Skip to main content

BOKU høsten og våren 2022/2023

 


Konsert på schloss schönbrunn


Hei! Mitt navn er Lisa, og jeg var på utveksling i Wien i ett år, høsten 2022 og våren 2023. Jeg var på utveksling mitt fjerde år på By- og regionplanlegging studiet. I Wien gikk jeg på landskapsarkitektur studiet, men disse fagene var også relevante for By- og regionplanlegging (selvfølgelig noen mer enn andre).


Fag/Emner: F.eks. Hvilke emner tok/tar du? Hvilke erfaringer har du gjort deg?

En ting man må vite før man drar til Wien og BOKU er at fagene i Østerrike gir mye mindre ECTS enn i Norge og systemet er helt ulikt. I Wien så har antall ECTS omtrent NULL å si for hvor mye eller lite arbeid det er i et fag! Derfor er min aller største anbefaling å ha minst 10 ekstra poeng fra Norge å gå på, før du reiser. Dette rett og slett fordi at da kan du ta litt færre fag og ikke trenge å stresse noe 😊 (Men ikke stress for mye med fagene, det ordner seg alltid!)

Høstsemesteret 2022 tok jeg følgende emner;

Socio-cultural aspects of the development of rural Areas (3ECTS). Går på tysk og har oppmøteplikt. Dette faget var Ganske lett å stå i, men man må kunne tysk godt og det var Ganske mye arbeid for få poeng.

 

Introduction to CAD; (3ECTS) Oppmøteplikt, men veldig greie timer. God innføring i CAD og oppgavene /eksamen var veldig greie. Faget går på tysk, men veldig lett å henge med selv hvis man ikke kan så mye tysk siden det for det meste handler om dataoppgaver.

 

German for Science (BOKU specific topics) (2 ECTS); Oppmøte I forelesning var obligatorisk, men veldig nyttig fag. Lærte mye tysk fagspråk. Eksamen var en gruppepresentasjon, som var veldig lett å gjøre bra i!

 

Subsistence as basis for open space planning (4.5 ECTS). Faget går på tysk, og man må kunne tysk godt for å ta dette. Intensivt fag over 2 uker, med oppmøteplikt. Litt lange dager, men spennende og man får «mange» ECTS (for BOKU å være) uten å måtte ha eksamen/innleveringsoppgave.

 

Planning for nature-based tourism; (2ECTS) faget går på engelsk. Spennende innhold, ikke oppmøteplikt. Skriftlig 1 times eksamen, ganske lett å stå på eksamen.

 

Planning instruments of landscape planning and open space design (3 ects). Dette faget går på engelsk, og hadde oppmøteplikt I forelesning 4 timer I uken. Det var greit spennende, foreleseren er veldig snill og søt, men det er en del arbeid for kun 3ects. En obligatorisk presentasjon, noe informellt gruppearbeid og en stor innleveringsopggave er grunnlaget for karakteren.

 

Reading and interpreting of texts on landscape planning topics; (4.5 ects). Dette faget går kun på tysk og man må være veldig god i tysk for å kunne ta det. Greie studiepoeng, men omtrent det kjedeligste og lengste faget jeg noen gang har hatt. Ville nok ikke anbefalt det.

 

Vårsemester 2023 tok jeg;

CAD-advanced course; (5 ects). Går på tysk, men igjen veldig greit selv hvis man ikke kan mye tysk, da det primært handler om å jobbe på data. Oppmøteplikt i hver time, med øving rett etter. Man må ha forkunnskaper i AutoCad, men med det så er dette et super lærerikt fag der man virkelig får gode kunnskaper i AutoCad. Anbefales.

Organisational behaviour and gender issues (3 ects). Oppmøteplikt I alle timer og det går på engelsk. Dette faget synes jeg var omtrent det mest spennende faget jeg hadde. En smule mye arbeid, med oppmøte, obligatoriske (små) innleveringer og obligatorisk lesestoff. Men egentlig veldig veldig lette studiepoeng! Anbefales virkelig!

Fundamentals of GIS in landscape planning (3 ects). Går på tysk, men igjen ganske lett å følge selv hvis man ikke kan super mye tysk. Dog er det 1 times multiple choice eksamen på tysk (så da må man jo skjønne noe). Obligatorisk oppmøte i forelesning og øvinger, samt obligatoriske innleveringer hver 2. uke (basert på øvingene). God innføring i Qgis dersom man ikke kan det fra før/har glemt det meste fra lad102.

Gender, nutrition and right to food (6 ects). Dette faget går på engelsk og har oppmøteplikt i hver forelesning, samt en gruppepresentasjon (som var null stress) og innlevering av en større skriftlig oppgave. Dersom du drar i vårsemesteret så anbefaler jeg virkelig dette faget. Veldig spennende, interaktivt og lærerikt. For BOKU standard får du også veldig mye studiepoeng for relativt «lite» arbeid.

Traffic and transport planning (3 ects). Går på engelsk med oppmøteplikt i hver forelesning. Dette faget var veldig greit, læreren er veldig hyggelig. Vurderingsgrunnlaget er et gruppearbeid med presentasjon, samt en mindre individuell innlevering på slutten av kurset. Veldig overkommelig fag! Anbefales

Sustainable land use in developing countries (3 ects). Går på engelsk med oppmøteplikt i hver forelesning. Dette faget var greit spennende, men det er veldig mye arbeid i gruppeoppgaven (som utgjør 100% av karakteren din) med veldig lite hjelp og veiledning fra lærerne. Ville nok ikke anbefalt å ta det.




En av byggene på BOKU - Franz-Schwackhöfer-Haus

Siden fagene I Wien varierer svært mye, synes jeg faktisk at det letteste var å lese emnebeskrivelsen til fag som virket spennende og lese om antall timer, oppmøteplikt og mengde med arbeid (ofte litt dårlig forklart på nett). Også fant jeg ut at det beste for meg som utvekslingselev var å melde meg opp i ca. 10/11 fag i semesteret, for å så dra i alle de første forelesningene og etter å ha hørt om faktisk arbeidsmengde/struktur på faget, melde meg av eller bli i faget.

En annen ting som er greit å vite om er at hvis et fag er fullt, så er det bare å sende mail til emneansvarlig og forklare at du er Erasmus student og at du gjenre vil ha plass i faget, så pleier det å ordne seg (men husk at når du skriver mail så skal tonen være ganske så formell! Den bommet jeg på😉). Annen lifehack er å spille på at du er Erasmus student for alt det er verdt! For eksempel hvis du må levere en litt dårlig oppgave, eller leverer altfor sent, bare vær ydmyk og send mail til foreleser og si at du beklager, men at siden du er på utveksling så kan du ikke ta faget på nytt, så du ønsker bare å stå (naturligvis så er ikke dette å anbefale, men det funker alltid hahaha)

Språkutvikling og Personlig utvikling: F.eks. Forbedring underveis? Språkkurs? Mestringsfølelse? Hvorfor valgte du å dra på utveksling? Måloppnåelse

Jeg ønsket å dra på utveksling for å forbedre tysk ferdighetene mine, så dette er grunnen til at jeg valgte et tysk-språklig land. Valget falt på Wien fordi jeg også ville bo i en storby. Jeg elsket å bo i Wien, og jeg føler at både tysk ferdighetene mine og selvtilliten min når det kommer til å snakke tysk har blitt mye bedre etter et år i Wien. Jeg anbefaler å ta språkkurs enten som intensivkurs før semesterstart, eller å ha undervisning underveis, både for læring og for å møte andre Erasmus studenter.

I Wien får man brukt tysk hele tiden (hvis man vil! Man kan også komme seg godt rundt uten å kunne tysk). Dersom man legger inn litt innsats og prøver å bruke tysken hver dag, med venner og på butikken for eksempel, så er læringskurven virkelig bratt!

Å dra på utveksling alene til et annet land er virkelig noe man vokser på, og det er å anbefale! I starten er det litt utfordrende å finne ut av alt selv uten å ha et nettverk å spørre, men det går absolutt alltid bra og da får veldig mestringsfølelse. Det er også veldig positivt å møte så mange nye folk, og folk fra så utrolig mange ulike land. Dette bidrar virkelig til at man får et mye mer åpent sinn og forståelse for andre folk og kulturer.





 BOKU ball i rådhuset i Wien januar 2023

 

Bolig: F.eks. Privat? Studentbolig? Utgifter? Kvalitet? Obligatorisk meal plan?

I Wien er det ikke veldig vanskelig å få seg bolig, men jeg ville anbefalt å begynne med å søke så tidlig som mulig, spesielt hvis man vil bo litt «billig».

Jeg bodde i en privat leilighet med to andre det første semesteret. Denne fant jeg gjennom housinganywhere, og betalte 590 euro i måneden (alt inkludert). Var veldig fornøyd med denne leiligheten, og lokasjonen i det 18.distriktet, men jeg lærte etter at jeg kom til Wien at for rom i kollektiv så var denne leiligheten i dyrere enden av skalaen.
I wien kan man få studentbolig/rom i kollektiv helt ned til 300 euro i måneden, men da senkes standarden også litt.

Andre semester så flyttet jeg til en studentbolig i 8. distrikt. Studentsamskipnaden som jeg leide studentbolig fra i Wien heter Akademikerhilfe, og jeg bodde i dems leilgheter i pfeilgasse 3a. Her betalte jeg 460 euro i måneden (alt inkludert), og hadde mitt eget bad og minikjøkken på rommet og delte stort kjøkken med omtrent 50 andre i etasjen (alle i etasjen har eget minikjøkken, med to stekeplater, mikro og kjøleskap/fryser så nesten ingen brukte felleskjøkkenet). Jeg kan virkelig anbefale på det sterkeste å bo i Pfeilgasse 3a. Bygget er helt nytt renovert i 2022, rommene er kjempe fine, hver etasje har en egen lounge som kan brukes til hva man vil (middager/spillkveld/fest/vors), det er treningsrom i bygget og også en klubb som er åpen hver torsdag i kjelleren. Lokasjonen til studentboligen er også midt i smørøyet i Wien sentrum, og det tar rundt 35 min å komme seg til BOKU 😊

Eneste å være obs på med Pfeilgasse 3a er at det er kjempe populært å bo der, så man må søke så tidlig som mulig for å få rom. Jeg ville anbefalt å søke i april/starten av mai for høstsemesteret og oktober/november for vårsemesteret.



Kunsthistorisk museum i Wien

 

Om universitetet: Undervisningssaler? Laboratorier? Internasjonale studenter? Fasiliteter?

BOKU er et relativt lite universitet (i Wien standard) med ca 10 000 elever, men campus Türkenschanze (der i hvertfall byreg og LA er) er veldig veldig pent og grønt. Om man er i en stor undervisningssal eller et lite klasserom kommer helt ann på hvilke fag man tar, men siden jeg tok mest fag med underveisvurderinger i stedet for eksamen, så var jeg som oftest i mindre klasserom med 10-20 andre elever.

Det er en del internasjonale elever på BOKU, og gjennom fadderuka blir man kjent med dem, men det er også lett å bli kjent med andre Erasmus elever gjennom eventene til ESN Wien og ESN uni Wien som skjer både i fadderuka men også masse gjennom semesteret. I Wien er det så mange som er på utveksling så det er virkelig ikke noe problem å bli kjent med folk, men mitt beste tips er å bli med på alt som skjer de første ukene 😊

Studentvisum: F.eks. Papirarbeid? Hvor mye tid tok det? Tips til andre studenter?

Det er litt papirarbeid som hører med når man flytter til Wien.
Man må for eksempel registrere seg som innbygger i Wien(meldepflicht) hos en såkalt Meldeamt i løpet av de første 3 dagene man bor i Wien (hvis du kommer innen de første 7 dagene, så er ikke det krise heller). Du må kun ta med deg et formular som du har fylt ut og legitimasjon, også kan man komme på typ drop-in innenfor visse tider i alle Meldeamtene i Wien (de er overalt, det er 19stk av dem). (Under welcome week for nye studenter på BOKU så får man mye info om dette, så det er absolutt verdt å dra og høre på, les også her;
https://www.wien.gv.at/english/living-working/registration/index.html).
Hvis man skal dra to semestre, sånn som meg, så må man også gjøre en til registrering hvor man må ha med litt mer dokumentasjon bla på at man er student ved et universitet i Wien og at man har nok midler til å kunne bo der (typ penger fra lånekassen). Alt dette blir informert om, og det var virkelig ikke så stress.

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?

JA! Jeg er mega fornøyd. Jeg vil anbefale alle å dra på utveksling. Man opplever så utrolig mye nytt og spennende. Det er opplevelser man definitivt ikke vil få dersom man ikke drar på utveksling. I Wien var det alltid noe som skjedde, og det er det nok uansett hvor du reiser. Så det er alltid ting å finne på eller være med på. Det er også mye Erasmus arrangementer, hvilket er en perfekt mulighet for å møte nye folk. Wien var en lokasjon det var lett å reise fra og rundt i Europa. Derfor reiste vi mye til andre land og steder, for eksempel dro vi til Bratislava, Budapest, Praha og på skitur i Alpene. Vi reiste også rundt i både Tyskland og Østerrike.

Pengene man får fra Lånekassen og Erasmus-stipendet kan man leve greit på. Men dersom man ønsker å reise mye eller være med på det meste så kan det være greit å ha litt sparepenger å gå på når man reiser.

 

 



 

  


 

 

 

 

 

 

 

 


Skitur med ESN Wien og tur til Budapest

Comments

Popular posts from this blog

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke