Skip to main content

Erfaringsrapport Szent Istvan University, Budapest



Buda castle - vi var heldige og hadde dette som prosjektområde i
et av fagene
Jeg heter Anna og studerer landskapsarkitektur 3.året på NMBU. De siste fem månedene har jeg bodd i Budapest og studert på Szent Istvan Universitet. Hovedcampus ligger i Godollo, i en liten by 50 minutter unna Budapest. Fakultetet for landskapsarkitektur har heldigvis en mer sentral beliggenhet i Budapest på Buda-siden i nær avstand til sentrum med kollektivt.

Fag/Emner
Av fag tok jeg disse: Google earth Landscapes(6 ECTS), Landscape gardens around Vienna(2 ECTS), Modelling with SkethUp in Landscape Architecture(4 ECTS), Europe's Nature, Regional, and Landscape Parks(4 ECTS), Urban Memory(6 ETCS), Sustainable landscapes(4 ETCS).

Så til sammen tok jeg 26 studiepoeng, noe som var en grei mengde(kunne fint tatt 30). Det var et mindre krevende semester enn på NMBU som gjorde at jeg fikk mer fritid til å utforske byen. Ungarerne som studerte landskapsarkitektur fulltid på Szent Istvan var mye travlere enn oss, men det var innimellom en del å gjøre for oss utvekslingsstudenter også siden mange av fagene krevde ukentlig innleveringer/lekser. I noen perioder var det vanskelig å holde styr på hva som skulle gjøres siden jeg hadde så mange fag. Det mest lærerike faget var "Urban memory" - et arkitekturfag der vi utforsket hvordan ny arkitektur kan kombineres med gammel. Vi hadde en fantastisk lærer! "Modelling with Sketchup in Landscape Architecture" er et bra fag om man ikke kan sketchup. "Landscape gardens around Vienna" anbefaler jeg også, - vi reiste rundt i østerrike og besøkte parker. Universitetet tilbydde også ungarsk språkkurs for de internasjonale studentene, for min del fant jeg ut at dette fascinerende språket ble litt for komplisert å lære. Fortsatt fint at det er et tilbud! 

Bolig
Jeg bodde i det jødiske distriktet som er en livlig bydel med barer, kafeer, restauranter osv. Supert område å bo som student, dette anbefales! Bydelen ligger på Pest-siden og de fleste internasjonale studentene bodde i område, noe som gjorde det enkelt å møtes. Det virker lett å få tak i bolig i byen, men selvfølgelig lurt å være tidlig ute. Jeg leide privat gjennom "downtown apartment" sammen med tre andre studenter. Det er høy standard på leilighetene og de hadde et veldig profesjonelt opplegg, vaskehjelp inkludert og alt av utstyr. Det er også en dorm på skolen, men så vidt jeg forsto prioriteres ungarere og studenter som kommer utenfra europa.
høst på campus

Om universitetet 
Førsteinntrykket av universitet var blandet. Byggene og klasserommene er ganske slitte og kunne trengt en oppussing. Det ser ikke helt ut som hovedcampusen på Godollo, men jeg ble heller positivt overrasket over resten. Campusparken var fin å henge i og det er også en hyggelig park 3 minutter unna(må selvfølgelig nevne parkene som l.ark student). Campusen har et moderne bibliotek og de vanlige fasilitetene man trenger. Det er et bra internasjonalt miljø på universitet og siden vi ikke var så mange på fakultetet var det lett å bli godt kjent.


Erfaringsrapport 

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?
Absolutt! Mitt utgangspunkt var å oppleve noe annerledes og flytte til et sted jeg aldri hadde vært før. Jeg var spesielt interessert i å dra til en europeisk storby og da passet Budapest bra. Byen er full av vakker arkitektur, gjemte ruinbarer og endeløst med ting å se/gjøre. Det har vært umulig å kjede seg. I tillegg er beliggenheten perfekt for å utforske resten av Europa og land du vanligvis ikke reiser til fra Norge, slik som Serbia, Slovenia og Tsjekkia. Dette resulterte til mange helgeturer med buss. Etter mitt opphold har jeg et mye klarere bilde av Sentral-Europa. Jeg tror de fleste kan trives så lenge man engasjerer seg, blir med på det ESN arrangerer og er nysgjerrig. Jeg anbefaler absolutt Budapest som studiested.

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?
Det var litt kronglete prosess fordi noen av fagene ble endret rett før jeg kom dit. Jeg kunne bare ta bacheloremner og noen av disse fagene ble endret til masteremner i løpet av sommeren. Det var ingen kamp om plassen på de forskjellige bachelorfagene og de fleste fagene jeg tok var kun med erasmusstudenter. Ellers var jeg ganske forvirret når det kom til studiestart. Jeg ankom Budapest 1. september fordi det var registrering på skolen i starten av måneden. Det viste seg at undervisningen blant fagene jeg hadde valgt startet 24.september, dette skulle jeg gjerne vært klar over på forhånd. Tror vi var blant de som startet senest av alle utvekslingsstudentene. Vil si skolen har forbedringspotensiale når det kommer til kommunikasjon.

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?
Siden jeg valgte å reise høsten 3.året må jeg ta fag med kullet under meg til neste høst. Planen var å få godkjent fagene som tilsvarer LA 3.året høst på NMBU, men fagkombinasjonen på Szent Istvan fikk det ikke til å gå opp. Fagene jeg tok er altså valgfag som kan godkjennes som 4.klasse fag.

Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?
Ok fornøyd! Mindre arbeidsmengde enn på NMBU, men det var fortsatt innhold. 

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?
De rakk veldig langt. Bosted er rimelig og ligger på rundt 2500-3500 kr pr måned.  Månedskort for kollektiv transport ligger på cirka 100 kr for studenter! Ellers er alle andre levekostnader også lave for nordmenn. Man kan fint ta seg råd til å reise rundt.

Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?
Ja! Jeg har opplevd masse nytt, fått nye vennskap og utfordret meg selv på flere punkter. Definitivt en suksess!

Klimastreik foran parlamentet
Lake Balaton er cirka 1,5 time unna Budapest og en bra
utflukt fra det travle liv i byen
Liberty bridge 



Ungarn, Szent Istvan University, landskapsarkitektur, integrert master 

Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke