Skip to main content

Utveksling Rennes

Utveksling Rennes

Jeg har vært på utveksling hele studieåret 2021/2022 ved UnilaSalle i Rennes. Jeg er veldig glad for at jeg valgte utveksling der, og har hatt et supert år! Her kommer litt praktisk info og erfaringer jeg har gjort meg.

Fag/Emner

Alle fagene jeg tok ble undervist på engelsk og var delt opp i moduler. Jeg valgte ikke fag, men tok alle fagene som ble undervist på engelsk. De gikk parallelt og siden det var ganske mange fag fikk man et innblikk i mange temaer, men rakk ikke å gå veldig grundig inn i dem. Fagene var veldig prosjekt-orienterte og vi hadde mye gruppearbeid og presentasjoner, få skriftlige eksamener. Det var lagt opp til at man fikk øve og jobbe med fag på skolen, og det var derfor ikke noe særlig arbeid utenfor skolen.

Noen av fagene var i samarbeid med Rennes school of business, der vi var ca 50 internasjonale studenter. Ellers fulgte man programmet til UnilaSalle. På 4.året tilbyr de 30 stp hvert semester, men noen av fagene (Life sciences og Environmental engineering) går både høst og vår, siden jeg var der i to semestere fikk jeg derfor ikke ta 60 stp, men havnet på 48 stp.

Jeg syns det var veldig fint å få et innblikk i mange fag, og det var gøy med mye gruppearbeid. Det var ingen stressende eksamensperiode, men man må regne med å ha vurderinger fortløpende.

Høst:

Life sciences: Microbiology, Ecotoxiology og Compost processes (6 stp)

Environmental engineering: Waste management, Environmental management, water treatment networks (6 stp)

Energy issues and international sustainable regulations: Energy issues, Best available technologies, environmental impact assesment (12 stp)

Erasmus project: Eget prosjekt knyttet til studiet ditt, jeg skrev om hvordan å analysere avløpsvann for å indikere Covid-19 tilfeller. (3 stp)

Languages: Engelsk, spansk/ tysk (De tilbyr også fransk som jeg valgte) (3 stp)


Vår:

Mathematics and IT: GIS, statistikk, programmering (4 stp)

Engineering sciences: Wastewater treatment, Membrane processes, Waste treatment and valorization (4 stp)

Eco design (6 stp)

Fransk (1 stp)

 

Personlig utvikling
Jeg valgte å dra på utveksling fordi jeg hadde lyst på variasjon i studiet mitt, og å lære meg fransk. Jeg syns uansett det beste var alle vennene jeg fikk, det var omtrent 1000 utvekslingsstudenter i Rennes og det var lett å møte dem. ESN i Rennes tilbyr mange turer og arrangementer og det var en fin måte å bli kjent med andre på, særlig i starten.

Det var veldig enkelt å kombinere skole og mye sosialt! Jeg lærte mye om fagene jeg tok, men samtidig om Frankrike, fransk kultur og språk. Jeg gikk fra nivå A1 til B2 i fransk i løpet av året. Jeg har et godt internasjonalt nettverk nå, som jeg ikke hadde hatt uten utvekslingen. Vi dro på turer i Frankrike der vi leide bil og besøkte flere byer, sto på ski i de franske alpene og reiste med tog rundt i regionen vår.

Bolig

Jeg fant bolig gjennom Facebook-gruppa ”Erasmus Rennes International students”, der var det mange Erasmus-studenter som så etter bolig og jeg begynte å lete med en av dem. Vi endte opp med å bo privat gjennom et utleiefirma, Colocatere.com. Det var en veldig fin leilighet, og vi bodde 4 stykker sammen. To av de var franske, i tillegg var det meg og en fra Belgia. Vi delte kjøkken og stue, og hadde hvert vårt store soverom. Leien var på 460 euro.

Jeg vil anbefale å bo i sentrum eller nær et metro-stopp. Sånn er det lettere å komme seg fort rundt i byen og være med på ting. Det er også studentboliger i Rennes, og de virket veldig bra om man vil bo med/møte andre internasjonale, man finner de på crous-rennes.fr. Verdt å merke seg at det er greit å kunne litt fransk når man skal finne bolig, man må betale et depositum og jeg måtte betale 345 euro for en ”garantist” som en forsikring på at jeg ville betale leien min.

 

Om universitetet

UnilaSalle er en privat høyskole (Grand ecole) som ligger på et campus ca. 30 minutter utenfor Rennes, forskjellen på dette og et vanlig universitet er at det er mer personlig oppfølging og mer yrkesrettet, studentene har blant annet obligatoriske internships. Det er rundt 500 studenter ved skolen. Skolen har fine undervisningsrom, men ikke helt moderne. Det er også 3 pc-rom og et bibliotek. De har fine ute-områder hvor man kan slappe av mellom forelesninger. Det beste var at det er en god universitet-restaurant på campus, der man får god lunsj til 3,3 euro som inkluderer 3 retter.

Mitt første semester var vi to Erasmus-studenter, det andre var vi fem. Det var nok litt færre enn vanlig, siden det fortsatt var pandemi. Man kommer lett i kontakt med de franske studentene og studiemiljøet likte jeg godt. 

Språkutvikling

Jeg tok 4 ukers språkkurs i løpet av året, dette tok jeg hos Alliance francaise i Nice, en språkskole jeg virkelig anbefaler! Jeg tok to uker før jeg begynte utvekslingen og to uker etter jeg var ferdig. I tillegg tok jeg fransk som en del av studiet to timer per uke. Jeg tok også timer med privatlærer 3 timer per uke.

Det hjalp veldig mye, og var nyttig siden jeg bodde med franskmenn og folk snakket generelt veldig lite engelsk utenom på skolen og med de internasjonale. Det var også nyttig for å lære mer om Frankrike og kulturen, jeg følte jeg fikk mye mer ut av utvekslingen på grunn av dette.

Tips/triks

Lære fransk: Ikke mange snakker engelsk

Bli med på arrangementer ESN Rennes tilbyr: Lett å bli kjent med andre utvekslingsstudenter, turene og arrangementene er billige og man får sett andre byer og steder.

Bli med i Whatsapp gruppen til ESN og Facebook-gruppa ”Erasmus Rennes international students”: Her får man masse informasjon om praktiske ting og arrangementer

Jeg er veldig fornøyd med utvekslingen, fikk reist mye rundt i Frankrike og fikk mange gode venner. Jeg vil absolutt anbefale å dra på utveksling til Rennes. Jeg syns UnilaSalle var en veldig bra skole og fagene var interessante, jeg fikk ikke like stort faglig utbytte som jeg er vant til fra NMBU, men fikk til gjengjeld et innblikk i mange forskjellige fag og gjort mye gruppearbeid og øvd på muntlige presentasjoner. Rennes er en fin by med mye kultur og historie, og masse gode mat-markeder og restauranter.

Prisene var lavere enn i Norge, særlig på mat og uteliv. Jeg syns jeg hadde god råd med pengene fra lånekassen i tillegg til Erasmus-stipend og hadde derfor muligheten til å bli med på masse sosialt og nyte god fransk mat J.

Stikkord: Frankrike, UnilaSalle Rennes, Environmental engineering, 4.året, Vann og miljøteknikk


Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke