Skip to main content

Oppskrift på å slite i utlandet - RWTH Aachen, Tyskland

1. Ikke ta språkkurs før du reiser

2. Let etter bolig mens du du er på vei til studiestedet ditt

3 a. Møt opp dagen studiene starter

3 b. Sørg for å ikke melde deg opp i emner på forhånd

4. Reis et sted befolkningen fortsatt er brennende opptatt av den globale pandemien og elsker regler mot å treffe folk

5 a. Bli kjent med lokalbefolkningen (som ikke vil treffe deg pga regler), ikke andre internasjonale

5 b. Hold deg unna alle Erasmus-arrangement så du ikke blir fristet til å henge med de internasjonale

Min lokale venn Ralf og meg på tur til Ordensburg Vogelsang, hvor neste generasjon nazi-ledere skulle læres opp/hjernevaskes

Mitt navn er Bjørnar og dette er kort oppsummert hvordan jeg startet utvekslingsoppholdet mitt i Aachen. Dette var enten ting jeg hadde bestemt meg for på forhånd, som å lære språket og bli kjent med tyskere, eller ting jeg forårsaket selv fordi jeg var litt slapp. Jeg har såklart mine årsaker, men la oss holde det kort, jeg skal jeg gi deg ett tips som ville løst det meste jeg slet med

Reis dit i forveien!

Å få seg bolig i forkant av semesterstart i en by med 250 000 innbyggere og 50 000 studenter er umulig med mindre man ønsker å bli flådd av et internasjonalt studentboligselskap (ser på deg The Fizz!!) som ønsker 800€/mnd for at du skal bo i ensomhet på et utrolig snasent rom omgitt av rike kinesere og tilfeldig annet europeisk pakk som ikke klarte å finne bolig. Tyske kollektiv er et annet nivå enn i Norge, alle søker den perfekte medbeboer og vil ta inn titalls folk på intervjuer etter å ha mottatt hundrevis av søknader på wg-gesucht.de (anbefales, mange med like navn men dette er den som brukes).

Så nå har du kanskje bodd et par uker på hotell eller airbnb, men leia di er nærmere 350€/mnd så du sparer inn de pengene raskt, pluss at du bor med folk som vil ta deg med på rave i gamle brannstasjoner eller vise deg den beste baklavaen i nabolaget og den fineste solnedgangen å spise de i. Da kan du vurdere å lære litt språk, enten på språkskole så du kan cashe ut pengene fra Lånekassen, eller i en av de mange barene som søker studenter. Ditt valg.
Språkkurs er ikke nødvendig i det hele tatt, men du kommer til å gå glipp av mye når folk bytter om til tysk for korte beskjeder eller bare glemmer seg bort. 


 

Et av de beste stedene å spise baklava, her dessverre avbildet uten solnedgang

Meeeen, ånei! Vi er i Tyskland, byråkratiets fødeland. Nå har du tid å mulighet til å stå noen timer i kø på rådhuset for å bli borger i byen (som de krever når du er lenger enn tre måender) og da får du også lov til å opprette tysk bankkonto som du kan hvitvas... få lønn på om du tok den barjobben.

Om du vil forsøke å bli kjent med bare tyskere må du smøre deg med tålmodighet og forberede deg på å være litt ensom i starten, bare så du er advart.


Utsikten fra min favorittleseplass over Aachener Dom og Kullets Hus
 

 Om universitet

RWTH Aachen ligger i Tysklands mest folkerike region Nordrhein-Westfalen og grenser til både Belgia og Nederland. Byen i seg selv er dessverre ikke så mye å skryte av, men god nok til at jeg sjelden gadd å reise ut til noen av de mange hovestedene som var en liten togtur unna (Brussel, Amsterdam, Luxemburg, Paris og Berlin). Aachen store stoltheter er kroningskirka til Karl den Store, spabadet som byen har navnet sitt etter (Aquis Grana) og det tradisjonelle bakverket Printen( + den store hesteturneringen de arrangerer + en eller annen pris de deler ut som liksom er Nobelprisen for europeere). Men enhver student vil begynne med å nevne Pont(straße), bargata med pizza til 3,50 €.

Nærmeste klatreveggen er i Belgia, vanligvis var det sol der, men i sommerheten valgte vi å dra litt senere enn vanlig
 

Det er to universiteter i Tyskland som kriger om å være det beste tekniske universitet - ironisk nok står TH for Technische Hochschule, men det betyr liksom universitet. Åpenbart er RWTH det ene og TU München er det andre. Så det er ganske høy kvalitet her, men jeg kom for utvalget. Jeg klarte ikke bestemme meg for fag i forkant så jeg valgte bare det universitetet med 3 000 emner så regnet jeg med å finne noe spennende i det jeg landet. 

Om man vet hvor man skal lete vil man finne et maleri og en plansje over en nordmann som gjorde noe viktig forskning her for sånn 100 år siden, husker dessverre ikke mer av den fortellingen. Poenget mitt er at de er et tradisjonelt universitet, litt som man på Ås også kjenner at det er historie på campus er det noe andektig over enkelte steder og deler av undervisningen føles prikk likt ut som i Norge. Det er masse formler på ei tavle. Samtidig har de store ressurser til å arrangere store arrangement, karrieredager for alt bilrelatert, politiske debatter, foredrag i helgene for alle som er interesserte og campusløpet.

Kantinematen er skambillig (og nesten god), jeg spiste der nesten daglig. Sånn 2,50 € for en porsjon.

 Fag og akademiske ting

Jeg dro til Tyskland for å ta fag som ikke finnes på NMBU. Dessverre er jeg milf og avtalen er på byggfakultetet, sååå... Jeg "måtte" ta 60% av studiepoengene mine på bygg, men neste semester spurte jeg den internasjonale koordinatoren på fakultetet mitt om ikke de kunne redusere det litt, så jeg trengte bare ta to kurs andre semesteret mitt.

Kursene er typisk 3-5 poeng og vil ha én forelesning og én øvingstime i uken. På byggfakultetet er det mye rart av forelesere(møter ikke opp, sier hvert femte minutt at "dette er sykt viktig", er hyper detaljfokuserte "It was founded in 1988, that is a good exam question..."), men elektronikkfakultetet har sykt kule forelesere! Mye kunnskap hentet inn fra industrien så de kan ofte ta en kort fortelling om hvordan de matematiske modellene er viktige. 

Man kunne melde seg på fag langt uti semesteret, så det var utrolig lett å finne fag. Dette gjelder ikke for mange prosjekt- eller labfag. De vil typisk ha frist uken før semesterstart.

Blant de mer utypiske fagene vil jeg trekke frem Project: Optimization of the European Power Grid som var et studentdrevet kurs hvor vi jobbet i grupper på tre og programmerte i MatLab hvordan kraftflyten i Europa burde være de neste 24 timene basert på et utdelt datasett.

Smart Grid Laboratory var et labkurs hvor vi brukte hver dag en hel uke på labben. Labben hadde to ovner som kunne brenne 100 kW, en kapasitansbank på noen 30 kvar, et PV-anlegg som ikke trengte sol og noe diverse andre rare ting. Ikke minst sto vi alltid i fare for å ta selvmord om vi ikke var forsiktige og kommuniserte godt med labpartnerne våre.

På smart grid labben lærte jeg også at jeg kunne søkt en HiWi-stilling på universitetet. Det er litt som hjelpelærer her på NMBU, men de kommer også som forskerstillinger. Ofte har de prosjekter hvor man bare trengs i tre måneder, så om du reiser til Aachen vil jeg bli kjempemisunnelig om du får en slik jobb. Tyspisk åtte timer i uken med arbeid, siden da slipper man unna skatt og helseforskiringsgreier. 

Om du har mulighet til å ta FYS377 før du reiser vil du virkelig kunne profittere på å ta emner vi ikke har på NMBU. Ellers får FYS230, 235, 236 og 272 deg veldig langt.

 Godkjenning av fag

Jeg har vært litt treg, venter på godkjenning. Regner ikke med å få stort godkjent for de var mye ymse (masse bærekraftsfag på byggfakultetet, for jeg er ikke flink nok til å ta byggfag på masternivå) i tilegg til at mange av de relevante fagene var langt over mitt kunnskapsnivå (les: jeg strøyk).

 Erasmus

Jeg fikk penger, det var nice. Jeg holdt meg ellers unna Erasmus Student Network.

 Resultat

Det tok meg tre uker etter semesterstart før jeg var immatrikulert og kunne begynne å studere. Det tok meg seks uker før jeg flyttet inn i mitt første kollektiv (som ikke var så kult). Det tok meg noen måneder å få et stabilt sosialt nettverk. Første semesteret var ganske dårlig, og det var nesten bare min feil.

Deretter, andre semesteret, hellige møkk!, var så utrolig bra! Reis på utveksling for guds skyld, aller helst i to semestre for det tar tid å bli venner med folk. 

Jeg har blitt utfordret på mye, jeg har virkelig måtte vurdere hva jeg driver med og hvorfor jeg gjør det jeg gjør. Jeg har endret meg mye. Jeg har prøvd mye nytt. Og ja, jeg holder det veldig generelt her for opplevelsene jeg har hatt er altfor unike til at de vil være til hjelp for deg, men bare vit at om du går inn for å oppleve nye ting så vil du oppleve mye mer enn du forventer.

Studieoppholdet levde ikke opp til forventingene, alt annet skjedde i stedet. 

Medbeboere i mitt kule kollektiv. Det sies at tyskere bytter bolig som de bytter bukse. Jeg flyttet tre ganger




 

 

Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke