Utveksling i Lisboa skoleåret 2025/2026
Hei, mitt navn er Siri Ågnes og
jeg var på utveksling ved Insituto Superior Tecnico i Lisboa skoleåret
2025/2026 som en del av min master i vann- og miljøteknikk.
Personlig utvikling: F.eks.
Hvorfor valgte du å dra på utveksling? Måloppnåelse? Lært noe nytt om deg selv?
Styrket jobb og karrieremuligheter? Funnet ut av hva du vil videre? Nettverk og
kontakter?
Jeg valgte å dra på utveksling
fordi det er en unik mulighet til å bo og studere i et annet land, oppleve en
ny kultur og møte mennesker fra mange forskjellige steder. I tillegg var det en
personlig utfordring og mestring å reise alene til et helt nytt land og
etablere en ny hverdag på egen hånd.
Bolig: F.eks.
Privat? Studentbolig? Utgifter? Kvalitet?
Bolig:
Fra september til ut januar
bodde jeg privat. Jeg hadde eget rom med bad og balkong, og delte kjøkken og
stue med 32 andre. Det endte med at jeg aldri var på kjøkkenet, godt de har god
varmdisk på nærbutikken;)
Fra februar til midten av juni
flyttet jeg inn i et privat fem-manns kollektiv. Der bodde jeg med to
italienere, en franskmann og en tysker. Her var kjøkkenforholdene litt bedre,
så ble litt mer matlaging hjemme det semesteretJ
Studentvisum:
Det eneste jeg fikset når det
kommer til papirarbeid var at jeg måtte registrere meg hos offentlige
myndigheter i Portugal. Jeg dro til det lokale Câmara Municipal (kommunehuset)
i Lisboa, det tok kanskje en halvtime og kostet ca. 15 euro.
Dersom man er 23 eller yngre
burde man også skaffe seg NIF-nummer. Alle under 23 år med NIF-nummer i Lisboa
får gratis Navegante kort (reisekort), og kan derfor reise rundt gratis med
kollektivt (tog, buss, metro) i Lisboa. Dette har jeg hørt kan ta mye tid, og
kommer veldig an på hvilket sted du drar til mtp. ventetid. Tror det lønner seg
og avtale med skolen, slik at skolen fikser avtale (tid og sted) for deg. Jeg
har ikke skaffet meg NIF-nummer, da jeg ikke er under 23 år.
Om universitetet: F.eks.
Fakta? Undervisningssaler? Laboratorier? Internasjonale studenter? Fasiliteter?
Universitetet i Lisboa er det
største universitetet i Lisboa. Det tekniske fakultetet; Intituto Superior
Tecnico (IST) er det største fakultetet når det gjelder ingeniørvitenskap når
det gjelder antall studenter, størrelse på fakultetet og forskning og patenter.
Det internasjonale miljøet er stort, med over 11 000 internasjonale
studenter. Dette merket jeg veldig godt i fagene jeg tok, da de fleste
studentene jeg tok fag med var internasjonale.
Når det kommer til kvaliteten
på undervisningssaler varierte dette veldig ettersom hvilket klasserom du
hadde. Men vil si at de fleste klasserommene var av grei stand, med unntak av
noen klasserom med veldig dårlig/tung luft. Det er også en del lesesaler i
tillegg til datasaler og biblioteker som man kan benytte seg av. Man har også
tilgang til Tecnico Innovation Center (TIC) hvor man kan snakke og jobbe med
gruppeoppgaver.
Det er veldig stort fokus på
gruppearbeid, og jeg har hatt gruppearbeid i alle fag bortsett fra ett i
Lisboa. Jeg synes det har vært fint med mye gruppearbeid, og jeg har fått mange
venner gjennom gruppearbeidene. I tillegg til gruppearbeid, har jeg også hatt
en del tester underveis i semesteret (MAPs). En annen ting som er positivt ved
MAPs og gruppearbeid er at det teller med i vurderingsgrunnlaget for endelig
karakter i faget. Dette fører til at stresset i eksamensperioden blir litt
mindre, men at man studerer mer jevnt i løpet av semesteret.
Fag/Emner: F.eks.
Hvilke emner tok/tar du? Hvilke erfaringer har du gjort deg? Eksamensform og
antall? Innleveringer? Lekser?
På IST er hvert semester delt
opp i to semester.
I første semester (P1) tok jeg
emnene:
-
Urban
drainage and pollution control (Ducp112) – 6 ECTS
-
Hydrology
(HaPl) – 3 ECTS
I andre semester (P2) tok jeg
følgende emner:
-
Environmental
management system (SGA112) – 6 ECTS
-
Applied hydrogeology (HApl2) – 3 ECTS
-
Computer
Aided Drawing (DAC112) - 3 ECTS
I tillegg til disse emnene tok
jeg et A1.1 Portugisisk språkkurs (6 ECTS) som varte fra september til
desember.
I tredje semester (P3) tok jeg
disse emnene:
-
Hydraulic works (6 ECTS)
-
Geoenergy
exploration and production (6 ECTS)
-
Sustainable
fuels (6 ECTS)
I det fjerde, og siste
semesteret (P4) valgte jeg kun og ta ett fag for å nyte den siste tiden. Da tok
jeg faget:
-
Extreme
environments in earth and space (6 ECTS)
På vårsemesteret var det færre
relevante fag for vann- og miljøteknikk, derfor endte jeg med en litt spenstig
kombinasjon. Heldigvis kan du ofte rette prosjektene litt mer mot din disiplin
som gjør det litt mer relevant (dersom gruppen din går med på å skrive om detJ)
Erfaringer fra kursene jeg tok:
Første semester (P1):
Første semester valgte jeg å ta
litt færre fag for å komme meg litt inn i hverdagen i Portugal og for å nyte
sensommeren. I tillegg til at jeg tok færre fag, var timeplanen min ganske
chill, og jeg klarte å presse alle fagene jeg hadde fra tirsdag til torsdag.
Noe som gjorde at jeg i praksis hadde frihet til å reise og å oppleve Portugal
i helgene.
Urban
drainage and pollution control (Ducp112) – 6 ECTS
Dette faget var en mer praktisk
tilnærming til teori jeg har hatt tidligere i Norge. Faget var delt inn i to
moduler: hvor den første modulen handlet om dreneringssystemer og hvor den
andre handlet om vannkvalitet. I dette faget hadde vi to gruppeoppgaver, den
første og største oppgaven handlet om å designe et overvannssystemet i en
byddel i Lisboa. Den andre oppgaven handlet om å beregne minimum renseevne for at
oppløst oksygen (DO) ikke overstiger en gitt mengde. Vi brukte AutoCAD og Excel
for å løse oppgavene, og til slutt skrev vi en rapport. Vi hadde også en
endelig eksamen i faget som varte i 2 timer.
Hydrology (HaPl) – 3 ECTS
“Hydrogeology” handler
om hvordan grunnvann lagres i ulike bergarter, hvordan det beveger seg og
hvordan vi kan måle og forvalte det, og hvilke utfordringer som finnes knyttet
til forurensning og vannkvalitet. I dette faget hadde jeg to MAPs, et prosjekt
hvor vi skulle ta for oss et av verdens mest belastede akviferer og holde en
presentasjon. I slutten av kurset hadde vi en muntlig eksamen. Faget var
lærerikt, men krevde veldig mye arbeid i forhold til antall studiepoeng.
Andre semester (P2):
Environmental management system
(SGA112) – 6 ECTS
I dette faget hadde vi to MAPs
og et prosjekt. MAPs’ene handlet om teorien som ble gått gjennom i
forelesningene. I prosjektet skulle vi gjøre en livsløpsanalyse av et produkt.
Vi lagde en livsløpsanalyse av surfebrett, og så på hvordan vi kunne forbedre
produktet med tanke på bærekraft.
Applied hydrogeology (HApl2) –
3 ECTS
Dette faget er fortsettelsen på
Hydrogeologi (HApl) og er mer praktisk rettet. I dette faget hadde jeg en
skriftlig oppgave og en eksamen. Her dro vi også på en ekskursjon til en gruve
lenger sør i Portugal.
Computer Aided Drawing (DAC112)
- 3 ECTS
Dette kurset liker jeg godt.
Her får du en innføring i hvordan bruke AutoCAD. I løpet av semesteret er det
to praktiske MAPs i tillegg til en praktisk eksamen hvor du skal tegne et
valgfritt objekt i 3D.
A1.1 Portugisisk språkkurs (6
ECTS)
Når jeg skulle studere og bo i
Portugal tenkte jeg at det var greit å kunne litt av språket i landet. Da jeg
fikk e-post fra skolen førsten uka på studiet om at de tilbød språkkurs grep
jeg muligheten. Jeg trodde ikke at jeg skulle komme til å synes at det var så
vanskelig å lære et nytt språk, men portugisisk er overraskende vanskelig. Jeg
har forbedret meg en del i Portugisisk, og klarer å uttrykke meg veldig enkelt
på portugisisk og bruker det litt i dagligtalen f.eks når jeg drar på café.
Kurset i seg selv er veldig intensivt, og jeg følte progresjonen var veldig
rask i kurset. Kurset avsluttes med en skiftelig eksamen inklusiv en lytte-del.
Jeg fikk en veldig flink språk-lærer, men jeg har hørt litt forskjellig fra
studenter med andre lærere som ikke har vært så fornøyd. Språkkurset er
tilrettelagt i regi av skolen, og du kan derfor få studiepoeng for kurset.
Kurset var på kveldstid to ganger i uken fra 1830-2030, og man kunne velge om
man ville ha kurset på mandager og onsdager, eller på tirsdager og torsdager.
Hvis du ønsker å lære portugisisk kan jeg anbefale deg å ta kurset, men hvis du
tenker å ta portugisisk språkkurs som et litt enklere fag vil jeg ikke anbefale
deg å ta det, da min erfaring er at det krevde mer enn et ordinært fag på
universitetet.
Tredje
semester (P3):
Sustainable fuels. Dette
kurset handler om forskjellige energissystemer, drivstoffteknologi og
bærekraftig energi med hovedfokus på hvordan drivstoff produseres, konverteres
og brukes. Her hadde vi en multiple choice eksamen og et gruppeprosjekt som
besto av en presentasjon etterfølgende av en diskusjon foran klassen. I
gruppeprosjektet sto vi fritt til å velge tema selv.
Geoenergy
exploration and production. Dette kurset handle om hvordan
man hvordan man leter etter og utvinner olje og gass. Og hvordan man kan bruke
olje og gassen i etterkant. I dette faget hadde vi et gruppeprosjekt og en
avsluttende skriftlig eksamen.
Hydraulic works. Dette
var det faget jeg brukte mest tid på i P3. Her hadde vi et gruppeprosjekt hvor designet
vi et overløp for vann dersom vannet går over høyeste vannstand som dammen er
designet for. Dette var også det mest relevante faget dette semesteret. Her
brukte vi AutoCAD og HEC-RAS for å prosjektere og kjøre analyser for å sjekke
om vannet hadde ønsket strømningsregime. I dette faget får man en litt mer
praktisk tilnærming til det jeg lærte i Kanalstrømning (THT211). I tillegg til
prosjektet hvor vi skrev rapport og holdt presentasjon foran professorene,
hadde vi også to skriftlige MAPs(prøver) i løpet av semesteret.
Fjerde
semester (P4):
Extreme
environments in earth and space. Dette kurset handler om
ekstreme miljøer, spesifikt ørken, polar klima, havet og verdensrommet. Her
hadde vi et gruppeprosjekt med valgfritt tema om et ekstremt miljø, og en
multiple choice eksamen.
Er du fornøyd med
utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det
samme?
JAAAAA, gjør det! Jeg trivdes
så godt første semesteret at jeg utvidet med et semester til. Jeg synes man
burde utnytte muligheten mens man har den, og utveksling er en helt spesiell
mulighet.
Var det vanskelig å få de
emnene du ønsket å ta?
Jeg fikk tatt alle emnene jeg
ønsket å ta, bortsett fra et som kun gikk annethvert år. Kjenner også mange som
har byttet fag underveis og det har godt helt fint.
Fikk du godkjent alle emnene
dine da du kom hjem?
Har ikke fått de godkjent enda.
Er du fornøyd med den faglige
kvaliteten på universitetet?
Generelt sett veldig fornøyd
med den faglige kvaliteten.
Hvor langt rakk midlene du fikk
fra Lånekassen/Erasmusstipend?
Midlene fra Lånekassen og
Erasmusstipendet rakk ganske langt, men det avhenger naturligvis av forbruk og
hvor mye man ønsker å reise under oppholdet. Jeg benyttet muligheten til å
reise en del rundt i Portugal og besøkte også Marokko, noe som medførte ekstra
utgifter. Derfor vil jeg anbefale å ha spart opp litt penger på forhånd for å
få større økonomisk fleksibilitet.
Oppnådde du det du ønsket ved å
dra på utveksling?
JAAAA!
«Stikkord: Portugal, IST Lisboa, Environmental
engineering, master, Vann- og miljøteknikk»
Utveksling i Lisboa skoleåret 2025/2026
Hei, mitt navn er Siri Ågnes og
jeg var på utveksling ved Insituto Superior Tecnico i Lisboa skoleåret
2025/2026 som en del av min master i vann- og miljøteknikk.
Personlig utvikling: F.eks.
Hvorfor valgte du å dra på utveksling? Måloppnåelse? Lært noe nytt om deg selv?
Styrket jobb og karrieremuligheter? Funnet ut av hva du vil videre? Nettverk og
kontakter?
Jeg valgte å dra på utveksling
fordi det er en unik mulighet til å bo og studere i et annet land, oppleve en
ny kultur og møte mennesker fra mange forskjellige steder. I tillegg var det en
personlig utfordring og mestring å reise alene til et helt nytt land og
etablere en ny hverdag på egen hånd.
Bolig: F.eks.
Privat? Studentbolig? Utgifter? Kvalitet?
Bolig:
Fra september til ut januar
bodde jeg privat. Jeg hadde eget rom med bad og balkong, og delte kjøkken og
stue med 32 andre. Det endte med at jeg aldri var på kjøkkenet, godt de har god
varmdisk på nærbutikken;)
Fra februar til midten av juni
flyttet jeg inn i et privat fem-manns kollektiv. Der bodde jeg med to
italienere, en franskmann og en tysker. Her var kjøkkenforholdene litt bedre,
så ble litt mer matlaging hjemme det semesteretJ
Studentvisum:
Det eneste jeg fikset når det
kommer til papirarbeid var at jeg måtte registrere meg hos offentlige
myndigheter i Portugal. Jeg dro til det lokale Câmara Municipal (kommunehuset)
i Lisboa, det tok kanskje en halvtime og kostet ca. 15 euro.
Dersom man er 23 eller yngre
burde man også skaffe seg NIF-nummer. Alle under 23 år med NIF-nummer i Lisboa
får gratis Navegante kort (reisekort), og kan derfor reise rundt gratis med
kollektivt (tog, buss, metro) i Lisboa. Dette har jeg hørt kan ta mye tid, og
kommer veldig an på hvilket sted du drar til mtp. ventetid. Tror det lønner seg
og avtale med skolen, slik at skolen fikser avtale (tid og sted) for deg. Jeg
har ikke skaffet meg NIF-nummer, da jeg ikke er under 23 år.
Om universitetet: F.eks.
Fakta? Undervisningssaler? Laboratorier? Internasjonale studenter? Fasiliteter?
Universitetet i Lisboa er det
største universitetet i Lisboa. Det tekniske fakultetet; Intituto Superior
Tecnico (IST) er det største fakultetet når det gjelder ingeniørvitenskap når
det gjelder antall studenter, størrelse på fakultetet og forskning og patenter.
Det internasjonale miljøet er stort, med over 11 000 internasjonale
studenter. Dette merket jeg veldig godt i fagene jeg tok, da de fleste
studentene jeg tok fag med var internasjonale.
Når det kommer til kvaliteten
på undervisningssaler varierte dette veldig ettersom hvilket klasserom du
hadde. Men vil si at de fleste klasserommene var av grei stand, med unntak av
noen klasserom med veldig dårlig/tung luft. Det er også en del lesesaler i
tillegg til datasaler og biblioteker som man kan benytte seg av. Man har også
tilgang til Tecnico Innovation Center (TIC) hvor man kan snakke og jobbe med
gruppeoppgaver.
Det er veldig stort fokus på
gruppearbeid, og jeg har hatt gruppearbeid i alle fag bortsett fra ett i
Lisboa. Jeg synes det har vært fint med mye gruppearbeid, og jeg har fått mange
venner gjennom gruppearbeidene. I tillegg til gruppearbeid, har jeg også hatt
en del tester underveis i semesteret (MAPs). En annen ting som er positivt ved
MAPs og gruppearbeid er at det teller med i vurderingsgrunnlaget for endelig
karakter i faget. Dette fører til at stresset i eksamensperioden blir litt
mindre, men at man studerer mer jevnt i løpet av semesteret.
Fag/Emner: F.eks.
Hvilke emner tok/tar du? Hvilke erfaringer har du gjort deg? Eksamensform og
antall? Innleveringer? Lekser?
På IST er hvert semester delt
opp i to semester.
I første semester (P1) tok jeg
emnene:
-
Urban
drainage and pollution control (Ducp112) – 6 ECTS
-
Hydrology
(HaPl) – 3 ECTS
I andre semester (P2) tok jeg
følgende emner:
-
Environmental
management system (SGA112) – 6 ECTS
-
Applied hydrogeology (HApl2) – 3 ECTS
-
Computer
Aided Drawing (DAC112) - 3 ECTS
I tillegg til disse emnene tok
jeg et A1.1 Portugisisk språkkurs (6 ECTS) som varte fra september til
desember.
I tredje semester (P3) tok jeg
disse emnene:
-
Hydraulic works (6 ECTS)
-
Geoenergy
exploration and production (6 ECTS)
-
Sustainable
fuels (6 ECTS)
I det fjerde, og siste
semesteret (P4) valgte jeg kun og ta ett fag for å nyte den siste tiden. Da tok
jeg faget:
-
Extreme
environments in earth and space (6 ECTS)
På vårsemesteret var det færre
relevante fag for vann- og miljøteknikk, derfor endte jeg med en litt spenstig
kombinasjon. Heldigvis kan du ofte rette prosjektene litt mer mot din disiplin
som gjør det litt mer relevant (dersom gruppen din går med på å skrive om detJ)
Erfaringer fra kursene jeg tok:
Første semester (P1):
Første semester valgte jeg å ta
litt færre fag for å komme meg litt inn i hverdagen i Portugal og for å nyte
sensommeren. I tillegg til at jeg tok færre fag, var timeplanen min ganske
chill, og jeg klarte å presse alle fagene jeg hadde fra tirsdag til torsdag.
Noe som gjorde at jeg i praksis hadde frihet til å reise og å oppleve Portugal
i helgene.
Urban
drainage and pollution control (Ducp112) – 6 ECTS
Dette faget var en mer praktisk
tilnærming til teori jeg har hatt tidligere i Norge. Faget var delt inn i to
moduler: hvor den første modulen handlet om dreneringssystemer og hvor den
andre handlet om vannkvalitet. I dette faget hadde vi to gruppeoppgaver, den
første og største oppgaven handlet om å designe et overvannssystemet i en
byddel i Lisboa. Den andre oppgaven handlet om å beregne minimum renseevne for at
oppløst oksygen (DO) ikke overstiger en gitt mengde. Vi brukte AutoCAD og Excel
for å løse oppgavene, og til slutt skrev vi en rapport. Vi hadde også en
endelig eksamen i faget som varte i 2 timer.
Hydrology (HaPl) – 3 ECTS
“Hydrogeology” handler
om hvordan grunnvann lagres i ulike bergarter, hvordan det beveger seg og
hvordan vi kan måle og forvalte det, og hvilke utfordringer som finnes knyttet
til forurensning og vannkvalitet. I dette faget hadde jeg to MAPs, et prosjekt
hvor vi skulle ta for oss et av verdens mest belastede akviferer og holde en
presentasjon. I slutten av kurset hadde vi en muntlig eksamen. Faget var
lærerikt, men krevde veldig mye arbeid i forhold til antall studiepoeng.
Andre semester (P2):
Environmental management system
(SGA112) – 6 ECTS
I dette faget hadde vi to MAPs
og et prosjekt. MAPs’ene handlet om teorien som ble gått gjennom i
forelesningene. I prosjektet skulle vi gjøre en livsløpsanalyse av et produkt.
Vi lagde en livsløpsanalyse av surfebrett, og så på hvordan vi kunne forbedre
produktet med tanke på bærekraft.
Applied hydrogeology (HApl2) –
3 ECTS
Dette faget er fortsettelsen på
Hydrogeologi (HApl) og er mer praktisk rettet. I dette faget hadde jeg en
skriftlig oppgave og en eksamen. Her dro vi også på en ekskursjon til en gruve
lenger sør i Portugal.
Computer Aided Drawing (DAC112)
- 3 ECTS
Dette kurset liker jeg godt.
Her får du en innføring i hvordan bruke AutoCAD. I løpet av semesteret er det
to praktiske MAPs i tillegg til en praktisk eksamen hvor du skal tegne et
valgfritt objekt i 3D.
A1.1 Portugisisk språkkurs (6
ECTS)
Når jeg skulle studere og bo i
Portugal tenkte jeg at det var greit å kunne litt av språket i landet. Da jeg
fikk e-post fra skolen førsten uka på studiet om at de tilbød språkkurs grep
jeg muligheten. Jeg trodde ikke at jeg skulle komme til å synes at det var så
vanskelig å lære et nytt språk, men portugisisk er overraskende vanskelig. Jeg
har forbedret meg en del i Portugisisk, og klarer å uttrykke meg veldig enkelt
på portugisisk og bruker det litt i dagligtalen f.eks når jeg drar på café.
Kurset i seg selv er veldig intensivt, og jeg følte progresjonen var veldig
rask i kurset. Kurset avsluttes med en skiftelig eksamen inklusiv en lytte-del.
Jeg fikk en veldig flink språk-lærer, men jeg har hørt litt forskjellig fra
studenter med andre lærere som ikke har vært så fornøyd. Språkkurset er
tilrettelagt i regi av skolen, og du kan derfor få studiepoeng for kurset.
Kurset var på kveldstid to ganger i uken fra 1830-2030, og man kunne velge om
man ville ha kurset på mandager og onsdager, eller på tirsdager og torsdager.
Hvis du ønsker å lære portugisisk kan jeg anbefale deg å ta kurset, men hvis du
tenker å ta portugisisk språkkurs som et litt enklere fag vil jeg ikke anbefale
deg å ta det, da min erfaring er at det krevde mer enn et ordinært fag på
universitetet.
Tredje
semester (P3):
Sustainable fuels. Dette
kurset handler om forskjellige energissystemer, drivstoffteknologi og
bærekraftig energi med hovedfokus på hvordan drivstoff produseres, konverteres
og brukes. Her hadde vi en multiple choice eksamen og et gruppeprosjekt som
besto av en presentasjon etterfølgende av en diskusjon foran klassen. I
gruppeprosjektet sto vi fritt til å velge tema selv.
Geoenergy
exploration and production. Dette kurset handle om hvordan
man hvordan man leter etter og utvinner olje og gass. Og hvordan man kan bruke
olje og gassen i etterkant. I dette faget hadde vi et gruppeprosjekt og en
avsluttende skriftlig eksamen.
Hydraulic works. Dette
var det faget jeg brukte mest tid på i P3. Her hadde vi et gruppeprosjekt hvor designet
vi et overløp for vann dersom vannet går over høyeste vannstand som dammen er
designet for. Dette var også det mest relevante faget dette semesteret. Her
brukte vi AutoCAD og HEC-RAS for å prosjektere og kjøre analyser for å sjekke
om vannet hadde ønsket strømningsregime. I dette faget får man en litt mer
praktisk tilnærming til det jeg lærte i Kanalstrømning (THT211). I tillegg til
prosjektet hvor vi skrev rapport og holdt presentasjon foran professorene,
hadde vi også to skriftlige MAPs(prøver) i løpet av semesteret.
Fjerde
semester (P4):
Extreme
environments in earth and space. Dette kurset handler om
ekstreme miljøer, spesifikt ørken, polar klima, havet og verdensrommet. Her
hadde vi et gruppeprosjekt med valgfritt tema om et ekstremt miljø, og en
multiple choice eksamen.
Er du fornøyd med
utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det
samme?
JAAAAA, gjør det! Jeg trivdes
så godt første semesteret at jeg utvidet med et semester til. Jeg synes man
burde utnytte muligheten mens man har den, og utveksling er en helt spesiell
mulighet.
Var det vanskelig å få de
emnene du ønsket å ta?
Jeg fikk tatt alle emnene jeg
ønsket å ta, bortsett fra et som kun gikk annethvert år. Kjenner også mange som
har byttet fag underveis og det har godt helt fint.
Fikk du godkjent alle emnene
dine da du kom hjem?
Har ikke fått de godkjent enda.
Er du fornøyd med den faglige
kvaliteten på universitetet?
Generelt sett veldig fornøyd
med den faglige kvaliteten.
Hvor langt rakk midlene du fikk
fra Lånekassen/Erasmusstipend?
Midlene fra Lånekassen og
Erasmusstipendet rakk ganske langt, men det avhenger naturligvis av forbruk og
hvor mye man ønsker å reise under oppholdet. Jeg benyttet muligheten til å
reise en del rundt i Portugal og besøkte også Marokko, noe som medførte ekstra
utgifter. Derfor vil jeg anbefale å ha spart opp litt penger på forhånd for å
få større økonomisk fleksibilitet.
Oppnådde du det du ønsket ved å
dra på utveksling?
JAAAA!
«Stikkord: Portugal, IST Lisboa, Environmental
engineering, master, Vann- og miljøteknikk»
Comments
Post a Comment