Utvekslingsbrev fra Universität Leipzig 2026
Hei! Jeg heter Marit, og jeg har vært på utveksling til
Universität Leipzig denne våren! Jeg går 5. året på veterinærmedisin og gjennomførte
en 12-ukers praksisperiode i Leipzig. Praksisen bestod av rotasjoner i
klinikkene for hest, produksjonsdyr, smådyr og eksotiske dyr. Vi hadde ingen
eksamener, men hadde obligatorisk oppmøte hver dag og flere presentasjoner.
Presentasjonene bestod hovedsakelig av pasientpresentasjoner, case-presentasjoner
og gjennomgang av dagens journal i en journal club.
Det var aldri et spørsmål om jeg skulle reise på utveksling
– det hadde jeg gledet meg til gjennom hele studiet. Jeg synes det er spennende
å reise, oppleve en annen kultur over en lengre periode og få innblikk i
veterinærmedisin fra et annet perspektiv. Det store spørsmålet var derimot hvor
jeg skulle søke. Vi kunne velge blant flere spennende steder, men jeg landet
til slutt på Tyskland da det alltid har virket interessant for meg, ikke minst
på grunn av mange fine barndomsferier der.
Oppholdet ga meg, som håpet, mange spennende
kulturopplevelser. Gjennom praksisperioden fikk jeg erfaring med diagnostikk og
behandling av sykdommer som er vanligere i Tyskland enn i Norge, i tillegg til
innsikt i andre driftsformer innen husdyrproduksjon.
Jeg bodde i en privatleid leilighet, funnet på HC24, sammen med en annen utvekslingsstudent fra Norge. Det var ikke det billigste alternativet, men på grunn av det korte oppholdet var det vanskelig å få tak i studentbolig. Selv om vi måtte betale en del for å bo der, gjorde både beliggenheten og selve leiligheten oppholdet meget bra. Vi bodde i en livlig bydel, men med lite støy. Det var trikk- og busstopp rett utenfor, og skolen var i sykkelavstand. Jeg fikk leid en sykkel under oppholdet, noe som gjorde det enkelt å komme seg rundt. Leipzig er også en veldig flat by, så det er enkelt å komme seg overalt!
Hovedbygget til Universität Leipzig ligger midt i sentrum av
Leipzig, mens veterinærfakultetet ligger omtrent ti minutter utenfor sentrum.
Her ligger smådyrsklinikken, hesteklinikken og produksjonsdyrklinikken, og det
var her jeg tilbrakte praksisen min. Universitetet ble grunnlagt i 1409 og er
et av 5 universiteter i Tyskland som tilbyr veterinærutdanning. Campusområdet
var eldre enn det jeg er vant til fra Norge, men det hadde det man trengte, og jeg
opplevde kvaliteten på klinikkene som god.
Undervisningen foregikk på tysk, noe som var litt krevende i
starten. Selv om jeg behersker en del hverdagslig tysk, er akademisk og klinisk
tysk noe helt annet. Heldigvis merket jeg raskt fremgang. Det varierte en del
hvor godt foreleserne og studentene snakket engelsk, så man måtte virkelig
kunne tysk. I etterkant er det også kjempegøy å kjenne på
at jeg har blitt tryggere i enda et språk!
Administrativt var det litt papirarbeid knyttet til
søknadsprosessen, samt rundt betaling til Universität Leipzig og Erasmus +
stipend. Heldigvis var det ikke nødvendig med Visum eller lignende. Jeg fikk mye
informasjon veldig tidlig, så det hjalp masse. Den eneste lille ulempen var at
semesterinndelingen er ganske annerledes enn i Norge, så jeg måtte melde meg
inn for både høst og vårsemester, siden det var overlapp mellom dem. Heldigvis
var det lettere andre gangen!
Er du fornøyd med utvekslingsoppholdet ditt, og vil du anbefale andre studenter å gjøre det samme?
Absolutt! Jeg hadde 100% gjort det igjen. Det er også
kjempegøy å få seg venner rundt om i verden, både veterinærstudenter og andre
studenter.
Var det vanskelig å få de emnene du ønsket å ta?
Nei, det var bestemt på forhånd, selv om vi kunne bytte litt
dersom vi ønsket.
Fikk du godkjent alle emnene dine da du kom hjem?
Ja.
Er du fornøyd med den faglige kvaliteten på
universitetet?
Ja, jeg lærte mye. Det er litt variert fra underviser til
underviser hvor mye man får ut av praksisen, men alt i alt er jeg fornøyd.
Hvor langt rakk midlene du fikk fra Lånekassen/Erasmusstipend?
Midlene rakk ikke helt til, hvor de høye boligkostnadene var
en viktig årsak til dette. Samtidig er man jo på «reise» så man ikke ønsker å
spare så mye heller, så jeg brukte nok generelt mer penger enn jeg hadde gjort
hjemme i Norge.
Oppnådde du det du ønsket ved å dra på utveksling?
Absolutt, jeg har lært, opplevd og sett masse. Hvis jeg
hadde hatt muligheten, ville jeg gjerne blitt værende lenger.
Tyskland, Leipzig, Universität Leipzig, veterinærmedisin,
veterinær, Tiermedizin
Comments
Post a Comment