Skip to main content

Utveksling til Wageningen, Nederland - høsten 2023

 


Ett år i Wageningen var en fantastisk avgjørelse! Mitt navn er Peder Vigerust Søvde, og går by- og regionplanlegging og tok 3. året på utveksling til Wageningen University & Research (WUR) i Nederland. Det er Nederlands svar på Ås og handler alt om bærekraft, landbruk og en miljøvennlig fremtid. Det er et betydelig større universitet enn Ås, med gode tilknytninger til resten av landet. Wageningen passer veldig godt hvis du som jeg sliter litt med å organisere studiehverdagen, og en av tingene jeg satt mest pris på var at det ofte var planlagte dager fra 8:20 til 17:00. Wageningen har et veldig akademisk nivå og er et krevende og spennende universitet som innebærer mer jobb enn NMBU, men høyst givende og lærerikt.

Mine fag på utveksling:

Jeg tok åtte fag på utveksling fordelt på 5 perioder. Periode 1, 2 og 5 var 8 uker lange, 6-7 uker med faglig innhold og en eksamensperiode på 1 uke. Periode 3 og 4 var halvparten så lang. Alle fagene ga 6 ECTS (studiepoeng som brukes der) hver.

På høsten tok jeg en minor innen urban environmental management
Periode 1.

1.      ENP20806 Environmental Management and Industry

Teoritungt fag om prosesser og regler i EU og ulike standarder for industrien, hvorfor de er viktige og hvordan de kommer frem.

Eksamen: Skriftlig eksamen, og en skriftlig gruppeoppgave. 

2.   BMO22706 Principles of Entrepreneurship

Veldig spennende å prøve å forstå seg på hva en entreprenør er og hvordan de fungerer og jobber på. Litt vell teoretisk med tanke på at det viktigste en entreprenør gjør er å handle og å ta initiativ, og eksamen var tyngre enn nødvendig og halve 1 tredel strøyk. Ellers et artig fag, med gøye praktiske oppgaver underveis.

Eksamen: Skriftlig eksamen og en gruppepresentasjon/prosjekt.

Periode 2

3.   LUP23806 Planning for Urban Quality of life

Veldig spennende og gøy prosjektfag hvor man kommer sammen med mange ulike mennesker med ulike bakgrunner og skal sammen jobbe med arealplanlegging. Inkluderer befaring.

Eksamen: Skriftlig eksamen og gruppeoppgave.

4.      ETE25306 Basic Technologies Urban Environmental management

     Her måtte jeg plutselig dra frem matte, fysikk og kjemi som jeg så vidt hadde på vgs og måtte fokusere og jobbe en del, men et veldig spennende innblikk i hvordan man håndterer avfall, vann og kloakk og elektrisitet. Inkluderer befaring.

Eksamen: 2-3 passe store oppgaver og skriftlig eksamen.

 Periode 3

5.      GRS10396 – Introduction Geo-Information Science

Introduksjon GIS og programvaren ArcGIS. Veldig flott for deg som har hatt LAD102 og vil lære nytt program, eller trenger en fot inn i kartverdenen.

Eksamen: Tre mindre flervalgseksamener og en større gruppeoppgave.

Periode 4

6.      SGL24306 Fundamentals of Landscapes

Intenst introduksjonskurs hvor man prøver å dekke altfor mye på kort tid. Veldig spennende å lære om geologi, hydrologi, økologi og jorddannelse. Alt pakket inn i 3 uker undervisning og 1 uke eksamensforberedelse.

Eksamen: Skriftlig eksamen og gruppeoppgave.

Periode 5 

7.      GRS20806 Geo-information Tools

GIS for viderekommende hvor man lærer å tenke selv og å finne løsninger innen GIS selv. Tungt, krevende, men også lærerikt.

Eksamen: Skriftlig åpen bok eksamen og paroppgave.

8.      GRS20306 Remote Sensing

Et dypdykk inn i hvordan satellittdata, som kartstudier er så avhengige av, produseres, organiseres og korrigeres. Mye regning, statistikk og fysikk. Fikk panikk første forelesning som startet mandag morgen med kvantefysikk.

Eksamen: Eksamen og paroppgave.

 

Inntrykket mitt av WUR er et universitet hvor studentenes meninger i stor grad blir verdsatt og de leiter alltid etter løsninger på ting. Flotte lokaler, datasystemer og Campus, men har store økonomiske koblinger til oljesektoren, hvilket åpenbart er en interessekonflikt med bærekrafts visjonen. Likevel er det spennende at universitetet er så rettet mot fremtiden og muligens i enda større grad enn NMBU.

WUR studenter jobber på mange ulike måter. Praktiske oppgaver og gruppearbeid står somregel sentralt. Blokksystemet som ligner NMBU sitt gjør at man må jobbe jevnt og trutt med skole hele tiden. De fleste dager er man på campus fra skolen starter frem til klokken 17, men etter dette erfarte jeg med mine fag ingen press eller følelse av at jeg måtte jobbe mer. Det føltes som en arbeidsdag som jeg ikke tok med hjem etterpå!

Personlig utvikling

Jeg valgte å dra på utveksling fordi jeg alltid har lyst til å prøve å bo i et annet land og annen kultur, komme meg litt vekk fra lille Ås og å prøve meg på et annet språk. Jeg sitter igjen med mange erfaringer jeg kommer til å ta med resten av livet mitt.

Bolig

Boligsituasjonen for studenter i Wageningen er ganske utfordrende. Jeg meldte meg veldig tidlig hos Idealis / ROOMS og søkte på alt som var av bolig (Hadde veldig lav standard på ønsket bolig) som førte til at jeg fikk bolig i grei tid før jeg flyttet ned. Jeg var så heldig at jeg kjørte bil med foreldrene mine, og vi måtte ta med en del ting, for rommet jeg hadde var helt tomt og umøblert og det første semesteret valgte jeg å sove på en madrass på gulvet, hvilket var ganske ålreit og en gøy historie å fortelle i fremtiden. Prisen var faktisk lavere for meg enn det var i Pentagon 1.

Om universitetet

WUR er et stort universitet med veldig internasjonalt og bærekraftig rettet fokus. De aller fleste fagene er på engelsk, selv for nederlendere. Det er mange bygg å holde styr på, masse leseplasser og et generelt flott campus!

Språkutvikling

Jeg brukte Duolingo i 4 måneder før jeg dro ned og kunne dermed noen enkle og relativt ubrukelige fraser. Det er ikke nødvendig å kunne Nederlandsk, men jeg har lært meg en god del fordi jeg syntes det var veldig gøy, og for å snakke litt med de «lokale» hehe.

Studentvisum

Det er en prosess å komme seg igjennom, men utveslingskoordinatorene hjelper deg på veien, men det gjelder å være på, tidlig og å lese e-postene nøye. Tar noen få timer arbeid, men flere uker å ordne.

Andre spørsmål:

-          Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?

Jeg er svært fornøyd med oppholdet, og benytta tiden til å reise masse, drikke mye god øl og spise god mat! Fått flere venner jeg planlegger å besøke igjen, og fått lære litt av et språk og en kultur som jeg alltid kommer til å ta med meg videre. 

-          Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?

Tja, de var litt mer krevende enn forventet, strøk på èn eksamen, men fikk lett tatt det opp igjen. Siden blokksystemet er der også er det ikke så mange fag å fokusere på om gangen hvilket jeg likte veldig godt!

-          Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?

Karakterutskriften måtte jeg be om selv, men ettersom fagene var relevante for by- og regionplanlegging gikk det greit.

-          Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?

Det var høyere enn forventet, men veldig spennende å se en annen akademisk kultur. Føltes på mange måter veldig likt, selv om dette var mer intenst og noen av fagene ville kanskje tatt et semester istedenfor en måned på NMBU. 

-          Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?

Jeg bodde billig, og levde godt og hadde ingen problemer med å få det til å gå rundt. Forskjellen er at her kommer pengene i starten av semesteret og ikke jevnt fordelt rundt om året, så det er viktig å være litt sparsommelig i starten, og ikke bruke alt på engang. Trenger nesten ikke å ta personlig økonomifaget på NMBU, for det har jeg fått til bra på utveksling! Jeg sa aldri nei til å ta en øl, eller spise ute på grunn av økonomi. Livet var ganske så godt.

-          Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?

Absolutt og litt til! Lært litt kultur, litt språk, fått sett hvordan infrastrukturen er i et flatt land med mye folk, sykler og et godt togsystem, og håper noe kan brukes i Norge også. Selvsagt er det helt andre utfordringer her, men er fortsatt spennende!

Comments

Popular posts from this blog

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter på utveksling

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kvalitet

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Individuell rapport fra

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro jeg på utve

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som foregår

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. De fa

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt.

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke