av campus er slottet som ble ganske nylig renovert og er veldig fint, med et bibliotek og forelesningssaler. Resterende av campus består av eldre byggninger (trolig 70-tal) hvor noen muligens trenger litt oppussing på insiden. I tillegg til campus er det en stor botaniskhage med mange exotiske og vakkre planter.

Forberedelser, papirer og første tiden
Forberedelsene før nedflytt var veldig greie og enkle hvor jeg fikk mye hjelp fra de nede i Hohenheim. Hadde en egen portal som oversiktlig fortalte meg hva jeg trengte å sende inn samt fylle i. Jeg ble godt informert og fikk all information jeg trengte for alt fra boende preferenser til om jeg ønsket fadder eller ville ta intensivkurs i Tysk. 

Jeg fikk tildelt en fadder som jeg møtte en gang første uken og ikke sett på resten av året mitt her, men andre som jeg kjenner her nede hadde en fadder som var med på det meste så noen var heldige med det. Vil fortsatt rekommendere å ha en, du kan bli tildelt en bra;). Men er ikke hele verden da de fleste er veldig hjelpsome. Det er en del papirer og andre praktiske ting du må fikse i starten, men du får gode instrukser av de ansvarlige i Hohenheim angående alt du trenger.

Boende
Boende fikk jeg raskt siden utvekslingsstudenter er prioritert og har vært veldig fornøyd med mine egne 19 kvadrat på Egilolfstrasse 51. Du kan selfølgelig også bo sammen med andre og kan velge hvilken typ av bolig du foretrekker før du blir tildelt. Boligprisen er rundt 300 Euro/måned, men er små forskjeller i pris berorende litt på hvordan og hvor du bor. Som alt her så får du veldig god hjelp av de her nede og de hjelper deg med alt som du lurer på og du kommer ganske raskt inn i alt her.

Språkutvikling og kurser
Jeg startet med å ta en intensivkurs i Tysk en måned før skolen startet med "vanlige" forelesninger i Oktober og er noe som jeg rekomenderer at alle gjør uansett språklig nivå.  Kurset i Tysk som totalt koster ca 7000 NOK, koster rundt 3000 NOK for deg av totale summen siden merparten er subsidert av staten. Infør kurset blir du tilsendt en tysktest for å se hvor tysknivåen din ligger på og plassere deg i en grupp som passer deg. Kurset er ikke bare for den språklige delen uten også for å introdusere deg for regionen Stuttgart og Baden-Württemberg. I tillegg til tyskforelesninger Mandag-Fredag så inkluderte kurset også flere turer rundt i kring Stuttgart og hyggelige middager sammen med kursdeltagerne fra alle ulike språknivåer på kursen. Her fikk jeg mange venner fra hele verden som jeg senere også fortsatt å henge med resten av tiden min her. Det var en intensiv periode med lange dager og mange nye intrykk, men synes det gav en veldig god start for mitt oppehold her nede hvor jeg fant meg tilrette her på campus. Det er også mulig og ta språkkurs i det vanlige semesteret.

Fag/emner
Litt generelt om fag etc. så er bare fagene på master nivå som er på engelsk og om din tysk (som min) ikke er på nivå til å lese fagene på tysk så er utvalget litt redusert. Innlæringsmåten i Hohenheim vil jeg også si er litt annerledes enn hva vi er vant til  på NMBU og min erfaring er at den er mer "gammeldags" da det ofte krevdes ren rå pugging i mange fag jeg tok.  
En annen ting som er veldig vanlig her nede og som jeg føler hva en veldig bra erfaring for meg var såkalte seminar oppgaver. Disse muntlige presentasjonene ble presentert av deg alene eller i grupp og var ofte obligatoriske samt inngikk i slutt karaktæren i faget og var enligt meg veldig god trening for å snakke infør folk og kanskje noe som jeg ikke erfarer blir gjort like ofte på NMBU. Så om du spør meg ikke velg bort disse fagene fordi det er litt skummelt, var veldig god trening. Mange professorer holder et veldig høyt nivå og er innen noen fag blandt de i forkant i verden.

Vil vel si at det rent faglig ikke har vært en helt "perfect match" med hva jeg ønsket, men dette er ikke noe som du kan forvente. Min erfaring var at det ofte var en sak å lese i modulkatalogen og siden hva som ble sagt på første forelesingen. Hur som, om du trengte eller ville skifte modul her så var det skjelden noe problem så lenge det ikke krasjet i timeplanen eller maks antal deltager i modulen var oppnådd.

Eksamen er mer eller mindre som på NMBU med eksamensperiode, men her er det to stykker hvor du kan dele opp dine eksamener på de ulike eksamensperiodene for å få bedre spredning på de.

Hva jeg tar med meg fra Hohenheim
Det har det vært et veldig fint år og er utrolig glad for at jeg dro på utveksling. Har muligens ikke vært det beste året om jeg ser på den faglige delen, men har fått meg mange nye erfaringer som jeg ikke hadde fått ellers. 
Er rart at året er over allerede og hadde gjerne blitt lengre, har fått gode venner her nede og føler meg veldig hjemme her nå så er med blandede følelser som jeg nå reiser hjem igjen. 

Et par anbefalinger:

  • Bli med på så mye du kan i starten, bra måte å få nye venner på.
  • Gå i botaniskehagen i alle årstider, er veldig stor og vakker hage.
  • Om du vil komme deg ut av "universitetsboblen" så er Stuttgart en storby med mange ulike ting som skjer og ting du kan finne på. Du er også bokstavlig midt i Europa, så det er nært til alt.
  • Nyt maten og ølen, er veldig billig med mat og drykk i Tyskland og god er den:)
  • Sist men ikke minst kjøp myggnetting til vinudet ditt, myggene er slemme her...

Tyskland er muligens ikke like "sexy" som Australia eller Nederland og Hohenheim er kanskje ikke like prestisjetungt som Wagningen, men vil du gjøre noe annerledes i hjertet av Europa og få deg en litt annerledes erfaring så synes jeg du burde ta turen din hit. Jeg kommer i hvert fall dra tilbake:)


Erfaringsrapport

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?
Ja, utrolig glad for at jeg valgte å dra på utveksling. Vil også anbefale alle å gjøre det et helt år, de fleste av mine venner her nede som bare var her et semester ville bli lengre. Min utveksling til Hohenheim kommer jeg til å huske som en av de beste periodene i mitt liv.

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?
Vil si fra min erfaring nå at det ikke finnes en "perfect match" når det kommer til å ta fag på utveksling, men jeg har mer eller mindre kunnet ta de fag jeg ville.

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?
Er ikke hjemme i dette nå, men tviler på at det skal bli et problem.

Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?
Ja, totalt sett er jeg fornøyd. Føler at nivået har vært høyt her i Hohenheim, men med noen "mindre" bra forelesere har det vært innimellom. Men det finnes alltid dårlige pedagoger og mindre dedikerte professorer hvor du enn kommer.

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?
Har vært tilstrekkelig ja.

Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?
Satte aldrig noe mer spesifikk mål ved utvekslingen enn å erfare nye ting og se hvordan det fungerer på en annen plass en lille Ås. Men føler at jeg har utviklet meg og fått erfaret mange nye ting på min tid som utvekslingsstudent. 



Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke