Skip to main content

IST Lisboa høst 2026 + vår 2027

 

Utveksling i Lisboa skoleåret 2025/2026

Hei, mitt navn er Siri Ågnes og jeg var på utveksling ved Insituto Superior Tecnico i Lisboa skoleåret 2025/2026 som en del av min master i vann- og miljøteknikk.

 

Et bilde som inneholder klær, utendørs, person, sko

Automatisk generert beskrivelseEt bilde som inneholder Dagslysbelysning, arkitektur, innendørs, vindu

Automatisk generert beskrivelse

 

Personlig utvikling: F.eks. Hvorfor valgte du å dra på utveksling? Måloppnåelse? Lært noe nytt om deg selv? Styrket jobb og karrieremuligheter? Funnet ut av hva du vil videre? Nettverk og kontakter?

Jeg valgte å dra på utveksling fordi det er en unik mulighet til å bo og studere i et annet land, oppleve en ny kultur og møte mennesker fra mange forskjellige steder. I tillegg var det en personlig utfordring og mestring å reise alene til et helt nytt land og etablere en ny hverdag på egen hånd.

 

Bolig: F.eks. Privat? Studentbolig? Utgifter? Kvalitet?

Bolig:

Fra september til ut januar bodde jeg privat. Jeg hadde eget rom med bad og balkong, og delte kjøkken og stue med 32 andre. Det endte med at jeg aldri var på kjøkkenet, godt de har god varmdisk på nærbutikken;)

 

Fra februar til midten av juni flyttet jeg inn i et privat fem-manns kollektiv. Der bodde jeg med to italienere, en franskmann og en tysker. Her var kjøkkenforholdene litt bedre, så ble litt mer matlaging hjemme det semesteretJ

 

Studentvisum:

Det eneste jeg fikset når det kommer til papirarbeid var at jeg måtte registrere meg hos offentlige myndigheter i Portugal. Jeg dro til det lokale Câmara Municipal (kommunehuset) i Lisboa, det tok kanskje en halvtime og kostet ca. 15 euro.

 

Dersom man er 23 eller yngre burde man også skaffe seg NIF-nummer. Alle under 23 år med NIF-nummer i Lisboa får gratis Navegante kort (reisekort), og kan derfor reise rundt gratis med kollektivt (tog, buss, metro) i Lisboa. Dette har jeg hørt kan ta mye tid, og kommer veldig an på hvilket sted du drar til mtp. ventetid. Tror det lønner seg og avtale med skolen, slik at skolen fikser avtale (tid og sted) for deg. Jeg har ikke skaffet meg NIF-nummer, da jeg ikke er under 23 år.

 

Om universitetet: F.eks. Fakta? Undervisningssaler? Laboratorier? Internasjonale studenter? Fasiliteter?

 

Universitetet i Lisboa er det største universitetet i Lisboa. Det tekniske fakultetet; Intituto Superior Tecnico (IST) er det største fakultetet når det gjelder ingeniørvitenskap når det gjelder antall studenter, størrelse på fakultetet og forskning og patenter. Det internasjonale miljøet er stort, med over 11 000 internasjonale studenter. Dette merket jeg veldig godt i fagene jeg tok, da de fleste studentene jeg tok fag med var internasjonale.

 

Når det kommer til kvaliteten på undervisningssaler varierte dette veldig ettersom hvilket klasserom du hadde. Men vil si at de fleste klasserommene var av grei stand, med unntak av noen klasserom med veldig dårlig/tung luft. Det er også en del lesesaler i tillegg til datasaler og biblioteker som man kan benytte seg av. Man har også tilgang til Tecnico Innovation Center (TIC) hvor man kan snakke og jobbe med gruppeoppgaver.

 

Det er veldig stort fokus på gruppearbeid, og jeg har hatt gruppearbeid i alle fag bortsett fra ett i Lisboa. Jeg synes det har vært fint med mye gruppearbeid, og jeg har fått mange venner gjennom gruppearbeidene. I tillegg til gruppearbeid, har jeg også hatt en del tester underveis i semesteret (MAPs). En annen ting som er positivt ved MAPs og gruppearbeid er at det teller med i vurderingsgrunnlaget for endelig karakter i faget. Dette fører til at stresset i eksamensperioden blir litt mindre, men at man studerer mer jevnt i løpet av semesteret.

 

Fag/Emner: F.eks. Hvilke emner tok/tar du? Hvilke erfaringer har du gjort deg? Eksamensform og antall? Innleveringer? Lekser?

 

På IST er hvert semester delt opp i to semester.

 

I første semester (P1) tok jeg emnene:

-          Urban drainage and pollution control (Ducp112) – 6 ECTS

-          Hydrology (HaPl) – 3 ECTS

 

I andre semester (P2) tok jeg følgende emner:

-          Environmental management system (SGA112) – 6 ECTS

-          Applied hydrogeology (HApl2) – 3 ECTS

-          Computer Aided Drawing (DAC112)  - 3 ECTS

 

I tillegg til disse emnene tok jeg et A1.1 Portugisisk språkkurs (6 ECTS) som varte fra september til desember.

 

I tredje semester (P3) tok jeg disse emnene:

-          Hydraulic works (6 ECTS)

-          Geoenergy exploration and production (6 ECTS)

-          Sustainable fuels (6 ECTS)

 

I det fjerde, og siste semesteret (P4) valgte jeg kun og ta ett fag for å nyte den siste tiden. Da tok jeg faget:

-          Extreme environments in earth and space (6 ECTS)

 

På vårsemesteret var det færre relevante fag for vann- og miljøteknikk, derfor endte jeg med en litt spenstig kombinasjon. Heldigvis kan du ofte rette prosjektene litt mer mot din disiplin som gjør det litt mer relevant (dersom gruppen din går med på å skrive om detJ)

 

Erfaringer fra kursene jeg tok:

 

Første semester (P1):

Første semester valgte jeg å ta litt færre fag for å komme meg litt inn i hverdagen i Portugal og for å nyte sensommeren. I tillegg til at jeg tok færre fag, var timeplanen min ganske chill, og jeg klarte å presse alle fagene jeg hadde fra tirsdag til torsdag. Noe som gjorde at jeg i praksis hadde frihet til å reise og å oppleve Portugal i helgene.

 

Urban drainage and pollution control (Ducp112) – 6 ECTS

Dette faget var en mer praktisk tilnærming til teori jeg har hatt tidligere i Norge. Faget var delt inn i to moduler: hvor den første modulen handlet om dreneringssystemer og hvor den andre handlet om vannkvalitet. I dette faget hadde vi to gruppeoppgaver, den første og største oppgaven handlet om å designe et overvannssystemet i en byddel i Lisboa. Den andre oppgaven handlet om å beregne minimum renseevne for at oppløst oksygen (DO) ikke overstiger en gitt mengde. Vi brukte AutoCAD og Excel for å løse oppgavene, og til slutt skrev vi en rapport. Vi hadde også en endelig eksamen i faget som varte i 2 timer.  

 

Hydrology (HaPl) – 3 ECTS

“Hydrogeology” handler om hvordan grunnvann lagres i ulike bergarter, hvordan det beveger seg og hvordan vi kan måle og forvalte det, og hvilke utfordringer som finnes knyttet til forurensning og vannkvalitet. I dette faget hadde jeg to MAPs, et prosjekt hvor vi skulle ta for oss et av verdens mest belastede akviferer og holde en presentasjon. I slutten av kurset hadde vi en muntlig eksamen. Faget var lærerikt, men krevde veldig mye arbeid i forhold til antall studiepoeng.

 

Andre semester (P2):

Environmental management system (SGA112) – 6 ECTS

I dette faget hadde vi to MAPs og et prosjekt. MAPs’ene handlet om teorien som ble gått gjennom i forelesningene. I prosjektet skulle vi gjøre en livsløpsanalyse av et produkt. Vi lagde en livsløpsanalyse av surfebrett, og så på hvordan vi kunne forbedre produktet med tanke på bærekraft.

 

Applied hydrogeology (HApl2) – 3 ECTS

Dette faget er fortsettelsen på Hydrogeologi (HApl) og er mer praktisk rettet. I dette faget hadde jeg en skriftlig oppgave og en eksamen. Her dro vi også på en ekskursjon til en gruve lenger sør i Portugal.

 

Computer Aided Drawing (DAC112) - 3 ECTS

Dette kurset liker jeg godt. Her får du en innføring i hvordan bruke AutoCAD. I løpet av semesteret er det to praktiske MAPs i tillegg til en praktisk eksamen hvor du skal tegne et valgfritt objekt i 3D.

 

A1.1 Portugisisk språkkurs (6 ECTS)

Når jeg skulle studere og bo i Portugal tenkte jeg at det var greit å kunne litt av språket i landet. Da jeg fikk e-post fra skolen førsten uka på studiet om at de tilbød språkkurs grep jeg muligheten. Jeg trodde ikke at jeg skulle komme til å synes at det var så vanskelig å lære et nytt språk, men portugisisk er overraskende vanskelig. Jeg har forbedret meg en del i Portugisisk, og klarer å uttrykke meg veldig enkelt på portugisisk og bruker det litt i dagligtalen f.eks når jeg drar på café. Kurset i seg selv er veldig intensivt, og jeg følte progresjonen var veldig rask i kurset. Kurset avsluttes med en skiftelig eksamen inklusiv en lytte-del. Jeg fikk en veldig flink språk-lærer, men jeg har hørt litt forskjellig fra studenter med andre lærere som ikke har vært så fornøyd. Språkkurset er tilrettelagt i regi av skolen, og du kan derfor få studiepoeng for kurset. Kurset var på kveldstid to ganger i uken fra 1830-2030, og man kunne velge om man ville ha kurset på mandager og onsdager, eller på tirsdager og torsdager. Hvis du ønsker å lære portugisisk kan jeg anbefale deg å ta kurset, men hvis du tenker å ta portugisisk språkkurs som et litt enklere fag vil jeg ikke anbefale deg å ta det, da min erfaring er at det krevde mer enn et ordinært fag på universitetet.

 

Tredje semester (P3):

Sustainable fuels. Dette kurset handler om forskjellige energissystemer, drivstoffteknologi og bærekraftig energi med hovedfokus på hvordan drivstoff produseres, konverteres og brukes. Her hadde vi en multiple choice eksamen og et gruppeprosjekt som besto av en presentasjon etterfølgende av en diskusjon foran klassen. I gruppeprosjektet sto vi fritt til å velge tema selv.

 

Geoenergy exploration and production. Dette kurset handle om hvordan man hvordan man leter etter og utvinner olje og gass. Og hvordan man kan bruke olje og gassen i etterkant. I dette faget hadde vi et gruppeprosjekt og en avsluttende skriftlig eksamen.

 

Hydraulic works. Dette var det faget jeg brukte mest tid på i P3. Her hadde vi et gruppeprosjekt hvor designet vi et overløp for vann dersom vannet går over høyeste vannstand som dammen er designet for. Dette var også det mest relevante faget dette semesteret. Her brukte vi AutoCAD og HEC-RAS for å prosjektere og kjøre analyser for å sjekke om vannet hadde ønsket strømningsregime. I dette faget får man en litt mer praktisk tilnærming til det jeg lærte i Kanalstrømning (THT211). I tillegg til prosjektet hvor vi skrev rapport og holdt presentasjon foran professorene, hadde vi også to skriftlige MAPs(prøver) i løpet av semesteret.

 

Fjerde semester (P4):

Extreme environments in earth and space. Dette kurset handler om ekstreme miljøer, spesifikt ørken, polar klima, havet og verdensrommet. Her hadde vi et gruppeprosjekt med valgfritt tema om et ekstremt miljø, og en multiple choice eksamen.

 

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?

JAAAAA, gjør det! Jeg trivdes så godt første semesteret at jeg utvidet med et semester til. Jeg synes man burde utnytte muligheten mens man har den, og utveksling er en helt spesiell mulighet.

 

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?

Jeg fikk tatt alle emnene jeg ønsket å ta, bortsett fra et som kun gikk annethvert år. Kjenner også mange som har byttet fag underveis og det har godt helt fint.

 

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?

Har ikke fått de godkjent enda.

 

Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?

Generelt sett veldig fornøyd med den faglige kvaliteten. 

 

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?

Midlene fra Lånekassen og Erasmusstipendet rakk ganske langt, men det avhenger naturligvis av forbruk og hvor mye man ønsker å reise under oppholdet. Jeg benyttet muligheten til å reise en del rundt i Portugal og besøkte også Marokko, noe som medførte ekstra utgifter. Derfor vil jeg anbefale å ha spart opp litt penger på forhånd for å få større økonomisk fleksibilitet.

 

Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling? 

JAAAA!

 

«Stikkord: Portugal, IST Lisboa, Environmental engineering, master, Vann- og miljøteknikk»

 

 

Utveksling i Lisboa skoleåret 2025/2026

Hei, mitt navn er Siri Ågnes og jeg var på utveksling ved Insituto Superior Tecnico i Lisboa skoleåret 2025/2026 som en del av min master i vann- og miljøteknikk.

 

Et bilde som inneholder klær, utendørs, person, sko

Automatisk generert beskrivelseEt bilde som inneholder Dagslysbelysning, arkitektur, innendørs, vindu

Automatisk generert beskrivelse

 

Personlig utvikling: F.eks. Hvorfor valgte du å dra på utveksling? Måloppnåelse? Lært noe nytt om deg selv? Styrket jobb og karrieremuligheter? Funnet ut av hva du vil videre? Nettverk og kontakter?

Jeg valgte å dra på utveksling fordi det er en unik mulighet til å bo og studere i et annet land, oppleve en ny kultur og møte mennesker fra mange forskjellige steder. I tillegg var det en personlig utfordring og mestring å reise alene til et helt nytt land og etablere en ny hverdag på egen hånd.

 

Bolig: F.eks. Privat? Studentbolig? Utgifter? Kvalitet?

Bolig:

Fra september til ut januar bodde jeg privat. Jeg hadde eget rom med bad og balkong, og delte kjøkken og stue med 32 andre. Det endte med at jeg aldri var på kjøkkenet, godt de har god varmdisk på nærbutikken;)

 

Fra februar til midten av juni flyttet jeg inn i et privat fem-manns kollektiv. Der bodde jeg med to italienere, en franskmann og en tysker. Her var kjøkkenforholdene litt bedre, så ble litt mer matlaging hjemme det semesteretJ

 

Studentvisum:

Det eneste jeg fikset når det kommer til papirarbeid var at jeg måtte registrere meg hos offentlige myndigheter i Portugal. Jeg dro til det lokale Câmara Municipal (kommunehuset) i Lisboa, det tok kanskje en halvtime og kostet ca. 15 euro.

 

Dersom man er 23 eller yngre burde man også skaffe seg NIF-nummer. Alle under 23 år med NIF-nummer i Lisboa får gratis Navegante kort (reisekort), og kan derfor reise rundt gratis med kollektivt (tog, buss, metro) i Lisboa. Dette har jeg hørt kan ta mye tid, og kommer veldig an på hvilket sted du drar til mtp. ventetid. Tror det lønner seg og avtale med skolen, slik at skolen fikser avtale (tid og sted) for deg. Jeg har ikke skaffet meg NIF-nummer, da jeg ikke er under 23 år.

 

Om universitetet: F.eks. Fakta? Undervisningssaler? Laboratorier? Internasjonale studenter? Fasiliteter?

 

Universitetet i Lisboa er det største universitetet i Lisboa. Det tekniske fakultetet; Intituto Superior Tecnico (IST) er det største fakultetet når det gjelder ingeniørvitenskap når det gjelder antall studenter, størrelse på fakultetet og forskning og patenter. Det internasjonale miljøet er stort, med over 11 000 internasjonale studenter. Dette merket jeg veldig godt i fagene jeg tok, da de fleste studentene jeg tok fag med var internasjonale.

 

Når det kommer til kvaliteten på undervisningssaler varierte dette veldig ettersom hvilket klasserom du hadde. Men vil si at de fleste klasserommene var av grei stand, med unntak av noen klasserom med veldig dårlig/tung luft. Det er også en del lesesaler i tillegg til datasaler og biblioteker som man kan benytte seg av. Man har også tilgang til Tecnico Innovation Center (TIC) hvor man kan snakke og jobbe med gruppeoppgaver.

 

Det er veldig stort fokus på gruppearbeid, og jeg har hatt gruppearbeid i alle fag bortsett fra ett i Lisboa. Jeg synes det har vært fint med mye gruppearbeid, og jeg har fått mange venner gjennom gruppearbeidene. I tillegg til gruppearbeid, har jeg også hatt en del tester underveis i semesteret (MAPs). En annen ting som er positivt ved MAPs og gruppearbeid er at det teller med i vurderingsgrunnlaget for endelig karakter i faget. Dette fører til at stresset i eksamensperioden blir litt mindre, men at man studerer mer jevnt i løpet av semesteret.

 

Fag/Emner: F.eks. Hvilke emner tok/tar du? Hvilke erfaringer har du gjort deg? Eksamensform og antall? Innleveringer? Lekser?

 

På IST er hvert semester delt opp i to semester.

 

I første semester (P1) tok jeg emnene:

-          Urban drainage and pollution control (Ducp112) – 6 ECTS

-          Hydrology (HaPl) – 3 ECTS

 

I andre semester (P2) tok jeg følgende emner:

-          Environmental management system (SGA112) – 6 ECTS

-          Applied hydrogeology (HApl2) – 3 ECTS

-          Computer Aided Drawing (DAC112)  - 3 ECTS

 

I tillegg til disse emnene tok jeg et A1.1 Portugisisk språkkurs (6 ECTS) som varte fra september til desember.

 

I tredje semester (P3) tok jeg disse emnene:

-          Hydraulic works (6 ECTS)

-          Geoenergy exploration and production (6 ECTS)

-          Sustainable fuels (6 ECTS)

 

I det fjerde, og siste semesteret (P4) valgte jeg kun og ta ett fag for å nyte den siste tiden. Da tok jeg faget:

-          Extreme environments in earth and space (6 ECTS)

 

På vårsemesteret var det færre relevante fag for vann- og miljøteknikk, derfor endte jeg med en litt spenstig kombinasjon. Heldigvis kan du ofte rette prosjektene litt mer mot din disiplin som gjør det litt mer relevant (dersom gruppen din går med på å skrive om detJ)

 

Erfaringer fra kursene jeg tok:

 

Første semester (P1):

Første semester valgte jeg å ta litt færre fag for å komme meg litt inn i hverdagen i Portugal og for å nyte sensommeren. I tillegg til at jeg tok færre fag, var timeplanen min ganske chill, og jeg klarte å presse alle fagene jeg hadde fra tirsdag til torsdag. Noe som gjorde at jeg i praksis hadde frihet til å reise og å oppleve Portugal i helgene.

 

Urban drainage and pollution control (Ducp112) – 6 ECTS

Dette faget var en mer praktisk tilnærming til teori jeg har hatt tidligere i Norge. Faget var delt inn i to moduler: hvor den første modulen handlet om dreneringssystemer og hvor den andre handlet om vannkvalitet. I dette faget hadde vi to gruppeoppgaver, den første og største oppgaven handlet om å designe et overvannssystemet i en byddel i Lisboa. Den andre oppgaven handlet om å beregne minimum renseevne for at oppløst oksygen (DO) ikke overstiger en gitt mengde. Vi brukte AutoCAD og Excel for å løse oppgavene, og til slutt skrev vi en rapport. Vi hadde også en endelig eksamen i faget som varte i 2 timer.  

 

Hydrology (HaPl) – 3 ECTS

“Hydrogeology” handler om hvordan grunnvann lagres i ulike bergarter, hvordan det beveger seg og hvordan vi kan måle og forvalte det, og hvilke utfordringer som finnes knyttet til forurensning og vannkvalitet. I dette faget hadde jeg to MAPs, et prosjekt hvor vi skulle ta for oss et av verdens mest belastede akviferer og holde en presentasjon. I slutten av kurset hadde vi en muntlig eksamen. Faget var lærerikt, men krevde veldig mye arbeid i forhold til antall studiepoeng.

 

Andre semester (P2):

Environmental management system (SGA112) – 6 ECTS

I dette faget hadde vi to MAPs og et prosjekt. MAPs’ene handlet om teorien som ble gått gjennom i forelesningene. I prosjektet skulle vi gjøre en livsløpsanalyse av et produkt. Vi lagde en livsløpsanalyse av surfebrett, og så på hvordan vi kunne forbedre produktet med tanke på bærekraft.

 

Applied hydrogeology (HApl2) – 3 ECTS

Dette faget er fortsettelsen på Hydrogeologi (HApl) og er mer praktisk rettet. I dette faget hadde jeg en skriftlig oppgave og en eksamen. Her dro vi også på en ekskursjon til en gruve lenger sør i Portugal.

 

Computer Aided Drawing (DAC112) - 3 ECTS

Dette kurset liker jeg godt. Her får du en innføring i hvordan bruke AutoCAD. I løpet av semesteret er det to praktiske MAPs i tillegg til en praktisk eksamen hvor du skal tegne et valgfritt objekt i 3D.

 

A1.1 Portugisisk språkkurs (6 ECTS)

Når jeg skulle studere og bo i Portugal tenkte jeg at det var greit å kunne litt av språket i landet. Da jeg fikk e-post fra skolen førsten uka på studiet om at de tilbød språkkurs grep jeg muligheten. Jeg trodde ikke at jeg skulle komme til å synes at det var så vanskelig å lære et nytt språk, men portugisisk er overraskende vanskelig. Jeg har forbedret meg en del i Portugisisk, og klarer å uttrykke meg veldig enkelt på portugisisk og bruker det litt i dagligtalen f.eks når jeg drar på café. Kurset i seg selv er veldig intensivt, og jeg følte progresjonen var veldig rask i kurset. Kurset avsluttes med en skiftelig eksamen inklusiv en lytte-del. Jeg fikk en veldig flink språk-lærer, men jeg har hørt litt forskjellig fra studenter med andre lærere som ikke har vært så fornøyd. Språkkurset er tilrettelagt i regi av skolen, og du kan derfor få studiepoeng for kurset. Kurset var på kveldstid to ganger i uken fra 1830-2030, og man kunne velge om man ville ha kurset på mandager og onsdager, eller på tirsdager og torsdager. Hvis du ønsker å lære portugisisk kan jeg anbefale deg å ta kurset, men hvis du tenker å ta portugisisk språkkurs som et litt enklere fag vil jeg ikke anbefale deg å ta det, da min erfaring er at det krevde mer enn et ordinært fag på universitetet.

 

Tredje semester (P3):

Sustainable fuels. Dette kurset handler om forskjellige energissystemer, drivstoffteknologi og bærekraftig energi med hovedfokus på hvordan drivstoff produseres, konverteres og brukes. Her hadde vi en multiple choice eksamen og et gruppeprosjekt som besto av en presentasjon etterfølgende av en diskusjon foran klassen. I gruppeprosjektet sto vi fritt til å velge tema selv.

 

Geoenergy exploration and production. Dette kurset handle om hvordan man hvordan man leter etter og utvinner olje og gass. Og hvordan man kan bruke olje og gassen i etterkant. I dette faget hadde vi et gruppeprosjekt og en avsluttende skriftlig eksamen.

 

Hydraulic works. Dette var det faget jeg brukte mest tid på i P3. Her hadde vi et gruppeprosjekt hvor designet vi et overløp for vann dersom vannet går over høyeste vannstand som dammen er designet for. Dette var også det mest relevante faget dette semesteret. Her brukte vi AutoCAD og HEC-RAS for å prosjektere og kjøre analyser for å sjekke om vannet hadde ønsket strømningsregime. I dette faget får man en litt mer praktisk tilnærming til det jeg lærte i Kanalstrømning (THT211). I tillegg til prosjektet hvor vi skrev rapport og holdt presentasjon foran professorene, hadde vi også to skriftlige MAPs(prøver) i løpet av semesteret.

 

Fjerde semester (P4):

Extreme environments in earth and space. Dette kurset handler om ekstreme miljøer, spesifikt ørken, polar klima, havet og verdensrommet. Her hadde vi et gruppeprosjekt med valgfritt tema om et ekstremt miljø, og en multiple choice eksamen.

 

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?

JAAAAA, gjør det! Jeg trivdes så godt første semesteret at jeg utvidet med et semester til. Jeg synes man burde utnytte muligheten mens man har den, og utveksling er en helt spesiell mulighet.

 

Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?

Jeg fikk tatt alle emnene jeg ønsket å ta, bortsett fra et som kun gikk annethvert år. Kjenner også mange som har byttet fag underveis og det har godt helt fint.

 

Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?

Har ikke fått de godkjent enda.

 

Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på universitetet?

Generelt sett veldig fornøyd med den faglige kvaliteten. 

 

Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?

Midlene fra Lånekassen og Erasmusstipendet rakk ganske langt, men det avhenger naturligvis av forbruk og hvor mye man ønsker å reise under oppholdet. Jeg benyttet muligheten til å reise en del rundt i Portugal og besøkte også Marokko, noe som medførte ekstra utgifter. Derfor vil jeg anbefale å ha spart opp litt penger på forhånd for å få større økonomisk fleksibilitet.

 

Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling? 

JAAAA!

 

«Stikkord: Portugal, IST Lisboa, Environmental engineering, master, Vann- og miljøteknikk»

 

 

Comments

Popular posts from this blog

NMBU-STUDENT PÅ UTVEKSLING

Reis ut i verden så tidlig som mulig! Krysskulturell kompetanse er viktigere enn noen gang. Internasjonal erfaring kombinert med spisskompetanse innenfor ulike fagretninger er mer og mer etterspurt på arbeidsmarkedet. NMBU gir deg mange muligheter til å ta deler av din grad i utlandet gjennom gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.  "Vi lever i en global verden. Utveksling av personer og informasjon på tvers av landegrenser øker. Internasjonal erfaring vil bli enda viktigere for fremtidens arbeidsliv enn det er for dagens"  Kristin Skogen Lund (NHO). Et utvekslingsopphold kan gi deg høyt faglig utbytte og ny og beriket faglig innsikt, men også muligheter til å knytte vennskap og nettverk på tvers av landegrenser. Å studere og leve i et annet land tilbyr en unik mulighet til å se verden fra et nytt perspektiv, samtidig som det er en gylden mulighet til å bli flytende i et fremmedspråk.  Erasmus Impact Study viser at studenter...

LIVET I WIEN 2017-2018 - av Kaja Tellefsen Wivestad

Åpen, nysgjerrig og med litt for mye bagasje ankom jeg Schwedenplatz med flybussen, og var i Wien for første gang. Spent på hva det neste året ville bringe, med noen ønsker og mange spørsmål spaserte jeg over broen ved Donaukanal til leiligheten i 2. distrikt. Jeg dro til Wien før universitetet startet. Jeg hadde funnet et privat språkkurs som varte fem uker, og hvor fire uker var kravet for å få språkstipend fra Lånekassen (dette fordi Universitetet, BOKU, kun tilbød et tre ukers kurs). Jeg hadde funnet meg en midlertidig leilighet via en Facebook-side med en arkitektur- og en filosofistudent. Leiligheten lå nær kanalen, var sentral, i et rolig nabolag med mange koselige kaféer og parker. Matthias og Simona, som jeg bodde med, var vel de varmeste og beste menneskene jeg kunne møtt. De viste meg gladelig rundt til lokale skatter i byen; utekinoer, takterrasser og parker. De viste meg de beste sykkelrutene og inviterte meg til fester og middager med venner. Språkkurset jeg ...

Wageningen høst 2022

August Aalstad, master i bioøkonomi Om universitetet :  Wageningen er alt i alt en nydelig grønn perle , rik på mangfoldige og levende omgivelser - både kultur og natur. Fint å sykle rundt eller gå tur i nærliggende skog og landlige områder, langs dikene og naturområdet rett utenfor sentrum (med frittgående hester og kuer og et spetakkel av flotte fugler), ned til Rhinen for bading og piknik, til Arboretet eller byens nydelige grønne parker, rundt på campus og hippielandsbyen Drouvendal, eller i byens mange sjarmerende nabolag, kafeer og spisesteder, lokale butikker og bruktmarkeder. De har åpent marked i sentrum på onsdager og lørdager, men maaasse herlig mat og folk og liv og røre… Og generelt et magisk utvalg av vegetar! Noe for enhver smak :) Wageningen har et veldig grønt, mangfoldig, internasjonalt og innovativt miljø . Bærekraft er et stort fokus. Dette reflekteres i både menneskene , foreningene, omgivelsene, studiene, undervisningen, forskningen og innovasjonen som fore...

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand

Erfaringsrapport Lincoln University, New Zealand  Magisk natur i New Zealand! Fag/Emner: -LASC 604 - Agricultural-Environmental landscape management Erfaring:  Spennende vinkling paa rural utvikling. Dyktig laerer med navn Simon Swaffield. Jeg laerte hvordan turisme, landskapsarkitektur og landbruk kan kombineres i planlegging.  Jeg sammarbeidet med andre studenter fra andre fagfelt som floy til New Zealand for aa delta paa kurset. Kurset var delvis nettbasert, resten bestod av et to ukers intensivt kurs med feltarbeid i August. Kurset var ferdig i August. Mye forvirring under gruppearbeidet, siden faa hadde faglig bakgrunn innenfor landskapsarkitektur/ byutvikling. Ville ikke tatt dette kurset igjen paa grunn av gruppearbeidet, siden det for det meste var jeg som matte fungere som laereren i gruppa. Resten av faget var straalende. Eksamensform og antall: Muntlig presentasjon av gruppeprosjekt telte mest for karakteren.  Innleveringer: 1. Indi...

Erfaringrapport fra Wageningen, Nederland

Erfaringrapport fra utveksling i Wageningen, Nederland, høsten 2017.  Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Jeg studerer matvitenskap og ernæring, og innen dette fagfeltet er det veldig mange emner å velge blant ved universitetet i Wagenignen, hvor de aller fleste undervises på engelsk. I utgangspunktet fant jeg emner som kunne erstatte alle fagene mine ved NMBU. Emneansvarlige ved NMBU var veldig medgjørlige, slik at man skulle kunne skrive en oppgave etter hjemkomst dersom emnet ikke kunne erstattes hundre prosent. Dette er tilfellet for ett av fagene jeg tar. Det man må være obs på er at ett emne kun går i én periode, enten som morning - eller afternoon course, og ved Wageningen er det seks ulike perioder. Jeg opplevde flere ganger da jeg skulle velge emner, at noen av de emnene jeg ønsket å ta, gikk i en annen periode. Men det er uansett vanskelig å ikke finne et interessant emne som kan erstatte noen av fagene ved NMBU. Er du fornøyd med den faglige kval...

Hawaii Pacific University - Høst 2017

Hawaii er for de fleste kjent for kokosnøtter, endeløse strender og hula-dans. Øyene representerer dette, men også så mye mer. Det er mulig å ta mange flotte turer opp i de gamle lavaformede fjellsidene, oppleve ”tidepools”, teste ut og utvikle surfeferdighetene, bli kjent med en kulturrik befolkning, se en aktiv vulkan og mange, flotte og eksotiske dyr. Jeg valgte å dra på utveksling for å oppleve noe nytt, både skolemessige og sosialt. Jeg lærte mye av å flytte til et nytt land med nye skoleordninger og fag. Det å få en annen innsikt i mitt fag ser jeg på som en styrke og en god erfaring for fremtidig jobb og karrieremuligheter. Jeg fikk større innsikt i potensielle jobber også, da professorene kunne fortelle om sine arbeidserfaringer og sin karriere. Skolen har god erfaring med å ta i mot internasjonale studenter. Du blir godt tatt i mot av veiledere, og det finnes flere sosiale arrangementer hvor du kan bli kjent med andre studenter.   Høsten 2017 dro je...

Erfaringsrapport, San Diego State University

Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Ja, veldig fornøyd. San Diego State University, SDSU, har et annerledes skolesystem enn i Norge. Det er også et mye større universitet (30 000 studenter), så det var interessant å oppleve det.  For min egen del var det å se hvordan dette fungerte, prøve noe nytt og å lære om vannsystemene i et område som opplever tørke. Dette er relevant ettersom jeg studerer Vann- og Miljøteknikk. Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Det er definitivt vanskeligere å få emnene på SDSU enn på NMBU. Som utvekslingstudent så ender man sist på ventelisten til emnene. På https://sunspot.sdsu.edu/schedule/search kan man finne emnene og se hvor mange plasser det er igjen. Det krever koordinering og planlegging for å lage sin egen timeplan slik at emnene/labbene ikke overlapper. Større fag som feks kjemi eller statistikk så er det enkelt å være med i timen og ta eksamen. D...

Utveksling i Budapest

Høsten 2017 var jeg på utveksling i Budapest, ved Szent Istvan University. Her tok jeg mitt fjerde år på landskapsarkitektur. Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme? Jeg er veldig fornøyd med utvekslingsoppholdet. Grunnen til at jeg valgte å dra til Budapest, er at jeg ville oppleve å bo i en europeisk storby etter 3 år i Ås. Budapest har jeg besøkt en gang tidligere, og hadde et veldig positivt inntrykk av byen. Passe størrelse, nydelig arkitektur, god atmosfære og stort internasjonalt miljø. Samtidig er byen fortsatt autentisk, og ikke ødelagt av for mye turisme som enkelte andre europeiske storbyer. Dette er en gøy by å være ung i, og jeg anbefaler Budapest på det sterkeste! Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta? Ja, ettersom planen min var å ta masteremner fra det internasjonale MLA-programmet. Etter en uke på universitetet ble jeg meldt av alle fagene, og fikk beskjed om at disse ikke ...

Erfaringsrapport fra University of Padova, Italia

University of Padova, Italia Jeg valgte å dra på utveksling for å utforske et annet land og for å kunne komme under huden på kulturen deres. Og det føler jeg virkelig jeg har fått gjort. Som mål hadde jeg å lære meg språket, noe som jeg begynner å mestre, og syns er veldig gøy. Har lært å bli mer selvstendig, og søke etter nye utfordringer. Jeg mener utveksling gjør alle godt å ha på CV, siden dette viser man ikke er redd av å gå utenfor komfortsonen sin. Jeg tar fem fag, innenfor biologi, språk og dyrevelferd. Det har vært et lærerikt semester, men har merket en del til manglende engelskkunnskaper hos lærerne. Nesten alle fagene har deleksamener spredt ut over semesteret, som til sammen utgjør sluttkarakteren, men man kan også la være å ta disse og heller ta en stor eksamen på slutten av semesteret hvis ønskelig. Lite/ingen lekser eller innleveringer. Jeg har bodd i studentbolig forsynt av studentskipnaden her nede, og det har vært veldig greit. Lav pris, bra standard og...

Utveksling til Loyola Andalucia i Sevilla

Det å dra på utveksling er en utrolig fin måte på å utforske andre kulturer, land og ikke minst deg selv. Man lærer utrolig mye og får opplevd ting man kanskje ikke får gjort hjemme i Norge. Jeg har tidligere vært på utveksling to ganger og sitter igjen med mange gode opplevelser og følte en tredje utveksling i Sevilla ikke ville skuffe og det gjorde det heller ikke. Fag/Emner Jeg tok seks fag:  «Human resource management» «Economic Policy” “Operation Management” “Management Control” “Corporate Finance” “Economic Policy” Det akademiske nivået var for min del hel greit, men det var mange i klassen som syntes disse fagene var utrolig vanskelige. Vi hadde oppgaver som skulle innleveres i alle fag, små prøver og midterms som var en del av karakteren man fikk i tillegg til en avsluttende eksamen. Den desidert beste faget i følge meg var «Economic Policy» med Umed Temurshoev. Han er utrolig dyktig og fagene hans er mye mer krevende enn de andre jeg hadde, men utrolig lærerikt...