Skip to main content

 

Utveksling til Wageningen University

Emiline Frantzen Vår 2022

Fag/emner

Intrapreneurship: Impact on already existing organizations.

-          ECTS

-          Periode 4

-          Greit vanskelighetsgrad

-          Spennede fag, mye fremføringer

-          Gjør en intervention i en bedrift

-          Eksamen er gruppe og individuell rapport

-          Mange artikler å lese

-          Liten klasse, gøy med ekskursjon og mye involvering i undervisningen

Policy agenda setting and Issue Framing

-          ECTS

-          Periode 5

-          Litt vanskelig

-          Veldig interessant, gjør egen framing studie

-          Valgfritt tema, mye analyse

-          Intensiv innlegering, kun to forelesninger i uka

-          Kan skrive med andre, anbefaler å jobbe på egenhånd så du kan følge egen timeplan

Sustainable Marketing

-          ECTS

-          Periode 5

-          Annenhver forelesning er det professoren som presenterer og studentene som forklarer artikler som er lest

-          Mye artikkellesing, annerledes undervisning

-          Vanskelighetsgrad på kurset er grei

-          Eksamensform, innlevering som er ganske vag, litt vanskelig å skrive men spennende at man får velge tema selv som interesserer deg

Personal leadership and effectiveness

-          1,5 ECTS

-          Modular skills course, for personlig erfaring/læring

-          Spennende, annerledes undervisining

-          3 møter og et prosjekt

-          Gøy

 

Human Resource Management

-          6 ECTS

-          Periode 6

-          Grei vanskelighetsgrad

-          Ekskursjon

-          Spennende, mye gruppearbeid

-          Eksamen er presentasjon og advicory report

-          Obligatorisk oppmøte 80%

 

Consumer Law

-          6 ECTS

-          Periode 6

-          Krever bok/internettlisens

-          Spennende, men mye om EU lov, som Norge ikke er en del av

-          Skoleeksamen

 

Erfaringer fra skolen:

Det er mer intensivt med perioder, og det føltes som man har snart en eksamen hele tiden, som blokkfagene hjemme. Det er mye gruppearbeid og innleveringer. Mange fine plasser å lese på skolen, spesielt biblioteket. Det lønner seg å jobbe jevnt. Jeg ville valgt fag som ikke har mye obligatorisk oppmøte om man ønsker å reise litt også. Fag som fagkoden starter på 5 er frie fag som ikke hører til en spesifikk gruppe eller du må ha bakgrunnskunnskap til. Veldig fornøyd med disse. Likte også modular skills kursene, ettersom disse gir mye personlig læring. Spesielt Aurora bygningen er veldig fin å lese i eller spise lunsj. Kantinene stenger tidlig. På skolen må du sjekke Brightspace jevnlig, de har mange plattformer å sette seg inn i. Her bruker de også ulike stiler og metoder enn hjemme, så lurt å spørre foreleser hva de foretrekker.

Det er flere fag å velge i periode 5 enn i 6 på engelsk. Jeg tok et modular skills course på 1,5 poeng, som kunne gi meg en sikkerhet om jeg strøk i et fag. Fagene er 3 og 6 credits. Resit eksamen er i august, noe som er litt dumt og gjør det vanskeligere å ta opp. Jeg har hatt to fag i de lengere periodene og et i den kortere, det er grei arbeidsmengde. Om man har tunge kurs kan det bli mye, det er lurt å ha tatt ekstra poeng på forhånd.

 

Personlig utvikling:

Jeg valgte å dra på utveksling for å gi meg selv en ny utfordring og bli bedre i engelsk. Før master er jeg veldig glad jeg har blitt mer komfortabel både muntlig og skriftlig i engelsk. Jeg har fått reis mye, men også prioritert å bli kjent med kulturen i Nederland, noe som har vært veldig gøy. ESN har mange gøy arrangementer og turer det er verdt å være med på. Det lønner seg å betale for ESN kort med engang. Det er gøy å ha et internasjonalt nettverk. Man blir delt inn i store faddergrupper i starten, og her fikk jeg noen av mine næreste venner for resten av semesteret. Opplevelsen har gjort meg mer trygg på muligheten til å jobbe og klare seg i utlandet til jobb og karriere senere. Til å kommunisere her bruker de Whatsapp.

 

Bolig

Å få tak i bolig her er en stor utfordring. Det er ikke så veldig dyrt, men heller ikke så god standard. Prisene ligger på mellom 2500-6000, spørs på om du får privat eller studentbolig. Jeg fikk en typisk studentbolig til 4000 i mnd. Om man registrerer seg i kommunen og har kontrakt kan man også søke om subsidier for leien. Jeg fikk ingen prioritet på studentbolig, så betalte unødvendig på flere av boligsidene for å bolig. Det er best å bruke Wageningen Student Plaza og sende ut så mange meldinger som mulig til dem som fremleier rommet sitt.

Mange har fått et nært nettverk med å bo i kollektiv. Det er en god mulighet til å bli kjent. Jeg har bodd nærmere sentrum enn universitet, noe jeg er fornøyd med. Anbefaler å prøve få bolig i selve Wageningen og ikke Ede eller andre byer i nærheten, da det er veldig greit alt er nære med sykkel. Sykkel leide jeg fra Swapfliets, noe jeg er veldig fornøyd med. Dette burde man ordne fra start, da man slipper å betale for å avslutte når man vil om man skal leie i 6 mnd.

På tog og transport har jeg hatt et personlig OV-chipcard og et månedlig abonnement som gir deg 40% på transport mesteparten av tiden for 2 euro i måneden.

Det regnet mye i februar, det er alltid endel vind, men fra mars allerede var det mye sol.

Bank

Wageningen er en liten by som ikke alltid tar imot verken mastercard eller visa. Man kan derfor velge om man vil ha noen euro i cash, bruke revolut eller få seg en studentbankkonto. Det er ikke renter på kontoen, men den er gratis å skaffe. Her får man maestro kort. Prisene på det meste er lavere enn i Norge. Jeg hadde time til å registrere meg i kommunen tidlig for å få et BSN nummer. Papirarbeidet her tar noen uker, så dette kan være lurt å gjøre tidlig om man ønsker.

Vårparallell

Om du drar på våren er det gøy å få med seg

-          Karneval, gjerne i en større by som Maastricht

-          Kingsday 27april, I Amsterdam.

-          Liberationday, 5 mai i Wageningen

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?

Jeg har trivdes veldig med utvekslingen. Det er veldig lett å reise herfra, og jeg anbefaler å se både Nederland (en av øyene, Nijmegen, Utrech, Rotterdam, Den haag!) og besøke land i nærheten som eks Belgia. Jeg er veldig glad jeg har fått utnyttet oppholdet til å lære mye, men samtidig nyte tiden og ikke bare sitte inne med skole.

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?

Det er veldig få økonomistudenter på skolen, så fagene mine var ikke vanskelig å verken melde seg på eller gjøre endringer på underveis. Har tatt mer management fag

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?

Ja, spurte også underveis ved endring av fag om de ville blitt godkjent.

Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?

Veldig høy faglig kvalitet på foreleserne. Studentene her har en veldig uformell tilnærming til studie, forelesninger og forelesere.

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?

Siden det er billigere her og billigere leie var det greit. Man får ikke så mye fra erasmus i Nederland. Kan være lurt å spare litt om man ønsker reise og delta på mye.

Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?

Utvekslingen har gitt meg mange gode minner, venner og opplevelser. Jeg har fått testet nye fagfelt, fått oppleve et annet universitet, lært om å bo i utlandet, få savnet venner og familie og testet nye studiemetoder. Alt i alt er det en veldig lærerik tid og opplevelse som absolutt er verdt og som jeg anbefaler alle. Om man er litt studie-lei hjelper det også å få et nytt miljø.

Ved spørsmål er det bare å sende meg en mld på messenger eller på mail til emilinefrantzen@hotmail.com

: «Stikkord: Nederland, Wageningen University, Økonomi, Bachelor, Økonomi og administrasjon NMBU»














Comments