Skip to main content

Utveksling våren 2022 til Københavns universitet (KU)

 Livet er som sjokolade. Til tross for bred enighet om at Walters mandler er overlegen, må man kaste inn litt fruktnøtt for å holde ting spennende. Variasjon, ikke sant? Det er en av gledene i livet. Kanskje har man aldri prøvd fruktnøtt en gang, men er litt modig og prøver, for deretter å finne ut av hva du har gått glipp av alle disse årene.  Tenk hvis du skulle bli gammel og grå før du fant ut av det! Utveksling er litt på samme viset. Derfor kan vi konkludere med at utveksling, ikke ulikt livet, er litt som sjokolade.

Motivasjon

Mitt navn er Bendik Torp og jeg har hatt gleden av å bo i København det siste halvåret. På en side lå motivasjonen for dette i et spesifikt fag de tilbød på Københavns Universitet. Sjansene for at nettopp dette faget treffer ditt hjerte som mitt er liten, men jeg velger å nevne det fordi det kan lønne seg å undersøke spesifikke fag. De kan få mye å si for oppholdet ditt.


Videre lå motivasjonen for Danmark i at det er nært. Etter fotturer i Nepal, vulkanutbrudd i Guatemala og andre opplevelser fra her og der har jeg gitt meg med at man må til andre siden av kloden for å finne noe fint. Ikke at det burde stoppe deg hvis du føler sånt er forlokkene, snarere tvert i mot, men i akkurat mitt tilfelle var det en fordel at det lå i Skandinavia. Har en liten idé om å flytte utenlands og utveksling er en fin måte å prøve noe ut på. Vet for øvrig at mamma ville drept meg om jeg endte (for godt) i Malaysia.

Det skal for så vidt nevnes at Danmark er litt spennende. Det er som Norge, men i en litt annen drakt. Med litt annen vinkling. Det er både Skandinavia og Europa på samme tid. Nå vet jeg ikke om du har vært i København før, men byen yrer av liv. Dørtersklene er lave. Vibbene gode. De kan skilte med både et bybilde og en kultur (særlig i forbindelse med design, arkitektur og landskap) helt annerledes enn vår egen.


Universitetet og fag

Uavhengig av om du vil være søndagsstudent eller skoleflink må du ta noen fag når du kommer. Da Københavns universitet (KU) er regna for å være gode innen landskapsarkitektur tenkte jeg det var verdt å investere litt i fagene jeg tok. Mange av vennene mine tok fag som ‘Dansk kultur’, ‘Norrøn mytologi’ og ‘Dansk design’; fag der du egentlig bare trenger å møte opp før man kan hoppe over til studentbaren for noe leskende i glasset. Ingenting galt i det, men det kan fort være du går glipp av noe.

KU har på de fleste fakultet to blokker hvert semester. Det betyr at man kun trenger å fokusere på et fag av gangen. Fryktelig deilig etter min mening. Det første kurset jeg tok het Health Design, det andre Landscape Studio. Til tross for at det ene fokuserte mest på teori og det andre på design kan jeg med hånden på hjertet si at det er de beste fagene jeg har tatt. Det ene revolusjonerte måten jeg tenker på, det andre ga opplevelsen av å være del av et profesjonelt kontor. Vi hadde 3-D printede modeller, et levende tre i klasserommet og ukeslange ekskursjoner. Livet var godt. Til tross for at jeg (i realiteten) kun kan kommentere fra eget ståsted fikk jeg inntrykk av at kvaliteten på undervisning, lærere og infrastruktur jevnt fakultetene over holdt høyt nivå.





Bolig og økonomi


Bolig er en av utfordringene med å flytte til Køben. Spør de utvekslingsansvarlige på NMBU om å skrive deg opp på listen til Copenhagen Housing Foundation. De har mange studentboliger tilgjengelige (gitt at du er rask på labben den dagen de åpner slusene). Det sendes ut en mail i løpet av en gitt dato og derfra er det førstemann til mølla. Du kan tro jeg var stresset der jeg satt og ventet. Var inne 5 sekunder etter mailen kom og var alt nummer 180 i køen. De går fort. Til gjengjeld kan du ende opp med et ganske fint kollektiv til en grei penge.


Selv bodde jeg i Mariendalsvej på Fredriksberg; kremen av studentboliger. En stor nybygget blokk med treningssenter i kjelleren. Man bor utelukkende med internasjonale studenter, noe som byr på visse fordeler. Du skal slite med å ikke finne noen som vil finne på noe.

Sparer man opp litt penger før man drar burde man klare seg fint. Økonomi er vanskelig å si noe om da våre forbruk trolig er litt forskjellige. Generelt kan jeg si at jeg levde bedre på pengene mine der enn det jeg gjør hjemme.


Personlig utvikling og refleksjon



Å dra på utveksling er en av de letteste måtene å få 40 kg ekstra pakket ned i din personlige bagasje. Det blir annerledes enn en vanlig helgetur fordi opplevelsen er så substansiell. Du får tid til å lande. Tid til å erfare. Tid til å bli kjent. Til tross for at det er kult med en instagram post av Eiffel-tårnet er det enda kulere med en historie fra den gangen du, tre venner og noen gatemusikanter endte opp med å synge libanesisk folkesang fra toppen. Det kan man vel også oppleve på ferie, sannsynligheten er bare så mye lavere. I tillegg får man etablert et helt liv, som heller ikke er noe å kimse av.

Tips til andre studenter:

1.       Få med deg så mye som mulig i begynnelsen

2.       Kjøp eller lei en sykkel (Swapfeets)

3.       Bli kjent med noen dansker

4.       Sjekk ut hvilket fakultet du skal gå på før du skaffer bolig. Fem minutters-byen er dejl

5.       Dra på vårsemesteret


Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?

Absolutt. Er du her og leser, bare søk. København er et godt alternativ.

 

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?

Man må søke og er ikke garantert plass på emnene. For min del gikk det fint. Sørg bare for å ha alt papirarbeid i orden i god tid før juleferien (gitt at du drar på vårsemesteret)

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?

Ingen problem.

 

Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?

I høyeste grad.

 

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?

Ikke langt nok. Men så er jeg litt ekstra glad i god mat.

 

Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?

Ja

 

Du kom hele veien til enden? Hvis du lurer du på noe annet, bare send en mail til bendik.vindegg.torp@nmbu.no så skal jeg svare deg så godt jeg kan.


-Bendik



Comments